JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Viktig at Bane Nor skjønner hva NSB sliter med

Punktligheten til NSB blir snart bedre, tror konsernsjef Geir Isaksen. Han møtte torsdag ledelsen i Bane Nor og er fornøyd med å ha fått forklart dem hvor mye NSB har slitt i høst.
LOVER BEDRING. Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, har hatt møte med Bane Nor og forteller pressen at det skal bli mindre forsinkelser fremover.

LOVER BEDRING. Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, har hatt møte med Bane Nor og forteller pressen at det skal bli mindre forsinkelser fremover.

Merete Jansen

merete.jansen@lomedia.no

– Vi gikk gjennom tallene for august og september og er enige om fakta, fortalte Geir Isaksen da han traff pressen etter møtet med Bane Nor. Gamle anlegg for strøm og signaler har vært en viktig årsak til store forsinkelser denne høsten.

På de hardest rammede strekningene rundt Oslo, har punktligheten vært nede i rundt 70 prosent.

Færre NSB-tog er i rute. Nå blir det krisemøte

– Rammer reisende og ansatte

Isaksen er først og fremst lei seg på vegne av alle de reisende som ikke kommer seg dit de skal til riktig tid. Men også for de ansatte er dette en stor påkjenning, sier han til FriFagbevegelse:

– De som er ute i togene opplever nok dette som både vanskelig og ubehagelig. Ikke bare det at det presser dem i jobben, men de ser jo også at vi ikke fungerer slik som vi burde. Hele organisasjonen heier på det vi kan kalle punktlighetsarbeid.

Dette skjer med jernbanen framover

Penger til vedlikehold

Konsernsjef Geir Isaksen mener politikerne bør ha mer fokus på vedlikehold og mindre på nye strekninger en tid fremover.

– Man kan ikke la jernbanen forfalle så mye at den ikke gir en rimelig punktlighet. Jeg er en jernbaneentusiast og ønsker selvfølgelig at det bygges nye strekninger også, men dette må tas i riktig rekkefølge, så man ikke får urimelig mye stans og stopp fordi man skal gjøre alt på en gang.

For å få til dette, håper han regjeringen gir nok penger i vedlikeholdspotten til Bane Nor når statsbudsjettet legges frem 12. oktober. Her velger han en optimistisk tilnærming:

– Nesten alle politiske partier har sagt at de vil prioritere vedlikehold, så får vi håpe at de gjør det i praksis.

• Følg oss på Facebook

Tror på rask bedring

I møtet med Bane Nor fikk NSB-sjefen det han mener er gode forklaringer på avvikene som har oppstått, og han er fornøyd med de tiltakene som ble presentert.

– Vi kan dessverre ikke si at vi nå er ferdig med forsinkelsene. Det blir nødvendig å stenge strekninger i perioder når det skal jobbes der. Buss for tog kommer til å fortsette. Men jeg tror vi skal klare oss langt bedre enn det vi har gjort de siste månedene, sier Isaksen.

NSB brøt reglene da tog-vedlikehold ble sendt til Ungarn

Lokføreren slapp med skrekken da frontruta på lokaltoget ble truffet av skudd

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse