JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen:

Viruskrisen tømmer Bastøfergene

Norges mest trafikkerte fergesamband, Bastø Fosen, som trafikkerer Rv. 19 Horten – Moss, har blitt rene spøkelsesskipene. Nå blir det fare for permitteringer.
FOLKETOMT: Vanligvis vil mange være ute på dekk. Nå sitter sjåførene i kjøretøyene.

FOLKETOMT: Vanligvis vil mange være ute på dekk. Nå sitter sjåførene i kjøretøyene.

Vigdis Askjem

Med et enormt fall i personbiltrafikken, stengte kafeer og henstilling til sjåførene om å bli sittende i kjøretøyene, så er det ikke lenger mye liv og røre om bord på de såkalte Bastøfergene.

Varetransport

– Det er så å si helt folketomt, sier maskinsjef Michael Goveia, som jobber på Bastø IV.

Stenging av kafeene har medført at cirka 40 ansatte er blitt permittert.

I løpet av ei uke falt passasjertrafikken med bortimot 80 prosent på personbilsiden, og i går, torsdag 26. mars, ble første ferge lagt i opplag.

Reduserer

SAMFERDSEL: Bastøferga er et viktig knutepunkt for varetransport. Fortsatt går varetransporttrafikken nesten som normalt.

SAMFERDSEL: Bastøferga er et viktig knutepunkt for varetransport. Fortsatt går varetransporttrafikken nesten som normalt.

Vigdis Askjem

– Situasjon gjør at vi nå har en betydelig overkapasitet på sambandet. Vi har derfor i dialog med vår oppdragsgiver Statens vegvesen skalert ned rutetilbudet, der vi i første omgang reduserer til fire ferjer. Vanligvis kjører vi med fem, sier administrerende direktør Øyvind Lund.

Dette medfører ytterligere permitteringer fra neste uke.

Saken fortsetter under bildet

MASKINSJEF: Michael Goveia har nesten normale dager om bord i maskinen.

MASKINSJEF: Michael Goveia har nesten normale dager om bord i maskinen.

Vigdis Askjem

Trafikktall og behov overvåkes kontinuerlig og Lund ser ikke bort fra at det kan komme ytterligere ruteendringer.

Kafédriften stengte allerede 12. mars og dagen etter ble det tillatt å oppholde seg i bil på lukkede fergedekk, nedre bildekk på Bastø I og II, gitt at det holdes vakt. Søndag 15. mars ble det ytterligere innskjerpinger. Da ble kontantbetaling i billettbodene stoppet. Nå skjer betaling med bombrikke/Autopass og kortbetaling på utvendig bankterminal i billettboden, samt Vipps.

SPØKELSESSKIP: Rv. 19 Bastø Fosen er landets mest trafikkerte fergesamband, og et viktig forbindelsesledd for E18 i vest og E6 i øst.

SPØKELSESSKIP: Rv. 19 Bastø Fosen er landets mest trafikkerte fergesamband, og et viktig forbindelsesledd for E18 i vest og E6 i øst.

Vigdis Askjem

Lund mener at tiltakene i stor grad blir hensyntatt av de reisende.

– Vi merket effekten av myndighetenes tiltak allerede dagen etter at de ble iverksatt. Sist helg hadde vi en reduksjon på opp mot 80 prosent i personbiltrafikken. Vi har også merket en liten nedgang i storbiltrafikken, men den har stort sett holdt seg på samme nivå som tidligere fram til i dag, forteller Lund, noe som tyder på at varetransporten går mer eller mindre som normalt.

Bastø Fosen fraktet i 2019 totalt 1,8 millioner kjøretøy og cirka 3,8 millioner passasjerer, inkludert fører av bil.

De er totalt i underkant av 200 ansatte og selskapet har konsesjonsperiode fram til 2027.

Savner kaféjentene

STENGT: Kafédriften er stengt og tilsammen er cirka 40 ansatte permittert.

STENGT: Kafédriften er stengt og tilsammen er cirka 40 ansatte permittert.

Vigdis Askjem

Goveia er hovedtillitsvalgt i Det norske maskinistforbund og forteller at så langt har det ikke blitt permitteringer av maskinbesetningen.

– Vi forsøker å få arbeidsdagene til å være så normalt som mulig, og i maskinen er det samme drift som før, sier maskinsjefen, som synes dagene om bord er litt stusslige.

– Vi prøver å gjøre det beste ut av det, men savner kafébesetningen. Nå går det mye i Fjordland og brødskiver, sier han.

– Vi synes det er meget leit at vi har havnet i en slik situasjon som gjør det helt nødvendig med permitteringer, avslutter Lund.

Flere ferger blir rammet

Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Flere ferger blir rammet

Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.