Etterutdanning
Elektrikerne Kristine og Danielle satser på etterspurt etterutdanning
15 prosent av årets studenter på Bygningsinformasjonsmodellering (BIM) ved Fagskolen i Oslo er kvinner. Tre av dem er EL og IT-medlemmer.
MANGE KVINNER: 40 prosent av årets studenter på Bygningsinformasjonsmodellering (BIM) ved Fagskolen i Oslo er kvinner. Kristine J. Wendt (nummer to fra høyre) og Gabrielle Bianvo (nummer fire fra venstre) er to av dem.
Harald Andreas Selvær
knut.viggen@lomedia.no
– Jeg liker praktisk arbeid og dette er en etterutdanning der jeg får bruk for mine praktiske ferdigheter på en ny måte, sier Kristine J. Wendt (30).
Nettverks lesere vil kanskje kjenne henne igjen som tidligere ungdomsrepresentant i forbundsstyret og engasjert tillitsvalgt i Caverion Oslo. Hun har beholdt engasjementet i den lokale fagforeningen, men har nå valgt å sette seg på skolebenken i ett år for å lære mer.
I dette tilfellet om et digitalt verktøy som brukes mer og mer i byggebransjen.
Det neste skoleåret skal hun etterutdannes i BIM, eller bygningsinformasjonsmodellering. Det dreier seg om 3D-modellering av tekniske installasjoner, samt metoder for samhandling og koordinering av byggeprosesser.
– Jeg ble spurt av avdelingslederen i Caverion om jeg kunne tenke meg å gå ett år på BIM, det syntes jeg så spennende ut, så jeg slo til, sier Kristine J. Wendt.
Rekordmange kvinner
Danielle Bianco (29) har jobbet i barnehage, på uteplasser og på treningssenter før hun tok elektrikerutdanning som voksen elektrikerlærling. Hun jobbet to år hos Elektroimportøren og gikk ytterlige to år på Teknisk Fagskole før hun startet på BIM-utdanningen nå i høst ved Fagskolen i Oslo, sammen med blant andre Kristine.
– Jeg hadde litt BIM, eller tredimensjonal tegning på tekniker'n og fikk lyst til å gå videre med det, sier Danielle.
STORTRIVES: Danielle Bianco (t.v.) og Kristine J. Wendt er studenter på BIM Installasjon ved Fagskolen i Oslo (Kuben) og stortrives. Harald Selvær (midten) er faglærer ved utdanningen.
Knut Viggen
Kristine og Danielle er to av rekordmange kvinner som går på BIM-teknikerstudiet i år, 15 år etter at Fagskolen startet opp dette studietilbudet.
Kristine og Danielle er begge EL og IT-medlemmer, i tillegg teller kvinnene en elektriker til, en rørlegger og to tømrere.
– Det er kjekt at det blir litt mer blanding av jenter og gutter innen elektrikeryrket og i håndverksfag generelt, mener Danielle.
Les også: Slik blir den nye lønna for energimontører i kommunale kraft- og nettselskap
Gir store muligheter
Harald Selvær er faglærer ved Fagskolen i Oslo og er full av lovord om studentene sine. Han sier skolen tilbyr BIM-studiet innen tre områder, installasjon, konstruksjon og anlegg og infrastruktur. Hver klasse har 20 plasser, men det er fortsatt ledige plasser på anlegg og infrastruktur.
– Jeg tror ikke alle helt har skjønt hvilke muligheter et slikt studium har, sier han.
Historien til BIM startet med Kunnskapsløftet og har sine røtter tilbake til faget teknisk tegning da beregninger ble gjort med fysiske papirtegninger på lysbord.
Så kom de digitale programmene og informasjonsbaserte tegnesystemer. BIM har vært på Fagskolens program siden 2008.
Faglærer Harald Selvær er imponert over at studentene i voksen alder setter seg på skolebenken igjen. – Det er utrolig givende å vite at du har med motiverte studenter å gjøre, sier Selvær.
Harald Andreas Selvær
– Dette er et praktisk fag og da holder det ikke bare å forelese, det må øves. På mange måter er det tilbake til læra for studentene. Det er en måte å prosjektere på, bruken er stor og den er økende, forklarer Selvær og nevner at store aktører som Statsbygg, Forsvarsbygg og Sykehusbygg alle benytter BIM.
– Nå bruker både byggherre, entreprenører og rådgivere dette som verktøy, sier faglæreren.
– Du løser ikke alt med BIM, men det er en nøkkel til å finne løsninger for å bli merproduktive, forsetter Selvær.
Også for fagarbeideren
Norge er faktisk helt i teten internasjonalt på bruk av BIM. Ikke minst har det spredt seg til byggeplasser, noe som gjør at også fagarbeideren må kunne håndtere BIM. Selvær nevner et prosjekt der BNL og Fellesforbundet er involvert og som har fått navnet «Digitale fagarbeidere».
– BIM krever systemforståelse og vi trener mye på samhandling og problemløsning, sier Selvær.
Lærerne på fagskolen har bakgrunn som murere, tømrere, rørleggere og elektrikere. Selvær selv har både fagbrev, mesterbrev og en master, men bare bevisene for de to første henger på veggen hjemme.
– Jeg er stolt fagarbeider sjøl og i Norge har vi tradisjon for å verdsette fagarbeidere og sosial mobilitet, sier han.
Faglæreren sier studiet er en investering for studentene, men er imponert over at de i voksen alder setter seg på skolebenken igjen og tar den økonomiske belastningen det kan være å si fra seg fagarbeiderlønn i ett år.
– Det er utrolig givende å vite at du har med motiverte studenter å gjøre. Til gjengjeld vet de store byggentreprenørene adressen hit veldig godt. Flere av våre studenter har blitt ansatt hos en entreprenør etter studiet, avslutter Selvær.
Mye lest: Alenemamma Sissel mister jobben når Nortura legger ned