Bane Nor framskynder endringer i Jernbane-Norge: – Et grovt tillitsbrudd, mener Spordrift-ansatte
Spordrift-ansatte mener de har blitt holdt utenfor mens Bane Nor-ledelsen har lagt planer for å fremskynde oppstykkinga av selskapet.
Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.
Morten Hansen
morten.hanse@lomedia.no
Spordrift er et resultat av jernbanereformen der regjeringen blant annet ønsker at alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det skal konkurranseutsettes.
1.300 ansatte ble 1. juli 2019 overført fra Bane Nor til det nye selskapet. Spordrift er et heleid datterselskap av Bane Nor.
I slutten av juni 2020 ble det bestemt at Spordrift skal overføres fra Bane Nor til næringsdepartementet 1. januar 2021 – et halvt år tidligere enn opprinnelig bestemt.
De ansattes representanter i styret mener framskyndingen kommer etter press fra Samferdselsdepartementet, og mener Spordrift ikke er klar for å bli skilt ut fra morselskapet. De mener en tidligere avhending kan gå ut over sikkerheten.
Nå sier de ansattes tillitsvalgte heller ikke de har blitt involvert i prosessen som vil bestemme arbeidshverdagen til de 1300 ansatte i Spordrift.
– Vi ønsker et klart svar på på hvorfor Bane Nor har valgt å kjøre solo i dette arbeidet. Dette er et grovt tillitsbrudd, sier Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.
Bane Nor har sviktet
De tillitsvalgte har også bedt om en redegjørelse fra konsernsjefen hvorfor ikke sentrale tillitsvalgte i Bane Nor har fått anledning til å verken bli informert eller fått anledning til å drøfte dette i samarbeidsutvalet.
– Det har vi så langt ikke fått, sier Dahlen.
Han viser til Hovedavtalen som han mener er klare på hvordan et partssamarbeid på foregå. Dahlen viser og til Bane NORs nedskrevne verdier som skal representere bedriften:
– Åpen, respektfull, engasjert og nytenkende, står det. Bane Nor har sviktet både i prosess og saksbehandling av tidsplanen for utskillelsen av Spordrift, fastslår Dahlen.
Frimannslund svarer
FriFagbevegelse har forelagt kritikken fra Dahlen til Bane Nors konsernsjef, Gorm Frimannslund. Han svarer ikke direkte på Dahlens anklage på tillitsbrudd og brudd på Hovedavtalen.
Her er Frimannslund svar. Han ber om at svaret blir publisert i helhet:
Konkurranseutsetting av drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen er viktig del av jernbanereformen. Bane NOR skilte ut oppgavene innen drift og vedlikehold med tilhørende personell – omlag 1200 medarbeidere - i et eget selskap, Spordrift AS, per 1. juli 2019. I Bane NORs styremøte desember 2018 fremmet administrasjon forslag om at Spordrift AS skulle overføres til ny eier 1. januar 2021 slik at konkurranseutsettingen kunne effektueres. Styrets flertall besluttet den gang at overføring skulle gjennomføres 6 måneder senere, altså 1. juli 2021.
Siden styrebeslutningen for 18 måneder siden har Bane NOR og Spordrift AS jobbet grundig for å forberede selskapene for konkurranseutsetting.
Samferdselsdepartementet har som eier utfordret Bane NOR på hvorvidt det er mulig å iverksette konkurransen tidligere enn 1. juli 2021. Disse signalene har Bane NOR tatt på alvor og vurdert at en avhending av Spordrift AS for konkurranseutsetting er forsvarlig å gjennomføre 1. januar 2021. Spordrift AS er enig i dette. Konkurranseutsetting av drift og vedlikehold for jernbanen innebærer naturligvis risiko, noe som både Bane NOR og Spordrift AS jobber for å minimere. Dette er eier orientert om.
Sak om framskynding av avhendingstidspunkt for Spordrift AS til 1.1.2021, var til behandling i styret i slutten av juni 2020. Et flertall i Bane NORs styre støttet forslaget om endret tidslinje for avhending av Spordrift AS.
Dette svarer andre sentrale aktører om oppstykkinga
FriFagbevegelse har prøvd å få svar på hvor lenge arbeidet med framskynding av avhendingen har skjedd, om dette har skjedd som følge av et press fra Samferdselsdepartementet, og hvem som har vært informert om dette arbeidet.
Tor Egil Pålerud, en av de ansattes representanter i styret til Bane Nor, sa tidligere i juli at styret ikke var informert før det kom opp som styresak tidligere i sommer. Han mener framskyndingen kommer som følge av press fra departementet.
Dette avviser Samferdselsdepartementet. I en e-post svarte de på Påleruds påstand «Samferdselsdepartementet har som eier ikke lagt konkrete føringer på hvordan Bane NOR driver sitt effektiviseringsarbeid, …» og «Vi vil for ordens skyld opplyse at departementets instruksjonsmyndighet kun utøves på foretaksmøtet, og at det har ikke vært avholdt foretaksmøter der departementets instruksjonsmyndighet er blitt utøvet på dette saksområdet.»
Men at departementet har vært opptatt av framdriften i Spordrift synes klart. Det har foregått korrespondanse og møtevirksomhet med Spordrift som tema – både på embedsverknivå og politisk nivå.
På direkte spørsmål om dette har blitt oppfattet som et direkte oppdrag om å framskynde prosessen svarer konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, på epost:
«Det har lenge vært klart at Spordrift AS skal avhendes og overføres fra Bane Nor til nye eiere som del av jernbanereformen. Avhending av et selskap er en eiersak. Det har vært gitt styringssignal som tilsier at en tidligere utskillelse og konkurranseutsetting har vært ønskelig. Saken ble styrebehandlet i mars og i juni i år. Styreleder, også tidligere styreleder, er naturligvis en del av eierdialogen.»
Vi har og stilt spørsmål til nylig avgåtte styreleder Siri Hatlen om hvordan hun har opplevd dialogen med Samferdselsdepartementet, og om hun har vært informert om arbeidet med tidligere avhending uten å informere hele – eller deler av – styret.
Hun skriver i en e-post:
«Jeg har forståelse for at du stiller disse spørsmålene, men du forstår sikkert at jeg som tidligere styreleder ikke finner det riktig å besvare dem.
Det blir feil av meg nå å gå inn på hvilken dialog som eventuelt har vært mellom SD som eier og representanter for BN (Bane Nor, red. anm.). Jeg var som kjent ikke tilstede i styremøtet 24./25.6 da dette ble behandlet fordi jeg ikke lenger var styreleder.»
Vi har og spurt Hatlen om det var et ønske fra hennes side å fratre som styreleder.
Hun svarer: «Skifte av styreleder skjedde i ordinært foretaksmøte og det er eier som til enhver tid bestemmer hvem som skal være styreleder/sitte i styret.»
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.