JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GÅR HØYT UT: Aps Terje Aasland lover å sikre norske vilkår hvis de rødgrønne kommer til makta.

GÅR HØYT UT: Aps Terje Aasland lover å sikre norske vilkår hvis de rødgrønne kommer til makta.

Jan-Erik Østlie

Terje Aasland (Ap): – Frp sitter på nøkkelen. De kan velge å støtte eller svikte norske sjøfolk

Lover at Ap vil sikre norske vilkår for sjøfolk når de kommer til makta dersom dagens regjering ikke gjør det.

Hvis Frp støtter norske sjøfolk, så bør de gå i allianse med Ap, Sv og Sp, ikke Høyre, KrF og Venstre, mener Terje Aasland.



18.04.2020
13:43
18.04.2020 14:10

tri@lomedia.no

Terje Aasland har fortsatt et lite håp om at Frp skal stemme for det såkalte «dok8-forslaget» som de rødgrønne partiene har lagt fram i Stortinget. Til uka, 21. april, skal det stemmes for eller imot representantforslaget som vil at arbeidslivspartene sammen skal foreslå konkrete lovendringer og ordninger slik at man kan sikre krav til norske lønns- og arbeidsforhold i norske farvann og på sokkelen.

I forkant har Frp varslet at de vil stemme imot og heller fremme sitt eget forslag om et nytt utvalg som skal utrede forholdene for nær sagt hele den maritime næringen med et fokus på konkurransekraften til rederiene. I innstillingen til det nye utvalget er ikke en innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår nevnt.

– Frp sitter på nøkkene her og vi håper ikke at de rygger ut 21. april. Dette er en unik mulighet for partene å sette seg ned og finne gode løsninger sammen og sørge for at et godt grunnlag kan bli presentert for Stortinget i tilknytning til den maritime meldingen som kommer til høsten, sier Aasland.

Tydelig forslag

Han mener representantforslaget, som han selv stilte sammen med Geir Pollestad (Sp) og Torgeir Knag Fylkesnes (Sv), har klare forutsetninger og en klar bestilling slik at en innføring av krav om norske vilkår kan realiseres.

– Vi vet at dagens regjering ikke ønsker å innføre dette. Hvis det blir et partssammensatt utvalg, slik som Frp vil ha, men uten fokus på innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår, så vil vi mest sannsynlig ende opp med en uklar anbefaling og konklusjon fra partene der de er uenig om prinsippene og grunnlaget. I så fall vil ikke dette komme tydelig fram i den maritime meldingen, frykter Aasland.

Utydelig forslag

– Problemet med nytt forslag om nytt utvalg er at det er for utydelig for hva de vil gjøre for å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår innen rimelighetens tid. Frp bør legge godviljen til og støtte vårt forslag. Hvis Frp virkelig har interesse for norske sjøfolk så bør stemme sammen med rødgrønn nå, sier Aasland.

Men selv om de rødgrønnes forslag ikke får stortingsflertall i denne omgang, så forsikrer Aasland at dette temaet langt er forbi. Det vil være der til problemstillingen er løst.

Hvis det ikke nå blir løst eller at partene tar ansvar for det slik at dette blir prioritert i den maritime stortingsmeldingen, så vil en eventuelt ny rødgrønn regjering i 2021 sette i gang dette arbeidet etter stortingsvalget, lover Aasland.

– Motivet vårt fra dok8-forlaget vil fortsatt gjelde og om det blir regjeringsskifte vil vi sette i gang arbeidet så vi får gjennomfør de tiltakene som skal til for å sikre norske vilkår i Norge. Vi forlater ikke dette selv om vi ikke får gehør i dagens regjering.

Haster

Men aller helst vil han ha dette på plass i den kommende maritime meldingen. Fordi det haster.

– Vi står på terskelen til en ny æra for nye aktivitet knyttet til havet. Framover blir det svært viktig med havvind, olje- og gassutvinning, matproduksjon, mineraler, CO₂-fangst og lagring og mye mer. Vi må sørge for at vi utvikler havnæringene våre på en måte som er innenfor den norske modellen der norske lønns og arbeidsvilkår og helse, miljø og sikkerhet holder norsk standard.

Aasland drar fram et eksempel på hva som kan skje dersom man ikke innfører klare regler om norske vilkår i Norge: I nærskipsfarten har andelen NOR-flaggede skip, med norske vilkår om bord, rast fra rundt 60 prosent til dagens 20 prosent di siste 20 årene fordi rederne har hatt mulighet og tillatelse til å tilby utenlandske vilkår.

Forpliktende lovnader

Sjømannsforbundets leder, Johnny Hansen, er glad for at de rødgrønne er så tydelig i denne saken og mener det forplikter.

– Det er beklagelig at Frp er så utydelig på hva de mener om norske vilkår i norske farvann. Men det er veldig betryggende at dette vil komme på plass når det blir ny regjering i 2021, sier Hansen.

– Frp sier ikke nei

Bengt Rune Strifeldt, Frps mann i næringskomiteen, har understreket at Frp ikke har tatt stilling til om de vil innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen selv om de ikke skulle støtte de rødgrønnes representantforslag.

– Fremskrittspartiet sier ikke nødvendigvis nei til å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på sokkelen, men vi sier nei til å gjøre dette uten at vi har oversikt over eventuelle konsekvenser. Vi vil konkludere når det partssammensatte utvalget har gjort sin vurdering, har Strifeldt sagt til Maritim Logg.

Nasjonale vilkår er hovedregelen, ikke unntaket

*Mens Norge fortsatt ikke forbyr internasjonale vilkår når skip går innenfor landets grenser (kabotasje), praktiserer 91 nasjoner, som utgjør 80 prosent av verdens kystnære FN-nasjoner, kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk.

*Flere land vurderer å innføre kabotasje-lover som skal beskytte sine egne sjøfolk. Denne rapporten viser at det er mulig for myndigheter som ønsker det, melder Det internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF).

Befolkningen støtter sjøfolkenes krav

I en spørreundersøkelse gjort av Opinion er befolkningen i Norge klare. 80 prosent er for at det skal være norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge, også for sjøfolk. 85 prosent av befolkningen er for eksempel negative til at det ansettes utenlandske arbeidere på dårligere vilkår av oljeselskapene på norsk sokkel for å kutte kostnader.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.04.2020
13:43
18.04.2020 14:10



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten


Flere saker