Mot svanesang for Telenors siste kundesenter i Nord-Norge
EL og IT: – Vi må snu alle steiner for å finne en løsning
Telenor vurderer å legge ned sin kundeservice-avdeling i Harstad. Det har vakt oppsikt og harme.
FORSVARER IKKE: Nedgangen i trafikken forsvarer ikke at 86 medarbeidere i Harstad blir sagt opp. De gjenværende arbeidsoppgavene til lokasjonen er tenkt ivaretatt gjennom oppbemanning av innleide fra bemanningsbyrå på gjenværende avdelinger Teleneor Norge, påpeker Kosom Alexsander Skaale.
Alf Inge Molde
leif.kirknes@lomedia.no
Over 80 kan miste jobben om Telenor legger ned sin kundeservice-avdeling i Harstad. Det var forrige uke det ble kjent at den vurderes lagt ned. Avgjørelsen tas på et styremøte 17. oktober.
– Vi må sammen med bedriften snu alle steiner for å finne en løsning som kan redde arbeidsplassene i Harstad. Vi vil fortsatt komme Telenor Norge i møte for å finne gode løsninger, sier hovedtillitsvalgt for EL og IT Telenor Kosom Alexsander Skaale i en pressemelding.
Ifølge Telenor er forklaringen at de har overkapasitet. Antall telefonhenvendelser har gått kraftig ned, og da trenger de ikke lenger like mange på jobb.
Harstad er for øvrig siste rest for Telenors kundeservice i nord, etter at Bardu ble lagt ned i 2011 og Finnsnes i 2014. I 2014, i kjølvannet av Finnsnes-nedleggelsen, skrev Nettverk at Harstad-avdelingen var bekymret for fremtiden.
– Kynisk
Nettverk har hatt problemer med å komme i kontakt med hovedtillitsvalgt Skaale, som er i hyppig møtevirksomhet blant annet om Harstad. Han har også gitt inntrykk av at det ikke er så mye han kan kommentere før styremøtet har vært. Men det er på det rene at EL og IT Telenor er sterkt imot forslaget om nedleggelse av lokasjonen, slik det fremgår i pressemeldingen fra før helga.
– Forslaget som foreligger vil ramme ansatte og deres familier og lokalsamfunnet på en uforholdsmessig negativ måte. Bedriftens argument for nedleggelsen, rettferdiggjør ikke konsekvensene nedleggelsen vil få for de berørte ansatte, sier Skaale.
Skaale reagerer på at Telenor ikke er villige til å tilføre lokasjonen arbeidsoppgaver. Han peker for eksempel på at Telenor-eide Canal Digital per i dag har en kundeservice som er satt ut til ekstern partner, som han mener kunne vært redningen for de som nå kan miste jobben.
– Det er totalt uforståelig og kynisk av Telenor Norge å la innleide fra annet selskap utføre arbeidsoppgaver faste ansatte i Harstad kan gjøre. Telenor Norge bør ta tilbake oppdraget og dermed sikre nødvendige arbeidsoppgaver i Harstad, sier han.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
LAGT NED: Telenors kundeservice på Finnsnes ble nedlagt 1. juli 2014. Om også Harstad-kontoret blir borte, er det ingen Telenor-kundeservice igjen i nord.
Leif Martin Kirknes
Kompenseres
Også lokalavisene freser. Redaktør Inge Bjørn Hansen i Hålogaland Avis understreker at dette er «siste rest av en større arbeidsplass innen Telenor i hele landsdelen.» Han har selv jobbet i Televerket, og finner det ufint at Telenor ikke at større lokalhensyn, som et selskap som har blitt et multinasjonalt konsern mye takket være at de ble bygget opp som et statseid monopol og dessuten gjennom en enorm dugnad utført av den norske befolkning.
– Bortfall av 80 arbeidsplasser i Harstad er alvorlig. Ut fra Telenors historie kan man med en gang konkludere med at dette ikke lar seg stoppe. De har bestemt seg. De agerer akkurat slik en privat bedrift gjør når det skal tjenes mer penger, skriver han i avisas leder.
Samtidig hinter han sine kommunepolitikere om at staten er største aksjonær. Bortfall og/eller flytting av arbeidsplasser skal kompenseres, mener Hansen, og legger til at det ikke holder med sluttpakker og kurs. Videre mener han Harstad kommune etter dette bør snu seg mot Hålogaland Kraft for teletjenester.
