Statsbudsjettet
Mer penger til vedlikehold av jernbanen, men forfallet øker enda mer
Det betyr fortsatt dårlig punktlighet.
Det blir mer penger til vedlikehold av jernbanen neste år. Men langt fra nok til å holde forfallet i sjakk.. Arkivfoto: Morten Hansen.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Neste års jernbanebudsjett er foreslått å bli 32,3 milliarder kroner. Det er en økning en snau milliard fra i år – men en nedgang på omtrent like mye fra 2022.
8,6 milliarder skal gå til drift og vedlikehold av infrastrukturen, altså skinner signalanlegg og kjøreledninger. Dette er en økning på 10 prosent, og skal ifølge Samferdselsdepartementet bidra til å nå målene om en sikker og tilgjengelig infrastruktur.
«Bevilgningsforslaget dekker også økte drifts- og vedlikeholdsutgifter for nye anlegg som blir tatt i bruk. Dette gjelder i hovedsak drift og vedlikehold av Follobanen, Arna–Bergen på Bergensbanen og innføring av signal- og sikringssystemet ERTMS. I bevilgningen inngår midler til opprydding og utbedring av skader etter ekstremværet Hans.», står det i Samferdselsbudsjettet.
Dårlig punktlighet
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, sier budsjettet er som forventet.
Hun konstaterer at de som reiser med toget fortsatt må belage seg på forsinkelser og kanselleringer.
– Vedlikeholdsetterslepet forfølger oss. Det betyr fortsatt ustabil fremføring og dårlig punktlighet, sier Sæthre.
Bane Nor anslår at etterslepet, altså hvor mye penger som trengs for å fjerne feil, mangler og slitasje, forventes å bli 31,1 milliarder kroner ved utgangen av 2023. I starten av 2020 var samme etterslep på 20,5 milliarder. I statsbudsjettet for 2024 foreslås det å bruke om lag 3,7 milliarder kroner til fornying. Da vil vedlikeholdsetterslepet øke med 1,8 milliarder til 32,9 milliarder kroner ved utgangen av 2024.
Selv om etterslepet øker, er Bane Nor fornøyd med økte bevilgninger til vedlikehold. Henning Bråtebæk, konstituert konsernsjef i Bane Nor, sier i en pressemelding at vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen er helt avgjørende for å få en mer punktlig jernbane.
– Prioritering av vedlikehold og fornyelse er nøkkelen for å lykkes med dette, og vi er derfor fornøyde med at regjeringen foreslår mer penger til dette, sier Bråtebæk.
Ekstremvær
Deler av vedlikeholdsbudsjettet skal brukes til å reparere skadene etter ekstremværet «Hans».
Dovrebanen er fremdeles stengt etter at Randklev bru i Ringebu ble ødelagt i uværet. Det er altså ingen ekstra post for de ekstra utgiftene som kom denne høsten.
Derimot kommer det ekstra penger, 150 millioner kroner, i tilskudd til godstogselskaper etter ekstremværet «Hans».
Godsselskapene vil og få videreført miljøstøtteordningen. For 2024 foreslås det at tilskuddet til godsoverføring fra vei til bane blir på 101 millioner kroner.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.