JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå vil de ha smarte batterier

Programvare må kunne styre ladningen, foreslår blant annet Tesla og Microsoft.
BATTERI: Dagens batterier er "dumme". Forskere, et programvareselskap og et elbilselskap tenker nå at de heller bør bli smarte.

BATTERI: Dagens batterier er "dumme". Forskere, et programvareselskap og et elbilselskap tenker nå at de heller bør bli smarte.

Yayimages/Myvector

leif.kirknes@lomedia.no

Litt forskningsnytt fra sammensmeltingen av EL & IT, i en verden allerede i godt i gang med smarthus og smarte strømnett: Nå vil en rekke fremoverlente selskaper at batterier styres av programvare.

Det er Microsoft og Tesla som ifølge amerikanske PC World ser for seg at batteritiden vil øke om batteriene og deres ladere får en programvare som styrer dem. De kaller konseptet «Software Defined Batteries».

Bakgrunnen er at det finnes masse ulike batterityper basert på ulik miks av teknikk; noen lader kjapt, men har ikke så mye kapasitet. Andre har stor kapasitet, men bruker tid på å lade. For eksempel.

Noen ganger kjapt, andre ganger grundig

Blant annet snakker forskningspapiret fra selskapene om å kunne spesifisere overfor laderkontrolleren hvordan du vil lade via operativsystemet. Hvis du for eksempel innser du har glemt å koble den bærbare PC-en til støpselet før du hastet til flyplassen på morgenen, kan du be om hurtigladning slik at du kjapt får innsprøytet litt kapasitet når du plugger den i veggen på flyplassen en time før avgang.

Eller PC-en kan be om det selv basert på hvordan kalenderen ser ut sammenlignet med hvordan batteriet ser ut.

Om du i stedet koblet den til kvelden før flyturen ville PC-en ut fra kalenderen skjønne at her har vi god tid til å lade batteriet til sitt fulle potensial.

Eller elbilen for den saks skyld.

Med akademisk assistanse

Med på laget har Tesla og Microsoft fått Columbia-universitetet os Amherst-universitetet i Massachussets.

Her kan du lese hele dokumentet fra batteri-kvartetten.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse