IKKE SNØ: Banemontør Henrik Holtan (til venstre), lokfører Lasse Nyland Becker og lærling i banemontørfaget Andre Hogseth brekker løs en brukt skinnedel som skal fraktes fra Loenga til en tunnel noen kilometer unna.
Bjørn A. Grimstad
Privatiseringen av jernbanen
Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
Store deler av drift og vedlikehold på jernbanen er allerede konkurranseutsatt. Nå er Bane NOR i gang med å finne flere oppgaver som kan settes ut.
njf-magasinet@lomedia.no
– Vinteren er for oftest den vanskeligste tiden å få oppdrag. Det er for hardt å grave. Så jeg ble glad da jeg fikk denne kontrakten, sier Tor Erik Stormoen.
Klokka er rundt åtte på morgenen idet en lastetraktor med fem stille menn i førerhuset og en lang rekke lastevogner tikker ut fra Alnabru. Det er det private selskapet Railcom som har anbudet på vinterberedskapen, men de leier inn personell fra andre selskaper. Det er derfor ulike logoer på de signalgule jakkene.
Dagens oppdrag er å flytte togskinner fra Loenga til en tunnel en kilometer lenger vest. De er dagskiftet på vinterberedskap i Oslo. Men nå er det lite snø.
– Men det var ikke den type oppdrag jeg trodde vi skulle komme til å gjøre, sier Stormoen.
Vinterberedskap ikke er en del av vanlig drift og vedlikehold.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Skinnefrilanser
Han er andre generasjon ute på skinnene. I motsetning til sin far, som har over 40 år i Jernbaneverket, har han valgt å stifte eget AS, med seg selv som eneste ansatt.
Hvis regjeringen får det som de vil, kommer det til å bli stadig flere selskapsjakker ute på de norske skinnene. Nylig satte Bane NOR ned en arbeidsgruppe som skal se på hva som kan konkurranseutsettes av drift og vedlikehold.
– Jeg håper det er en framtid for meg her. Jeg har lyst å være ansatt og helst i Bane NOR. Da kan jeg møte opp på jobb her og så er man hjemme hver kveld. Jeg vet om mange som har en hverdag hvor de plutselig er i Narvik og så er de på Sørlandet, sier Andre Hogseth.
Han har bare et halvt år igjen av lærlingetiden. Samtidig rulles den største reformen av norsk jernbane noensinne ut. De ansatte i det statlige foretaket går en usikker framtid i møte.
– Jeg er litt spent nå. Det spørs om vi får beholde de tillegg, turnusordninger og lønninger vi har. Det er ingen som vet noe, antageligvis ikke de som starter opp Bane NOR en gang. De har noen toppsjefer på plass, men nedover er det litt hulter til bulter, sier lokfører og banemontør i Bane NOR, Lasse Nyland Becker.
• Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene
Får mindre enheter
– Hvis de splitter oss opp, frykter jeg for sikkerheten, sier Jan Georg Daae Hansen, leder for Banepersonalets landsråd i NJF.
Regjeringen har i jernbanemeldingen uttalt at de ønsker å privatisere så mye av drift og vedlikehold av norsk jernbane som mulig. Daae Hansen frykter nå at anbudsutsetting av de ulike strekningene i Norge vil føre til en pulverisering av ansvar. Med mindre enheter i Infrastrukturavdelingen i Bane NOR og flere private i skinnene, vil oversikten og lokalkunnskapen forsvinne, frykter han. Med 30 års erfaring med arbeid på så å si alle togstrekninger i Norge, vet han hvor lite som skal til for at noe går feil.
– Hvis et firma har kun én person med fagopplæring og ti som ikke har det, så vil det gå ut over sikkerheten. Da skal det ikke så mye til for at det skal skje en ulykke. Det er snakk om pluss minus noen millimeter, sier han.
