JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Jan er årsaken til at betalt reisetid er et prioritert krav for elektrikerne i år

Det hele startet med Jan Skoglund fra Fauske og en tvist med arbeidsgiver om oppmøte og mønstring.
MONTØR. Jan Skoglund jobber som elektromontør i Haneseth Salten AS. Der har han gjort siden 2015. Tvisten oppsto høsten 2019.

MONTØR. Jan Skoglund jobber som elektromontør i Haneseth Salten AS. Der har han gjort siden 2015. Tvisten oppsto høsten 2019.

Knut Viggen

knut.viggen@lomedia.no

Jan Skoglund jobber som elektriker i Haneseth Salten AS. Der har han gjort siden 2015.

Høsten 2019 fikk bedriften en jobb der daglig leder ønsket at montørene skulle møte direkte hos kunden. Montørene skulle kjøre på egen tid, 20 minutter hver vei - uten å få betalt for det.

– Vi var ikke interessert i det og tok kontakt med fagforeninga. Det ble skrevet en protokoll, og det endte med en tvist der utfallet ikke ble helt som forventa. Da tvisten ble sendt inn ble vi i klubben enige om at vi parkerer bilene på jobb, skifter på jobb og koster snø og skraper is av bilen der. På den måten går det mer tid enn om vi skulle kjøre bilen hjem og passere egen bedrift ved arbeidstids start og slutt.

Siste: Brudd i lønnsforhandlingene om elektrofagene

I dag står det i tariffavtalen at det normale er oppmøte på bedrift, men at det kan avtales annet oppmøtested.

Står på kravene

Klubben og de i alt fem montørene som jobber i bedriften står fortsatt på kravene. Og bilene står fortsatt parkert på jobb.

– Det dreier seg om 40 minutter per dag. Det er jo vår fritid og den er kostbar. Vi ser på det som dyrebar tid. Vi har plikter med hjem og familie, henting og bringing i barnehage og skole, så det er ikke bare bare for alle å møte opp hos kunde, forklarer Skoglund.

Dette gjelder fastprisjobber. Hos privatkunder er det timebasert og da betaler kunden for kjøringa.

– Da kan du passere bedriften på veien og ha betalt for kjøringa, men på fastprisjobber skal du kjøre de 20 minuttene på egen tid. Det blir en skjevbalanse mellom de som jobber mye service og de som jobber mye fastpris. Og det er jo ikke bare hos oss, men jeg hører mange rundt oss som sliter med det samme og da er det jo ekstra godt å få støtte, ikke bare fra foreninga lokalt, men også i heile landet, at de stiller seg bak dette, sier Skoglund.

Bakgrunn: Elektrikerne vil ha betalt for reisetid: – Kanskje på tide å ta en streik

Snøballen som rullet

Tvisten som endte med tap ble nemlig snøballen som rullet. Via fagforening, distriktstariffkonferanse og landstariffkonferanse endte reisekravet opp som førstekrav da tillitsvalgte møtte hverandre på Lillehammer i oktober i fjor for å prioritere foran årets hovedoppgjør. Betalt reisetid ble ansett som så viktig at det ble prioritert framfor en generell lønnsøkning. Selv ikke et oppsummeringsmøte i mars midt i en tid med økte strøm- og drivstoffpriser og en krig på trappene i Ukraina fikk de tillitsvalgte til å endre mening.

Kravet om betalt reisetid omfatter også folk som reiser på anlegg langt borte og som må bruke egen tid på hjemreiser.

– Ja, hvis de må bruke fritida si på å reise, da skal de ha betalt for det. Nå har ikke vi så mange sånne jobber, men det kan jo forekomme når det er lite jobber og sånn, sier Skoglund.

Ikke første gang

Kravet om betalt reisetid er ikke helt nytt. Også i forbindelse med landstariffkonferansen på Kongsberg i 2019 ble kravet fremmet av flere distrikt og fagforeninger, men det var først i fjor alle ble enige om å prioritere kravet. Blant dem som fremmet reisekrav i 2019 var Distrikt Hed/Opp.

Nesten 14.000 medlemmer

Klokka 10 tirsdag møttes delegasjonene fra EL og IT Forbundet og Nelfo i Næringslivets Hus i Oslo til forhandlinger om Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK). Det er satt av tre dager til forhandlingene.

LOK-avtalen omfatter lønns- og arbeidsvilkårene til nesten 14.000 av EL og IT Forbundets medlemmer. Forbundet har med 37 krav fra landstariffkonferansen inn i forhandlingene. Betalt reisetid er et prioritert krav.

– Vi forventer krevende forhandlinger, men har håp om at vi kan komme fram til ei løsning, sier forbundsleder Jan Olav Andersen som leder forhandlingene for EL og IT Forbundet.

I dag, tirsdag 26. april er det også mulig å følge forhandlingene fra innsiden og stille spørsmål, til forbundslederen via Montørjentene på Snapchat.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse