JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Bergensbanen nærmer seg pensjonsalder og skal byttes ut

Fram til det skjer holder elektromontørene det gamle anlegget i gang.
Håkon Eggen må innrømme at av og til er gummihjul bedre en stålhjul – også på jernbanen.

Håkon Eggen må innrømme at av og til er gummihjul bedre en stålhjul – også på jernbanen.

Morten Hansen

Saken oppsummert

morten.hansen@lomedia.no

Elektromontør og lokomotivfører Håkon Eggen lener seg forover i kahytten, sjekker om det er klart og kjører ut fra Ål stasjon og inn på riksvei sju.

Så kommer han med en liten innrømmelse:

– Som lokfører burde jeg vel egentlig ikke si det, men dette er et veldig bra verktøy å ha i verktøykassen.

Verktøyet er et kjøretøy som er like bra til lands som på skinner – og litt i lufta og.

En stormobil – en lastebil som er ombygd til å kunne kjøre på jernbaneskinner, og som har en kranvogn som gjør det mulig å jobbe med kontaktledningene. 

Erstatter 60 år gammelt anlegg

Samtidig med det kontinuerlige vedlikeholdsarbeidet på Bergensbanen, pågår det mye fornying.

Blant annet skal deler av Bergensbanen få nytt strømanlegg. Dagens system ble installert på 1960-tallet og består av kun én kjøreledning. 

Det er den 180 kilometer lange strekningen gjennom Hallingdal som skal få nytt kontaktledningsanlegg (KL-anlegg) og nye transformatorer.

På strekningen er det om lag 4000 master og over 200.000 meter med ny kontaktledning. I tillegg kommer 28 nye autotransformatorer. 

Det nye anlegget vil sørge for sikker tilførsel av kjørestrøm til togene og færre stopp i trafikken når jobben er ferdig i 2027.

Lang og tung til lastebil å være. Liten og nett i forhold til en jernbanevogn.

Nils Olav Nilssen (t.h.) og Håkon Eggen utveksler informasjon før de reiser til dagens arbeidssted.

Nils Olav Nilssen (t.h.) og Håkon Eggen utveksler informasjon før de reiser til dagens arbeidssted.

Morten Hansen

Jevnlig kontroll

Denne morgenen er det generisk kontroll som skal utføres. Hvert feste til kjøreledningen skal sjekkes; Er det jording? Er det rett trykk på ledningen?

Eggen skal sammen med elektromontør-kollegaene i Bane Nor: Oddgeir Finstad, Nils Olav Nilssen, Gaute Skurdal og Aslak Halstensgård, sjekke om alt er som det skal være.

Enkle feil blir reparert på stedet. Kreves det mer utstyr og deler, blir det gjort senere.

– Til sånt arbeid er denne bilen perfekt. Vi sparer mye tid ved at vi kan kjøre på veien, fastslår Eggen.

Før Aslak Halstensgård og resten av arbeidslaget kan sette i gang, må strømmen kuttes og togsentralen varsles.

Før Aslak Halstensgård og resten av arbeidslaget kan sette i gang, må strømmen kuttes og togsentralen varsles.

Morten Hansen

Mindre venting

Fra Ål stasjon til nedlagte Bergheim stasjon i Nesbyen tar det en snau time å kjøre. Når de er framme, kan de begynne å jobbe. 

Skulle de brukt en revisjonsvogn til denne jobben, hadde det tatt mye lengre tid. Tid til å stå på et krysningsspor mens de venter på å få kjøre videre. 

Venting på tilgang til sporet er en del av det å jobbe på jernbanen. Sånn må det være. Person- og godstog må fram.

– Men vi vil jobbe mest mulig effektivt. Å ha tilgang til forskjellige verktøy som gjør oss i stand til det, er flott. Heldigvis har vi ledere hos oss som følger med på hva som er mulig og som tør å tenke nytt. For hvis vi kan kutte ned på ventetiden, er det ingenting som er bedre enn det, sier Eggen. 

Lunsjpausen blir tatt når et tog skal passere. Fra venstre: Aslak Halstensgård, Gaute Skurdal, Oddgeir Finstad, Håkon Eggen og Nils Olav Nilssen.

Lunsjpausen blir tatt når et tog skal passere. Fra venstre: Aslak Halstensgård, Gaute Skurdal, Oddgeir Finstad, Håkon Eggen og Nils Olav Nilssen.

Morten Hansen

Ingen erstatning

Når lastebilen forlater veien og kjører inn på jernbanesporet, er det jernbanens regler som gjelder. I det vognhjulene senkes på skinnegangen er det slutt på bruk av ratt og gummihjul.

– Når vi er i sporet, er det litt som å håndtere en dieseldrevet jernbanevogn. Fordelen er at det blir litt enklere å operere denne. Man trenger ikke være lokomotivfører, men man må ha lastebillappen for å kjøre på veien, sier Eggen.

Nils Olav Nilssen (t.v.) og Gaute Skurdal sjekker om kjøreledningen går der den skal og om det er jording i stolpene. I forgrunnen står Aslak Halstensgård.

Nils Olav Nilssen (t.v.) og Gaute Skurdal sjekker om kjøreledningen går der den skal og om det er jording i stolpene. I forgrunnen står Aslak Halstensgård.

Morten Hansen

Han er likevel klar på at stormobilen ikke erstatter den gode gamle revisjonsvogna.

– Når tyngre arbeid skal gjøres, er det ikke noe alternativ. Da er det kun skikkelig togmateriell som gjelder.

Før arbeidslagene går hver til sitt er det tid til en prat, litt planlegging og en kopp kaffe.

Før arbeidslagene går hver til sitt er det tid til en prat, litt planlegging og en kopp kaffe.

Morten Hansen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss