MER PENGER: Sjåfører som tar fagbrev får et solid lønnshopp.
Morten Hansen
Fagbrev
Bussjåfører får opp mot 27.000 ekstra i året med fagbrev: – De som tar det, er altfor få
Bussjåførenes fagbrevtillegg økte med tre kroner i timen etter årets lønnsoppgjør. Tonny Skålvik mener flere bør utnytte muligheten til å tjene opptil 27.000 kroner mer i året.
morten.hansen@lomedia.no
Da bussjåførene avsluttet årets lønnsoppgjør, var økt tillegg for fagbrev ett av punktene som ble avtalt. Tillegget økte med tre kroner i timen, noe som tilsvarer nærmere 6000 kroner mer i året ved full stilling. Tonny Skålvik, bussjåfør og tillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Trondheim, håper det blir et spark i baken for mange sjåfører.
For til nå er det få sjåfører som har fagbrevet.
– Jeg har ingen eksakte tall, men skal jeg tippe, vil jeg tro det ikke er flere enn 20 prosent. Det er altfor få, slår han fast.
Lettjente penger
Skålvik har lenge grublet over at så få velger å ta fagbrevet, som gir det han karakteriserer som lettjente penger. Selv har han prøvd å dra i gang et kurs. Da meldte 20 sjåfører sin interesse. Men da kurset startet, møtte bare tolv stykker opp.
– LETTJENTE PENGER: Tonny Skålvik har lenge grublet over at så få velger å ta fagbrevet, som gir det han karakteriserer som lettjente penger.
Privat
– Neste kveld kom det ingen, forteller han.
Det overrasker sjåføren. Han mener det er fullt mulig for de aller fleste bussjåførene å både fullføre og bestå. Men det krever litt innsats. Og det tror han er grunnen til at alle trakk seg: De ble overrasket over at det var pensum som måtte leses.
– Det holder ikke å bare stille opp. Du må på skolebenken igjen. Det er litt lesing og litt terping på beregning av vekt for eksempel, men det er ikke krevende teori for sjåførene. Veldig mye av pensumet er noe sjåførene kan og bruker i hverdagen, sier Skålvik.
Lav strykprosent
Likevel mener han det er verdt innsatsen. Studiet tar ikke lang tid. Gjør man det intensivt, kan det fullføres på kveldstid i løpet av to uker. Det trenger heller ikke koste mye å få fagbrevet. Studiet kan gjøres gratis som selvstudium, og arbeidsgiver dekker kostnadene ved prøve og fri i forbindelse med prøvedagene.
– Så langt jeg har funnet ut er det veldig lav strykprosent. Det betyr at det er oppnåelig for de fleste. For de som har lese- og skrivevansker gis det også tilrettelegging. Det er det lønnshoppet en må jobbe minst for, sier Skålvik.
Gjenkjennelig teori
Han tror dørstokkmila er det største hinderet for de fleste. For det mangler ikke på vilje verken fra arbeidsgiver eller kollegaer. Teori og prøver er ikke ukjent for sjåførene. Hvert femte år må bussjåførene ta et yrkeskompetansebevis.
– Faktum er at mye av teorien i fagbrevet får vi regelmessig påfyll av uansett. I tillegg har man flere ressurser i arbeidshverdagen. For eksempel kan man be om hjelp av kollegaer som allerede har tatt fagbrev, sier Skålvik.
Han tror fordelene med fagbrevet vil vokse i tiden som kommer. Skålvik ser ikke bort fra at det også i framtida vil bli økning i fagbrevtillegget. Han viser til at Bussbransjeavtalen sammenlikner sjåførlønna med lønna i industrien.
– I industrien er det mye mer vanlig å ha et fagbrev. Vi møter det argumentet når vi er i forhandlinger. Da tror jeg det er bra å kunne vise til at vi også er en bransje med mye formell kompetanse, sier Skålvik.
I tillegg mener han det har en egenverdi å ha den formelle kompetansen i orden.
– Man får på en måte litt stolthetsfølelse. Man har et papir på at man kan noe – at man har prestert. Det er en pokal på at man har fullført et utdanningsløp.
Praksiskandidat
En praksiskandidat er en voksen som har jobbet i fem år eller mer og har som mål å ta fag- eller svennebrev, uten å være elev eller lærling.
I løpet av praksistiden må du ha hatt arbeidsoppgaver innenfor de mest vesentlige delene av innholdet i læreplanen for faget.
Prøver avholdes to ganger i året (vår og høst).
For å melde deg opp til fagprøve er kravet:
– Bestått eksamen i Vg3 Yrkessjåførfaget (skriftlig).
– Yrkessjåførkompetanse
– Minst 5 år med relevant praksis/utdanning.
Selve fagprøven er over to dager, hvor første dag er yrkesteoretiske spørsmål (skriftlig/muntlig), og andre dag er arbeidsutførelse med sensor.
For mer informasjon: Opplæringskontoret for transportfag (www.olkt.no), eller nærmeste leder
Praksiskandidat
En praksiskandidat er en voksen som har jobbet i fem år eller mer og har som mål å ta fag- eller svennebrev, uten å være elev eller lærling.
I løpet av praksistiden må du ha hatt arbeidsoppgaver innenfor de mest vesentlige delene av innholdet i læreplanen for faget.
Prøver avholdes to ganger i året (vår og høst).
For å melde deg opp til fagprøve er kravet:
– Bestått eksamen i Vg3 Yrkessjåførfaget (skriftlig).
– Yrkessjåførkompetanse
– Minst 5 år med relevant praksis/utdanning.
Selve fagprøven er over to dager, hvor første dag er yrkesteoretiske spørsmål (skriftlig/muntlig), og andre dag er arbeidsutførelse med sensor.
For mer informasjon: Opplæringskontoret for transportfag (www.olkt.no), eller nærmeste leder
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø