FOLKETOMT: Vanligvis vil mange være ute på dekk. Nå sitter sjåførene i kjøretøyene.
Vigdis Askjem
Koronakrisen:
Viruskrisen tømmer Bastøfergene
Norges mest trafikkerte fergesamband, Bastø Fosen, som trafikkerer Rv. 19 Horten – Moss, har blitt rene spøkelsesskipene. Nå blir det fare for permitteringer.
Med et enormt fall i personbiltrafikken, stengte kafeer og henstilling til sjåførene om å bli sittende i kjøretøyene, så er det ikke lenger mye liv og røre om bord på de såkalte Bastøfergene.
Varetransport
– Det er så å si helt folketomt, sier maskinsjef Michael Goveia, som jobber på Bastø IV.
Stenging av kafeene har medført at cirka 40 ansatte er blitt permittert.
I løpet av ei uke falt passasjertrafikken med bortimot 80 prosent på personbilsiden, og i går, torsdag 26. mars, ble første ferge lagt i opplag.
Reduserer
SAMFERDSEL: Bastøferga er et viktig knutepunkt for varetransport. Fortsatt går varetransporttrafikken nesten som normalt.
Vigdis Askjem
– Situasjon gjør at vi nå har en betydelig overkapasitet på sambandet. Vi har derfor i dialog med vår oppdragsgiver Statens vegvesen skalert ned rutetilbudet, der vi i første omgang reduserer til fire ferjer. Vanligvis kjører vi med fem, sier administrerende direktør Øyvind Lund.
Dette medfører ytterligere permitteringer fra neste uke.
Saken fortsetter under bildet
MASKINSJEF: Michael Goveia har nesten normale dager om bord i maskinen.
Vigdis Askjem
Trafikktall og behov overvåkes kontinuerlig og Lund ser ikke bort fra at det kan komme ytterligere ruteendringer.
Kafédriften stengte allerede 12. mars og dagen etter ble det tillatt å oppholde seg i bil på lukkede fergedekk, nedre bildekk på Bastø I og II, gitt at det holdes vakt. Søndag 15. mars ble det ytterligere innskjerpinger. Da ble kontantbetaling i billettbodene stoppet. Nå skjer betaling med bombrikke/Autopass og kortbetaling på utvendig bankterminal i billettboden, samt Vipps.
SPØKELSESSKIP: Rv. 19 Bastø Fosen er landets mest trafikkerte fergesamband, og et viktig forbindelsesledd for E18 i vest og E6 i øst.
Vigdis Askjem
Lund mener at tiltakene i stor grad blir hensyntatt av de reisende.
– Vi merket effekten av myndighetenes tiltak allerede dagen etter at de ble iverksatt. Sist helg hadde vi en reduksjon på opp mot 80 prosent i personbiltrafikken. Vi har også merket en liten nedgang i storbiltrafikken, men den har stort sett holdt seg på samme nivå som tidligere fram til i dag, forteller Lund, noe som tyder på at varetransporten går mer eller mindre som normalt.
Bastø Fosen fraktet i 2019 totalt 1,8 millioner kjøretøy og cirka 3,8 millioner passasjerer, inkludert fører av bil.
De er totalt i underkant av 200 ansatte og selskapet har konsesjonsperiode fram til 2027.
Savner kaféjentene
STENGT: Kafédriften er stengt og tilsammen er cirka 40 ansatte permittert.
Vigdis Askjem
Goveia er hovedtillitsvalgt i Det norske maskinistforbund og forteller at så langt har det ikke blitt permitteringer av maskinbesetningen.
– Vi forsøker å få arbeidsdagene til å være så normalt som mulig, og i maskinen er det samme drift som før, sier maskinsjefen, som synes dagene om bord er litt stusslige.
– Vi prøver å gjøre det beste ut av det, men savner kafébesetningen. Nå går det mye i Fjordland og brødskiver, sier han.
– Vi synes det er meget leit at vi har havnet i en slik situasjon som gjør det helt nødvendig med permitteringer, avslutter Lund.
Flere ferger blir rammet
Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.
Flere ferger blir rammet
Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.
Omar Sejnæs
Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling
Sissel M. Rasmussen