– Arbeidet med å sikre bussjåførenes arbeidsplass må fortsette
Finn Arne Solberg har jobbet for å gjøre arbeidsplassen til bussjåførene tryggere i mange år. Nå føler han de har kommet litt på vei.
Finn Arne Solberg sier bransjen er på riktig vei, selv om mye gjenstår før bussjåførene har en sikker arbeidsplass.
Ole Palmstrøm
anders@lomedia.no
Sikkerheten for bussjåfører har blitt aktualisert gjennom flere dødsulykker de siste årene.
Norsk Jernbaneforbunds tillitsvalgte føler de er på riktig vei i arbeidet med å sikre arbeidsplassene til medlemmene sine bedre, men de er ikke tilfredse enda.
– En liten forskjell
Mangeårig hovedtillitsvalgt for sjåførene i Vy Buss, Finn Arne Solberg, sier dødsulykkene som rammet medlemmene gjorde inntrykk.
– Det medlemmet vi mista i 2023 satte i gang en prosess som kanskje ikke har endt opp med den største seieren. Men det fikk på plass et system som stiller krav til førersikkerhet i form av en forskrift, sier Solberg.
Han mener dette er en start på et arbeid som vil og må holde fram.
– Takk for alt vi har fått til i fellesskap. Dette blir det siste landsmøtet mitt, og med dette føler jeg at jeg har vært med å gjøre en liten forskjell på vegner av medlemmene i Norsk Jernbaneforbund, sa Solberg.
Prioritert arbeid hos Vy Buss
Direktør Ole Engebret Haugen i Vy Buss forteller at de tar de alvorlige ulykkene de har vært involvert i på høyeste alvor, og jobber på flere måter for å gjøre det sikrere for de rundt 7500 sjåførene.
Direktør Ole Engebret Haugen i Vy Buss.
Ole Palmstrøm
Han mener de aldri har jobbet så grundig med problemet som nå, og han deler arbeidet inn i fire områder: kollisjonssikkerhet, flåtestyring, sikkerhetskultur og sikkerhetsstyringssystemer.
– På kollisjonssikkerhet har vi behov for å gjøre mer. Arbeidet som fagforeninger og vernesida har gjort er veldig godt, men det må ikke stoppe opp, sier han.
Haugen legger til at responsen fra nåværende samferdselsminister har vært bedre enn det han har erfart tidligere, og han legger til at sikkerhetskrav i anbudene er en riktig vei å gå.
Haugen mener også de har kommet godt på vei når det gjelder flåtestyring og sikkerhetssystemer.
– Sikkerhetskultur er et helt eget tema. Å skape en kultur i en virksomhet med 3000 busser ute hver eneste dag må jobbes med hele tiden. Det starter med Gro Bakstad (konsernsjef i Vy, journ.anm.) som stiller krav til meg, som må jobbe med dette i Vy Buss, sier han.
– Lytt til sjåførene
Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, peker på at sjåførenes kompetanse er avgjørende for sikkerhetsarbeidet.
– Det er mange tusen kompetente sjåfører som burde vært lytta til tidligere i mange prosesser, sier han.
Dette er en oppgave som krever bidrag fra mange aktører, mener han.
– Sikkerheten for sjåførene er ikke god nok. Det er et betydelig behov for forbedring av sikkerhetskulturen i alle ledd: Myndigheter, selskaper og passasjerer, sa han.
Kan ikke vente like lenge
Glenn Tomas Storsveen Grady, nyvalgt leder av NJF Buss landsråd, sier det har tatt lang tid å få på plass et lovverk om mer sikkerhet for bussjåførene.
– Det tok sju år fra vi begynte å jobbe med denne problematikken til Nygård fikk inn i lovverket at bussene skal ha en sikkerhetsbjelke i fronten, sier Grady.
Han håper det ikke tar like lang tid for å gjøre bussene enda sikrere.
– Det er ikke nok med en bjelke i fronten på bussene. Vi må få inn forsterkning i hjørnene og. Det er denne mangelen som har gitt tragisk utfall de siste årene, sier Grady.