– Trist
Harstad Tidene skriver om Harriet Karlsen, som pekes på som hun som i sin tid sørget for at Telenors kundesenter ble lagt i Harstad.
– Mer enn 150 ansatte leverte over tid toppresultater og vi klarte å skape medarbeider som var stolte over å jobbe for Telenor. Dette har avdelingen klart å videreføre helt opp til dags dato. Det er derfor det er så trist at så mange dyktig ansatte nå antakelig må slutte i jobben sin, sier Harriet Karlsen til Harstad Tidene.
Les også: Telenor legger ned på Finnsnes (2014)
Harstads Høyre-leder, Einar Mustaparta, sier til samme avis at han mener Telenor snarere tvert om må bygge opp et sterkt kompetansemiljø i Harstad.
– Telenor har sin historie i Nord-Norge. Den må de heller se på hvordan de kan bygge videre på fremfor å redusere. Det forventes at Telenor er til stede i hele Norge. Dersom miljøet i Harstad legges ned, forsvinner selskapets tilstedeværelse i Nord-Norge. Landsdelen er pekt på som et fremtidig viktig område for vekst- og verdiskaping, sier han.
Hevet stemmen
Harstad-ordfører Marianne Bremnes avslører i Harstad Tidene at hun hevet stemmen kraftig under et møte om saken med Telenor.
– Jeg mener de svikter sitt samfunnsansvar ved å redusere så mye som de nå planlegger i nord, sier hun til Harstad Tidene.
Les også: Lokalpolitikere frykter Telenor forsvinner helt fra Troms (2014)
Avisa har også en leder om temaet, der de mener at Telenor, som har så mange flotte ord om samfunnsansvar på sine nettsider, må ta nettopp samfunnsansvar i denne saken. Det er grunn til å stille spørsmål «om ikke samfunnsansvaret også innebærer å opprettholde arbeidsplasser i den nordlige landsdelen», skriver Harstad Tidene.
– Telegiganten (...) betaler for eksempel i dag et annet selskap for å besvare kundehenvendelser til Canal Digital. Dette er arbeidsoppgaver som må kunne tilføres Harstad for å berge 86 sårt tiltrengte arbeidsplasser. Først da kan Telenor bevise at de tar samfunnsansvaret på alvor, kan man lese i Harstad Tidene.
– Fortsatt mange som ringer
NRK skriver at stortingsrepresentant for Troms Arbeiderparti og medlem av næringskomiteen, Cecilie Myrseth, fredag sendte en skriftlig henvendelse der hun ba næringsministeren om å komme på banen.
Avisa Fremover skriver om narvikingen Mats Kristoffersen, som risikerer å miste jobben han for to år siden flyttet til Harstad for, bare én uke før han blir far.
– Kundesenteret i Harstad er kanskje ikke en stor lokasjon, men vi er en stor ressurs for konsernet. Vi føler oss skyggelagt og er irritert og målløs, sier Kristoffersen til Fremover.
Argumentene fra Telenor om overkapasitet kjenner han seg ikke igjen i. Han har ikke merket noen nedgang i telefonkøen.
– Jeg føler ikke at vi har hatt nedgang siden jeg begynte i 2015, det går ikke en dag der vi ikke besvarer 60-70 telefoner, hevder han overfor Fremover.
Les også: Jobb-drama på Finnsnes (2014)
Telenor: - Sitter med overkapasitet
Selskapets sjef for kundeservice svarer på kritikken som har dukket opp etter det ble kjent at avdelingen i Harstad vurderes nedlagt.
MØRKE TIDER: Det går mot mørkere tider for over 80 ansatte ved Telenor Harstad, som riskerer å miste jobben om Telenor-styret vil det slik. Dette bildet fra Harstad by er fra oktober 2014.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
– Hvorfor vil dere legge ned kundeservice i Harstad?
– Grunnen er relativt enkel, selv om den er sår. Vi har langt færre som ringer til kundeservice. De siste to årene har vi over en million færre som ringer. Så du sitter der med en overkapasitet og med folk som ikke har noe å gjøre. Til nå har vi klart å løse dette med naturlig avgang, turnover. Men trafikknedgangen er så bratt at den klarer ikke følge med, så da sitter vi igjen med overkapasitet, sier Torfinn Eriksen, direktør i Telenor Kundeservice.
