Koronakrisen:
Viruskrisen tømmer Bastøfergene
Norges mest trafikkerte fergesamband, Bastø Fosen, som trafikkerer Rv. 19 Horten – Moss, har blitt rene spøkelsesskipene. Nå blir det fare for permitteringer.
FOLKETOMT: Vanligvis vil mange være ute på dekk. Nå sitter sjåførene i kjøretøyene.
Vigdis Askjem
Med et enormt fall i personbiltrafikken, stengte kafeer og henstilling til sjåførene om å bli sittende i kjøretøyene, så er det ikke lenger mye liv og røre om bord på de såkalte Bastøfergene.
Varetransport
– Det er så å si helt folketomt, sier maskinsjef Michael Goveia, som jobber på Bastø IV.
Stenging av kafeene har medført at cirka 40 ansatte er blitt permittert.
I løpet av ei uke falt passasjertrafikken med bortimot 80 prosent på personbilsiden, og i går, torsdag 26. mars, ble første ferge lagt i opplag.
Reduserer
SAMFERDSEL: Bastøferga er et viktig knutepunkt for varetransport. Fortsatt går varetransporttrafikken nesten som normalt.
Vigdis Askjem
– Situasjon gjør at vi nå har en betydelig overkapasitet på sambandet. Vi har derfor i dialog med vår oppdragsgiver Statens vegvesen skalert ned rutetilbudet, der vi i første omgang reduserer til fire ferjer. Vanligvis kjører vi med fem, sier administrerende direktør Øyvind Lund.
Dette medfører ytterligere permitteringer fra neste uke.
Saken fortsetter under bildet
MASKINSJEF: Michael Goveia har nesten normale dager om bord i maskinen.
Vigdis Askjem
Trafikktall og behov overvåkes kontinuerlig og Lund ser ikke bort fra at det kan komme ytterligere ruteendringer.
Kafédriften stengte allerede 12. mars og dagen etter ble det tillatt å oppholde seg i bil på lukkede fergedekk, nedre bildekk på Bastø I og II, gitt at det holdes vakt. Søndag 15. mars ble det ytterligere innskjerpinger. Da ble kontantbetaling i billettbodene stoppet. Nå skjer betaling med bombrikke/Autopass og kortbetaling på utvendig bankterminal i billettboden, samt Vipps.
SPØKELSESSKIP: Rv. 19 Bastø Fosen er landets mest trafikkerte fergesamband, og et viktig forbindelsesledd for E18 i vest og E6 i øst.
Vigdis Askjem
Lund mener at tiltakene i stor grad blir hensyntatt av de reisende.
– Vi merket effekten av myndighetenes tiltak allerede dagen etter at de ble iverksatt. Sist helg hadde vi en reduksjon på opp mot 80 prosent i personbiltrafikken. Vi har også merket en liten nedgang i storbiltrafikken, men den har stort sett holdt seg på samme nivå som tidligere fram til i dag, forteller Lund, noe som tyder på at varetransporten går mer eller mindre som normalt.
Bastø Fosen fraktet i 2019 totalt 1,8 millioner kjøretøy og cirka 3,8 millioner passasjerer, inkludert fører av bil.
De er totalt i underkant av 200 ansatte og selskapet har konsesjonsperiode fram til 2027.
Savner kaféjentene
STENGT: Kafédriften er stengt og tilsammen er cirka 40 ansatte permittert.
Vigdis Askjem
Goveia er hovedtillitsvalgt i Det norske maskinistforbund og forteller at så langt har det ikke blitt permitteringer av maskinbesetningen.
– Vi forsøker å få arbeidsdagene til å være så normalt som mulig, og i maskinen er det samme drift som før, sier maskinsjefen, som synes dagene om bord er litt stusslige.
– Vi prøver å gjøre det beste ut av det, men savner kafébesetningen. Nå går det mye i Fjordland og brødskiver, sier han.
– Vi synes det er meget leit at vi har havnet i en slik situasjon som gjør det helt nødvendig med permitteringer, avslutter Lund.
Flere ferger blir rammet
Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
Flere ferger blir rammet
Sjømannsorganisasjonene melder permitteringsvarsler på andre samband innen ferge- og lokalfart langs hele kysten.