Leserbrev:
Torgny Hasås mener gode fagarbeidere skapes i arbeidslivet – ikke i VG3
(illustrasjonsfoto)
Leif Martin Kirknes
«Praksis har avgjørende betydning for å utvikle gode fagarbeidere,» skriver Torgny Hasås.
torgny.hasaas@lomedia.no
Erling Steen gjentar i Klassekampen 3. mai sin tro på at fullført fagutdanning på skolen er likeverdig en fagutdanning med læretid ute i en opplæringsbedrift. Min erfaring som elektriker viser at Steen tar grundig feil. Når en går i læra, blir man lært opp av erfarne fagarbeidere som selv har vært lærlinger. Det som formidles til lærlingen er både formell og teoretisk kunnskap, og ikke minst den tause kunnskapen som erfaring og øvelse i det virkelige arbeidslivet gir.
Det er her det glipper i Steens resonnement. Praksis har avgjørende betydning for å utvikle gode fagarbeidere. Å tro at man kan likestille en opplæring i skole med den opplæringen man får i arbeidslivet, er i beste fall naivt.
Fagarbeideren vet gjennom sitt møte med produksjonspress og kunder hvordan arbeidslivet er, og hvilke krav som må oppfylles. Dette er kunnskap som ikke kan formidles på skolen, men må læres i samarbeid med erfarne kolleger. Å arbeide og lære under produksjonspress er noe annet enn å være utplassert på en praksisplass i en skolebasert situasjon.
Steen argumenterer for en ytterligere teoretisering og akademisering av yrkesutdanningen. Jeg har et forslag. Før Steen skriver et nytt innlegg, bør han sette seg ned i godstolen og finne fram boka «Kloge hænder» av Mattias Tesfaye. Der tar Tesfaye et oppgjør med teoretiseringen av fagopplæringen.
Det er forskjell på skolelæring og læring i arbeidslivet. Det er viktig å bevare de gode delene av det norske systemet for fagopplæring. Å lære å jobbe er noe av det viktigste.
Red.anm.: Innlegget har stått på trykk i Klassekampen og på Torgny Hasås’ Facebook-profil, gjengitt etter tillatelse. Torgny Hasås er foruten utdannet elektriker også journalist i FriFagbevegelse, men har signert dette innlegget som elektriker.