– Hva med chat og sosiale medier og annet kundeservicerelatert, er det nedgang der også?
– Facebook er relativt stabilt. Vi har chat på Facebook, og det er stabilt. Det er nedgang på mail. Men i andel er dette mindre kanaler, det er telefonkanalen som er størst.
Fortsatt satsning på infrastruktur i nord
– Det begynner å bli tynt med tilstedeværelse i Nord-Norge, mener kritiske røster. Kundeservice i Bardu forsvant i 2011, kundeservice i Finnsnes ble lukket i 2014, og nå kan altså siste kontoret, Harstad, ble stengt?
– Dette er siste lokasjon for kundeservice i nord. For kundene som ringer support spiller det ingen rolle hvor de kommer, for det skjer virtuelt. Men for Harstad oppleves det som tøft å få den beskjeden. Men Telenor har tilstedeværelse i Nord-Norge langt utover kundesenteret. Det investeres for milliarder i fiber og mobilnett, og så har vi noen butikker og sågar noen folk på Svalbard. Men altså ikke kundesentre, om det i Harstad legges ned.
Omstillingssamtaler
– Dere får også kritikk for å ikke være deres samfunnsansvar bevisst, med tanke på faktorer som distriktspolitikk og at det kan bli vanskelig for de i overkant av 80 å finne ny jobb i området?
– Vi tar samfunnsansvar i form av måten vi håndterer en sånn nedleggelse på. Den enkelte vil få sluttpakke. Sluttpakken vil være avhengig av hvor lenge du har jobbet, men den vil være mer enn oppsigelsestiden. Det vil også bli omstillingssamtaler til mange tusen kroner og mulighet til å flytte hvis du vil, der vi også vil dekke mye av flyttekostnader, sier Eriksen.
– Hvis du vil bli i Nord-Norge kan du få byttet omstillingssamtaler og deler av sluttpakkene til skattefri utdannelse, som slik jeg ser det kan være gunstig om du ikke har så mye utdannelse fra før. Sammenstilt med mange andre firmaer vil jeg mene vi har ganske gode overgangsordninger.
Vil ikke «insource» Canal Digital-support
– Det har blitt fremmet et forslag om at de som sitter på Telenors kundeservice kunne overtatt supporten til Telenor-eide Canal Digital, som i dag er satt ut til en ekstern partner?
– Vi reflekterer stadig over slike ting. Canal Digital har alltid vært ute hos eksterne og aldri vært på egne føtter hos Telenor. Der er det et firma, som leverer tjenesten, som vi er fornøyde med. Vi har sett på hvorvidt dette forslaget kunne være en farbar vei, men har kommet til at det blir langt dyrere å ta det inn enn å ha den brukerstøtten der den ligger nå.
– Det kommer også påstander om brudd på arbeidsmiljøloven i denne prosessen, ettersom uttakningen av hele kundeservicen på Harstad faktisk vil føre til at det tas ut flere ansatte enn hva som er reell overkapasitet, og at det sånn sett må leies inn folk for å få korrekt bemanning?
– Slike ting blir det alltid en diskusjon om, og vi gjør kvalifiserte undersøkelser av sånt. I dette tilfellet tar vi ut, som du sier, en litt større andel enn de facto overkapasitet. Det skaper et hull. Men hullet er kortvarig og over i april og mai. Da er vikarene ute.
Ingen andre fredet, men kontroll per nå
– Hva med andre avdelinger i landet, er de også i faresonen?
– Vi har ingen konkrete planer rundt dem ennå, men om volumutviklingen fortsetter kan dette bli en krevende øvelse. Vi har riktignok kontroll på volumet per nå om vi får gjort disse grepene med Harstad. Men Telenor er et selskap som alltid er i endring.
– Er det mulig å få innsyn i sakspapirene når det gjelder behandlingen av denne saken på styremøtet 17. oktober, eller er dette lukkede dokumenter?
– Slik jeg forstår det er dette interne dokumenter. Jeg får derfor dessverre ikke delt dem, svarer informasjonssjef Anders Krokan i Telenor etter å ha forhørt seg om dette.