FOLKETOMT: Vanligvis vil mange være ute på dekk. Nå sitter sjåførene i kjøretøyene.
Vigdis Askjem
Koronakrisen:
Viruskrisen tømmer Bastøfergene
Norges mest trafikkerte fergesamband, Bastø Fosen, som trafikkerer Rv. 19 Horten – Moss, har blitt rene spøkelsesskipene. Nå blir det fare for permitteringer.
Med et enormt fall i personbiltrafikken, stengte kafeer og henstilling til sjåførene om å bli sittende i kjøretøyene, så er det ikke lenger mye liv og røre om bord på de såkalte Bastøfergene.
Varetransport
– Det er så å si helt folketomt, sier maskinsjef Michael Goveia, som jobber på Bastø IV.
Stenging av kafeene har medført at cirka 40 ansatte er blitt permittert.
I løpet av ei uke falt passasjertrafikken med bortimot 80 prosent på personbilsiden, og i går, torsdag 26. mars, ble første ferge lagt i opplag.
Reduserer
SAMFERDSEL: Bastøferga er et viktig knutepunkt for varetransport. Fortsatt går varetransporttrafikken nesten som normalt.
Vigdis Askjem
– Situasjon gjør at vi nå har en betydelig overkapasitet på sambandet. Vi har derfor i dialog med vår oppdragsgiver Statens vegvesen skalert ned rutetilbudet, der vi i første omgang reduserer til fire ferjer. Vanligvis kjører vi med fem, sier administrerende direktør Øyvind Lund.
Dette medfører ytterligere permitteringer fra neste uke.
Saken fortsetter under bildet
MASKINSJEF: Michael Goveia har nesten normale dager om bord i maskinen.
Vigdis Askjem
Trafikktall og behov overvåkes kontinuerlig og Lund ser ikke bort fra at det kan komme ytterligere ruteendringer.
Kafédriften stengte allerede 12. mars og dagen etter ble det tillatt å oppholde seg i bil på lukkede fergedekk, nedre bildekk på Bastø I og II, gitt at det holdes vakt. Søndag 15. mars ble det ytterligere innskjerpinger. Da ble kontantbetaling i billettbodene stoppet. Nå skjer betaling med bombrikke/Autopass og kortbetaling på utvendig bankterminal i billettboden, samt Vipps.
SPØKELSESSKIP: Rv. 19 Bastø Fosen er landets mest trafikkerte fergesamband, og et viktig forbindelsesledd for E18 i vest og E6 i øst.
Vigdis Askjem
Lund mener at tiltakene i stor grad blir hensyntatt av de reisende.
– Vi merket effekten av myndighetenes tiltak allerede dagen etter at de ble iverksatt. Sist helg hadde vi en reduksjon på opp mot 80 prosent i personbiltrafikken. Vi har også merket en liten nedgang i storbiltrafikken, men den har stort sett holdt seg på samme nivå som tidligere fram til i dag, forteller Lund, noe som tyder på at varetransporten går mer eller mindre som normalt.
Bastø Fosen fraktet i 2019 totalt 1,8 millioner kjøretøy og cirka 3,8 millioner passasjerer, inkludert fører av bil.
De er totalt i underkant av 200 ansatte og selskapet har konsesjonsperiode fram til 2027.
Savner kaféjentene
STENGT: Kafédriften er stengt og tilsammen er cirka 40 ansatte permittert.
Vigdis Askjem
Goveia er hovedtillitsvalgt i Det norske maskinistforbund og forteller at så langt har det ikke blitt permitteringer av maskinbesetningen.
– Vi forsøker å få arbeidsdagene til å være så normalt som mulig, og i maskinen er det samme drift som før, sier maskinsjefen, som synes dagene om bord er litt stusslige.
– Vi prøver å gjøre det beste ut av det, men savner kafébesetningen. Nå går det mye i Fjordland og brødskiver, sier han.
– Vi synes det er meget leit at vi har havnet i en slik situasjon som gjør det helt nødvendig med permitteringer, avslutter Lund.
Flere ferger blir rammet
Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.
Flere ferger blir rammet
Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Alf Ragnar Olsen