JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

OneCo Networks

Tillitsvalgte og ledelse i telekomselskap i samarbeid mot sosial dumping

Tillitsvalgte og ledelse i OneCo Networks møtes jevnlig for at bedriften skal unngå selskaper som driver med sosial dumping.
Fra venstre innkjøper Ola Alinski, Knut Hamletsen, EL og IT-klubben, innkjøpssjef Morten Nordberg-Brun, HR-direktør Gry Jødestøl, Oddvin Dag Haram, Negotia (ikke bilde på skjerm) og klubbleder Are Bergli Heier.

Fra venstre innkjøper Ola Alinski, Knut Hamletsen, EL og IT-klubben, innkjøpssjef Morten Nordberg-Brun, HR-direktør Gry Jødestøl, Oddvin Dag Haram, Negotia (ikke bilde på skjerm) og klubbleder Are Bergli Heier.

Knut Viggen

knut.viggen@lomedia.no

Nettverk har så sent som i fjor høst satt søkelys på telekombransjen, på grunn av mange tilfeller av useriøsitet og sosial dumping.

I OneCo Networks har de i følge ledelsen hele tiden jobbet for å sikre at bedriften knytter til seg seriøse samarbeidspartnere, og gjør nå et omfattende forebyggende arbeid for å komme problemet med sosial dumping til livs.

Her er også EL og IT-klubben i OneCo Networks med rundt 800 medlemmer, involvert.

En del av enigheten i forbindelse med hovedoppgjøret i fjor var at det skulle startes et arbeid i bedriften med å gjennomgå selskaper bedriften kjøper tjenester fra.

Det er gjennomført flere møter siden da, det siste så sent som i januar i år.

350 entreprenører

– De siste 12 månedene har vi kjøpt tjenester fra over 300 leverandører, forteller klubbleder Are Bergli Heier. Blant dem er det rundt 80 entreprenører som leverer rene telekomtjenester, forteller klubbleder Are Bergli Heier. Det dreier seg ikke bare om teleentreprenører, mange av selskapene driver med graving og transport.

– Vi hadde et første møte der vi fikk tilsendt underlag og en kort innføring i hvordan prosessen for innkjøp av leverandører fungerte. Deretter gikk vi gjennom alle selskapene som vi har kjøpt tjenester av i 2022 og sjekket dem opp mot DSB, med hensyn til hvem som sitter på ekom-autorisasjon og så videre. Vi har også sjekka alle selskapene opp mot Arbeidstilsynet. Hvis de ikke har en DSB-godkjenning eller ekom-autorisajson, mener vi de skal ha Arbeidstilsynets godkjenning for å leie seg ut, forklarer Bergli Heier.

Økonomien hos underleverandørene sjekkes også opp mot blant annet Proff og Pure Help, at de har levert regnskap. Sjekk av fjorårets regnskap opp mot antall ansatte hører også med.

Klubbkollega Knut Hamletsen forteller at de aller fleste av selskapene er registrert i Norge, selv om de kanskje ikke alltid er ledet av nordmenn.

God respons fra ledelsen

Responsen fra bedriften har vært veldig god. Ledelsen sier i en kommentar at de ønsker å benytte seriøse aktører og er opptatt av at bedriftens underentreprenører forholder seg til lover og regler i Norge og at HMS følges tett opp. Bedriften gjør jevnlig stikkprøver hos underleverandørene og ønsker også hjelpe sine samarbeidspartnere til å bli bedre og sikre at sikkerhet og gode arbeidsforhold står høyt i kurs.

– I avtalen står det at vi skal møtes fire ganger i året, men bare fra september til desember har vi til nå møttes fire ganger. Det betyr ikke at det er fryktelig mye å gjøre, men viser at bedriften er positiv og at de kanskje hadde ønsket seg enda tettere møtefrekvens, sier Bergli Heier.

Tillitsvalgte bidrar med mange lyttestasjoner fra ute i felten, der bedriften ikke nødvendigvis har full oversikt.

– Vi bruker verneombud og tillitsvalgte til å avdekke ting som ikke bedriften ser. Timer som legges ned, hvordan underentreprenørene jobber, hvordan de bor, hvordan de forholder seg til HMS og den biten. Og da er jo dette et forum som er veldig OK for oss til å spille tilbake til bedriften om at «dette selskapet er ikke greit, denne bedriften bør vi ikke bruke». Jeg tror bedriften skjønner at man må rydde i bransjen, det må være mer seriøsitet, sier klubbkollega Knut Hamletsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse