JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå frykter de for elbilen

Stoltenbergs hardkjør i biodieselsaken sender et illevarslende signal, mener miljøstiftelsen ZERO og frykter økte avgifter på elbiler også.

Regjeringens beslutning om å fjerne avgiftsfritaket for biodiesel har møtt en storm av protester fra næringslivet, politikere både innenfor og utenfor egne rekker og fra miljøbevegelsen. Miljøstiftelsen ZERO, som har engasjert seg kraftig mot innføringen av avgiften, mener statsminister og Ap-leder Jens Stoltenberg har vist klart hva han mener er viktigst.

– Nå har Jens Stoltenberg vist at han synes det er viktigere å sikre inntekter til statskassa enn å få klimavennlig drivstoff på norske busser, lastebiler og biler, sier Gøril Andreassen i ZERO.

Hun legger ikke skjul på at biodieselsaken har vært en vekker.

– Vi trodde ikke våre egne øyne da denne saken dukket opp. Nå spør vi oss selv hva som blir det neste hvis motivet er å sikre inntekter til statskassa. Vi er redd for at Stoltenberg vender blikket mot elbilene, sier Andreassen.

Fritak

Elbiler er i dag fritatt for engangsavgiften og moms ved kjøp. De har en kraftig redusert årsavgift. I tillegg kan de kjøre gratis gjennom bomringen, parkere gratis på offentlige parkeringsplasser og kjøre i kollektivfeltet. De mange fordelene skal bidra til å lokke flere bilister over fra bensin- og dieseldrevne biler til elbiler, som har null utslipp ved bruk.

Fritaket for offentlige avgifter betyr at staten får mindre inntekter på disse bilene. Til gjengjeld bidrar de til å senke utslippene av klimagasser fra veitrafikken.

For kunden koster det omtrent det samme å kjøpe en elbil som en liten bil med forbrenningsmotor. Grunnen er at produksjonskostnadene for elbiler er høye. Det betyr at dersom avgiftsfritakene faller bort, vil elbilene bli dyrere enn biler som går på fossilt brennstoff.

– Vi greier ikke å få opp volumet på elbiler hvis ikke de har fordeler framfor fossile biler, sier Andreassen.

Den rasjonelle forbruker

Hun har ingen tro på at folk vil velge miljøvennlige biler som elbiler og hydrogenbiler dersom de blir dyrere enn bensin- og dieselbiler.

– Vi får ikke folk til å velge miljøvennlig hvis ikke det er billigst. Det tror jeg ikke Jens tror heller. Jeg tror han regner med at forbrukeren er rasjonell.

Realistisk debatt

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) er en ivrig forkjemper for elbiler, men han etterlyser en realistisk debatt om avgiftene.

– Vi skal ha en rask innfasing av elbiler, men i det øyeblikk vi får tilstrekkelig mange av dem, kan de ikke ha avgiftsfritak lenger. I det øyeblikk alle kjører elbil, kan de ikke få kjøre i kollektivfeltet lenger. Det vil bare fremme elbiler på bekostning av tog og andre kollektive transportmidler. Men vi er fortsatt langt unna en situasjon der elbiler dominerer det norske bilmarkedet. Vi har ennå ikke sett den nye generasjonen elbiler som kan bli den nye familiebilen, den du kan pakke full av bagasje, unger og bikkje og kjøre til hytta med, sier Solheim.

– Vi må tenke langsiktig og få til en dialog med bransjen som skaper forutsigbarhet. Det er kanskje det som har skjedd i biodieselsaken, at vi ikke helt har klart å finne det riktige tidspunktet for avgiftsendringer, sier han. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse