JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
El-bilene er en av mange tekniske nyvinninger som setter grå hår i hodet på selskapene som foryner oss med strøm. Grunnen er de voldsomme forbrukstoppene.

El-bilene er en av mange tekniske nyvinninger som setter grå hår i hodet på selskapene som foryner oss med strøm. Grunnen er de voldsomme forbrukstoppene.

Kyrre Lien / SCANPIX

Hjelp, elbil-boomen kommer!

Hva skal kraftselskapene gjøre når strømforbruket går fra jevne kurver til høye topper? Da gjelder det å være smart.



25.03.2014
12:00
26.03.2014 09:36

leif.kirknes@lomedia.no

Tenk om halvparten av et middels stort nabolag går hen og kjøper seg elbil akkurat nå. For Ole Gaute Hovstad, prosjektleder for eSMART ved Sogn og Fjordane Energi er dette et mareritt. Og det er ikke bare på grunn av elbilen. Man begynner i tillegg å se folk bytte ut varmtvannstanken med direktevarmere og anskaffe seg induksjonsovner. Så når folk kommer hjem etter en lang dags jobb, setter bilen i støpselet, hopper i dusjen og setter i gang med matlaging, kommer det noen voldsomme strømtopper sammenlignet med dagens mer eller mindre jevnt over stabile døgnforbruk.

Legg på litt høytrykksspyling her og litt varmepumpe der, så blir kraftforsyningen virkelig satt under press.

– Her begynner vi å se et mareritt. Hvis halve nabolaget kjøper seg elbil ligger det til rette for trøbbel, sier han.

Elbilen ikke verstingen

Hovstad pratet om sine vonde drømmer på en Smartgrid-konferanse i regi av Teknisk Ukeblad en torsdag i midten av mars. Mye inn- og utkobling vil gi høye effekttopper, ser han. Disse toppene setter høye krav til dimensjonering og utløser krav om investering hos kraftselskapene. Eller?

– Må vi alltid investere oss ut av problemene ved å bygge «mer strenger og kraftigere staur», eller finnes det et alternativ?, spør han retorisk.

Mange av dagens elbiler trenger 3 kilowattimer for å fullade, og kan da kjøre rundt 20 kilometer. Behovet er gjerne 40 om dagen, og da er man på 6 kilowattimer. Egentlig bare peanøtter, så lenge ladingen blir fordelt fornuftig, mener Hovstad. Derfor tror han ikke det er elbilen som utløser investeringsbehovet. Det er riktignok en ny last, men han mener de andre øyeblikkene er mer krevende.

– Når vi dusjer må vi ha varmtvann der og da. Når vi lager mat, må vi har strøm for å få varm komfyr der og da. Elbilen har batteri og er fleksibel.

Løsningen er smart

Det finnes mange måter å løse problemet på. Hovstad nevner flere.

• Et forbud er i og for seg en løsning, men totalt urealistisk.

• Å bygge seg ut av problemet med «nye staur og strenger» er fryktelig dyrt.

• Smartnett – jo, det vil bidra noe, men det er ikke hele løsningen. For de smarte nettene vil neppe klare å skaffe til vei alternative forsyningsveier helt ut til bakerste huset i nabolaget. Ikke hele løsningen.

• Batteribuffer. Å ha kraftige batterier stående i områder der man ser det blir trøbbel som kan hjelpe/avlaste. Noen snakker sågar om å la elbilen gi en knert strøm tilbake til huset når du slår på komfyren. Jo, god løsning det, mener Hovstad, men legger til et men:

– Jeg har mest tro på: smarte hus, smarte biler og smarte ladere. Jeg er sikker på at smarthusbølgen ikke bare kommer til å skylle over oss, men at smarte løsninger også vil slå an og bli tatt i bruk. Det er noe annet enn bare AMS (automatisk strømavlesning). AMS gir ikke smarte hus. Det er ikke målingen som gjør huset smart.

Smelter sammen

Når det gjelder smarte biler, påpeker Hovstad at vi allerede ser dette. Han anslår at opptil flere i publikum, han selv inkludert, har kontakt med sin smarte elbil via en app på sin smarttelefon, der bilfunksjoner kan fjernstyres.

– Alt vil smelte sammen. Våre kunder vil kunne signere avtaler om ladning av bilen når det passer dem og elnettet best. Bare den er koblet i, så fikser resten seg selv.

Hvis det ti elbiler som lades i løpet av natta, kan problemet på denne måten brytes opp, er poenget hans. En elbil trenger i snitt to timer på en normallading.

– Fordeler man det, er det plass til å lade alle. Jeg tror fremtiden er smart!, spår Hovstad.

Dimensjonering

Med den elbil-veksten som er nå anslår Arne Sigbjørnsen fra ABB at vi nok vil nå målet om 100.000 elbiler innen 2020, muligens også før tiden. Det er anslått at kraftforbruket innen 25 år vil fordobles.

Sigbjørnsen er enig med Hovstad i at elbilen som sådan nok ikke vil være det som velter kraften over ende. 100.000 elbiler ville lagt beslag på 0,2 prosent av total strømforbruk i landet. Om hele den norske bilparken i år 2050 var elbiler, ville forbruket utgjort 5,9 prosent av totalen, viser hans tall.

– Det som er utfordringen er forbruket av strøm gjennom en hel dag. Spørsmålet er om dimensjonering, ikke forbruk.

Ikke minst vil hurtigladningskonsepter, både på «strømstasjoner» langs veiene (bensinstasjon, som vi kaller konseptet enn så lenge) og ladere i hjemmet, nok gjøre at toppene kan bli enda høyere, ettersom de 3 kilowattimene begynner å bli høynet til 10-20, slik som i Tesla.

Mens han tror slike ladestasjoner langs veien kan ende opp med å ha en batteribank omtrent der bensintanken ligger per dags dato, tror han ikke konseptet med at bilen lader huset tilbake i pressperioder blir en realitet med det første.

– Når det gjelder å flytte strøm frem og tilbake mellom bilen og huset er ikke standarden på plass ennå, og det tviler jeg på at den blir på de neste par årene. Men det kommer, sier Sigbjørnsen.

Hvis halve nabolaget kjøper seg elbil ligger det til rette for trøbbel.

Ole Gaute Hovstad

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.03.2014
12:00
26.03.2014 09:36



Mest lest

SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.

SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.

Privat

Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

Privat

Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

Skjermdump

Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Mina B. Ræge/Dagsavisen

Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

Ole Palmstrøm

Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Debatt

Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.

Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.

Anna Granqvist

«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Tri Nguyen Dinh

Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Foto: Privat

Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

Privat/Lene Svenning

Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme

DET ER HÅP: Fagforbundets økonom Bjørn Kristian Rudaa har selv bidratt til å snu mange nedbemanningsforslag.

DET ER HÅP: Fagforbundets økonom Bjørn Kristian Rudaa har selv bidratt til å snu mange nedbemanningsforslag.

Bjørn A. Grimstad

Slaget er ikke tapt selv om kommunen vil si opp ansatte. Her er økonomiekspertens råd

Over 1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon, til tross for at de hadde null ansatte da koronakrisen startet. Det viser en kartlegging Dagbladet har foretatt.

Over 1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon, til tross for at de hadde null ansatte da koronakrisen startet. Det viser en kartlegging Dagbladet har foretatt.

Colourbox

1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon. Problemet? De hadde ingen ansatte


Flere saker