Bane NOR venter med anbudene
Styret i Bane NOR vil ha ny utredning om konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Saken tas opp igjen i mai.
STØTTE: Også representanter fra Postkom, Fagforbundet og Handel og Kontor møtte opp for å vise solidaritet med de jernbaneansatte i forkant av Bane NORs styremøte i november.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
Norsk Jernbaneforbund har tidligere bedt styret vise ansvarlighet og stoppe, eller utsette, prosessen med konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Nå skal en arbeidsgruppe se mer konkret på én utvalgt strekning, før den konkluderer til våren.
– Tilstanden på infrastrukturen er dårlig, advarer NJF i et brev til styreleder Siri B. Hatlen, og peker på risikoen hvis private overtar ansvaret.
• – Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner
Dårlig grunnlag
Forbundet skriver at det ikke er gjennomført risiko- og konsekvensanalyser. Derfor kan det ikke dokumenteres at vedlikehold som i dag utføres i egen regi, bør settes ut. Etterslepet på vedlikehold er anslått til 18 milliarder kroner.
– Bane NOR skal levere punktlighet til person- og godstog. Så enkelt kan det sies. Nå vil regjeringen at selskapet kvitter seg med hundrevis av fagfolk. Dette er en utarming av fagmiljøene. Politikere og økonomer snur opp-ned på jernbanen, sa forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre da NJF markerte sin motstand mot privatiseringen i forkant av styremøtet 16. november.
Bane NOR har om lag 4 400 ansatte.
LYTTET: Styreleder i Bane NOR, Siri Hatlen (til venstre) ville ikke si noe mer enn at hun hadde lest brevet fra NJF da hun møtte Janina Hortman og de andre fagforeningsrepresentantene.
Ole Palmstrøm
Varslet i 2015
I forslaget til jernbanereform var målsettingen klar.
– Regjeringen vil at infrastrukturforetaket gradvis skal konkurranseutsette alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det så snart rammebetingelsene ligger til rette, står det i stortingsmelding 27 (2014-2015), «På rett spor». «Foretaket» fikk navnet Bane NOR SF.
En arbeidsgruppe har skissert flere alternativer for hvor mye av drift, beredskap, akutt feilretting, løpende vedlikehold og fornyelse som kan anskaffes fra private selskaper. Et av disse innebærer at alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver på en bestemt strekning settes ut ved bruk av kontrakter som går over flere år. Bane NOR får da kun ansvaret for overordnet kontroll.
– Fagkompetansen finnes hovedsakelig i driftsapparatet. Et foretak uten fagfolk vil miste kontroll. Det nødvendige daglige vedlikeholdet er et sårbart system, det fordrer helhetlig ansvar, skriver NJF i brevet.
Krevende oppgaver
Selv etter omfattende oppgradering og fornyelse mange steder i landet er deler av infrastrukturen fortsatt ustabil.
– Det gjenstår viktig arbeid med å få på plass dokumentasjon, og beskrive hvilken tilstand anleggene er i. Så lenge dette er mangelfullt, anser vi det som uansvarlig å legge vedlikeholdet ut i det private markedet. Det er et stort ansvar å definere politikernes krav: «Oppgaver som egner seg», skriver NJF i brevet til styrelederen.
• – Viktig at Bane Nor skjønner hva NSB sliter med
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.