Brudd i forhandlingene mellom Norsk Jernbaneforbund og Bane Nor:
– Folk skal jo leve livene sine – i tillegg til å jobbe i Bane Nor
Arbeidstid er et sentralt stridstema i forhandlingene om ny overenskomst i Bane Nor. Nå må Norsk Jernbaneforbundet, Norsk Lokomotivmannsforbund, Bane Nor, LO Stat og Spekter ha Riksmeklerens hjelp.
Jane B. Sæthre (t.h.), forbundsleder i NJF og Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat, må konstatere at de må ha jelp av riksmekleren for å forsøke å bli enige om ny overenskomst i Bane NOR.
Kristian Brustad, LO Stat
morten.hansen@lomedia.no
– Vi har hatt et år med brutte løfter. Samtidig øser Bane Nor ut millioner i lønnstillegg til ledelsen. For oss er det provoserende, og viser en dårlig holdning til egne ansatte, sier forbundsleder Jane B. Sæthre i NJF.
Samferdselsministeren droppet å svare om NSB-renholdere
1. januar 2017 fikk over 4 000 ansatte i Jernbaneverket ny arbeidsgiver: Bane Nor. Siden høsten 2016 har Norsk Jernbaneforbund og det nye selskapet prøvd å bli enige om ny overenskomst. Men selv etter 35 møter med ledelsen er forhandlingene for de 2 200 medlemmer i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) i Bane Nor har man ikke kommet fram til en løsning.
Uenige om arbeidstid
Overenskomsten regulerer lønns- og arbeidsvilkårene. Arbeidstiden i Bane Nor er et av temaene som har vært vanskelig å bli enige om. I jernbanesektoren er det nødvendig å jobbe utenfor normalarbeidsdagen, når trafikken på sporene er minst. Hvordan dette skal løses er NJF og Bane Nor uenige.
Veldig uenige, ifølge Sæthre.
– Det er ønskelig, både fra arbeidstakers og arbeidsgivers synspunkt, å ha fleksibilitet. Det vi er veldig uenige om, er hvordan styringsretten kan brukes, sier Sæthre.
Styringsretten går ut på hvor mye arbeidsgiver ensidig skal bestemme. Arbeidstiden påvirker i stor grad hvordan uken og døgnet planlegges.
– Ingen vil la seg utnytte. Folk skal jo leve livene sine – i tillegg til å jobbe i Bane Nor. De har familie, venner, barn og fritidsaktiviteter. Både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker forutsigbarhet. Det må vi sammen finne ut av fastslår Sæthre.
LO Stat: Ingen vilje hos Bane Nor
Sent på kvelden torsdag 11. januar ble det klart at det heller ikke hjalp med hjelp fra LO Stat og arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Nå må partene til Riksmekleren i et nytt forsøk på å komme til enighet. Dit skal de i siste halvdel av februar.
Hvis heller ikke Riksmekleren lykkes, blir det streik.
– Det var ingen vilje hos Bane Nor til å komme oss i møte, sier Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.
De kompliserte forhandlingene dreier seg både om årets mellomoppgjør, og ny overenskomst. Høsten 2016 startet forhandlingene om ny overenskomst. I vår ble også mellomoppgjøret en del av forhandlingene.
Tillitsvalgte mister innflytelse i Bane NOR
Partene i tarifforhandlingene i Bane NOR må få hjelp av LO Stat og Spekter
Bane NOR SF
• Bane NOR ble etablert som statsforetak (SF).
• Jernbaneverket ble nedlagt 1. januar 2017.
• Samme dato overtok Bane NOR ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet.
• Har også trafikkstyring, samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendommer.
• Gikk inn i Arbeidsgiverforeningen Spekter.
• Cirka 4400 ansatte.
• De flyttes fra avtaleverket i staten til Spekter.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Bane NOR SF
• Bane NOR ble etablert som statsforetak (SF).
• Jernbaneverket ble nedlagt 1. januar 2017.
• Samme dato overtok Bane NOR ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet.
• Har også trafikkstyring, samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendommer.
• Gikk inn i Arbeidsgiverforeningen Spekter.
• Cirka 4400 ansatte.
• De flyttes fra avtaleverket i staten til Spekter.