– Altså, de uten fagbrev kan jo å jobbe, det er ikke det. Men det er visse krav som må stilles, sier han og legger til et spørsmål om disse firmaene vil være like villige til å ta inn lærlinger.
Saken fortsetter under bildet
Jan Georg Daae Hansen er leder for Banepersonalets landsråd.
Bjørn A. Grimstad
Vanner ut faget
I følge Daae Hansen er minstekravet når et firma vinner et anbud, at minst en ansatt til enhver tid skal være fagutdannet. Men om det firmaet gjør vedlikehold flere steder samtidig, sier det seg selv at denne ikke kan være til stede overalt. Det er heller ikke påkrevd.
– Vi kaller dette en utvanning av faget, sier han.
Vedlikehold, drift og fornyelse av den norske jernbanen i stor grad vært et statlig anliggende. Men i løpet av de siste tiårene har det blitt stadig færre av Jernbaneverkets ansatte ute i skinnene. Spesielt innen fornyelse har privatiseringsraten vært høy. Med reformen står nå også drifts- og vedlikeholdsoppgavene for det samme. Dermed kan Infrastrukturavdelingen i det nyopprettede Bane NOR ende opp med å bli et rent administrativt og kontrollerende organ.
– Ettersom folk går av, så ansetter de nye inne på kontorarbeid istedenfor ute på banen. Hvis de setter ut en strekning på anbud, så blir det nok Bane NOR sin oppgave å passe på at alle gjør jobben sin. Det er egentlig utrolig at staten vil sette ut sikkerhetskritiske oppgaver til private, sier den tillitsvalgte.
Saken fortsetter under bildet
UVANLIG VINTER: Brukte skinner fraktes fra Loenga. Lærling Andre Hogseth (fra venstre) og banemontørene Dag Stian Dalen og Kjell Inge Sjöström.
Bjørn A. Grimstad
Er med i anbudsgruppe
Han har selv takket ja til å delta i en arbeidsgruppe som skal se på hvilke flere drifts- og vedlikeholdsoppgaver som kan konkurranseutsettes. Arbeidet skal være ferdig i juni.
– Det var en viss diskusjon innad i forbundet om vi skulle delta i gruppen. Men vi fant ut at det var bedre å være med, slik at vi får en påvirkning, sier han.
En av endringene som ble vedtatt allerede før reformen, er at det skal bli innført tverrfaglige beredskapsvakter. Det vil si at en banemontør skal kunne gjøre vedlikeholdsoppgaver innen elektrofaget langs linjene. Og en elektromontør skal kunne gjøre arbeid på banen, så lenge det skjer på en beredskapsvakt. Ordningen eksisterer allerede på Bergensbanen, men skal etter planen rulles ut over hele landet.
– Dette er ikke noe vi ønsker og vi mener det er for dårlig opplæring av disse. Vi ser at dette er for å spare penger, ved å ikke ha flere fagfolk i beredskap, sier Daae Hansen.
Les mer:
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• LO Stat sikret rettighetene for Bane NOR-ansatte fra nyttår
• Tillitsvalgte mister innflytelse i Bane NOR
Ny hverdag:
• 1. januar fikk 4 400 personer Bane NOR som ny arbeidsgiver. Rundt halvparten av disse er medlemmer i Norsk Jernbaneforbund. 750 av disse igjen har tilhørighet til Banepersonalets landsråd.
• Regjeringen har i Stortingsmelding 27 (2014-2015) vedtatt at Bane NOR «gradvis skal konkurranseutsette alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det, så snart rammebetingelsene ligger til rette».
• Bane NOR-styret har nedsatt en arbeidgruppe som skal vurdere hvilke oppgaver som kan konkurranseutsettes. NJF er representert i denne gruppen. Arbeidet skal være ferdig juni 2017.
Jeg håper det er en framtid for meg her. Jeg har lyst å være ansatt og helst i Bane NOR.
Lasse Nyland Becker, lokfører og banemontør i Bane NOR
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie