JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De eldste renholderne i NSB er sikret AFP

Norsk Jernbaneforbund (NJF) og NSB Trafikkservice er blitt enige om en ny tariffavtale. Ansatte som er 55 år eller eldre beholder sine pensjonsrettigheter, men enigheten har kostet mye.
ENIGHET: Nestleder Kjell Næss i Norsk Jernbaneforbund beskriver valget de sto overfor som "pest eller kolera".

ENIGHET: Nestleder Kjell Næss i Norsk Jernbaneforbund beskriver valget de sto overfor som "pest eller kolera".

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

– Dette er en konsekvens av jernbanereformen og konkuranseutsettingen av jernbanestrekningene. Det er ikke en avtale å juble over. Vi har vært nødt til å velge mellom pest eller kolera, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.

Han erkjenner at forbundet har vært nødt til å gi mye, for å få på plass en avtale.

Hva er AFP?

Lukket ordning

Riktignok får ansatte som er 55 år eller eldre lukket sin pensjonsordning – det samme som blant annet NSB-ansatte tidligere har fått avtalefestet. Det betyr at de blant annet ikke mister retten til AFP hvis de blir rammet av virksomhetsoverdragelse. Men for de andre ansatte blir det en dårligere pensjonsordning og ingen kompensasjon for svekket pensjon

Mens de ansatte i NSB fikk forhandlet seg fram til en innskuddspensjon på 5,5 prosent, må de ansatte i NSB Trafikkservice ta til takke med to prosent mindre – 3,5 prosent. I tillegg blir nattillegget redusert.

– Vi måtte gi oss på dette, for å sikre at ingen mister retten til AFP. De som er under 55 år har muligheten til å opparbeide seg AFP i et nytt selskap, hvis man ender opp med virksomhetsoverdragelse på grunn av jernbanereformen, sier Næss.

– Alternativet var dårligere

I tillegg blir nattillegget kuttet med 35 kroner timen – til 50 kroner.

– Det er ikke noe tvil om at de ansatte taper mye penger. Men alternativet til en ny hovedavtale, er at renholdstjenestene blir lagt ut på anbud fra og med 1. august. Det hadde vært et dårligere tilbud for de ansatte. Da snakker vi om to prosent i pensjonsinnskudd og 26 kroner timen i nattillegg, konstaterer Næss.

Han mener det som nå er framforhandlet, bekrefter det NJF har hevdet; jernbanereformen går ut over de ansatte.

– Den avtalen vi har skrevet under nå, står i sterk kontrast til det samferdselsminister Ketil Solvik Olsen lovet: At reformen ikke skulle gå ut over lønns- og arbeidsbetingelser og pensjonen til de ansatte, konstaterer Næss.

Avtalen mellom NJF og NSB Trafikkservice skal ut til uravstemning blant NJF-medlemmene i Trafikkservice.

Erling Magne fikk feil pensjon i 20 år – nå får han endelig etterbetalt pengene

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse