JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bergensbanen

Ekstremvær tok 20 meter stålbygg over jernbanesporet: – Vi er sårbare nå

Snøkoordinator Widar Norheim på Finse har knapt sovet det siste døgnet.
En Beilhack snøfreser rydder jernbanesporet for snø på Finse Stasjon. Finse stasjon er den høyestliggende stasjonen på Bergensbanen og ligger 1222 meter over havet.

En Beilhack snøfreser rydder jernbanesporet for snø på Finse Stasjon. Finse stasjon er den høyestliggende stasjonen på Bergensbanen og ligger 1222 meter over havet.

Cornelius Poppe / NTB

nina.hanssen@lomedia.no

– Det er vanvittige krefter på gang. I natt gikk det tre ras der det siste knuste et 20 meter nytt stålbygg, sier Norheim.

I vintersesongen er det tre ulike snøkoordinatorer som jobber på skift på Finse stasjon på Bergensbanen.

Norheim fikk en tøff arbeidsøkt i fanget denne uka. Det er han som har ansvar for å følge med på vind, vær og rasfare.

Les også: Ny supermaskin skal hjelpe ryddemannskapet på Bergensbanen

Knuste nytt stålbygg

I løpet av siste døgnet har det gått tre store ras og nå settes alle mann til pumpene for å rydde snø og is på jernbanen og det som er igjen av det store stålbygget som ble knust av naturkreftene.

Det er snakk om et bygg som er nesten 20 meter langt og 3–4 meter høyt, så det er mye stål spredt i området. 

En geolog er nå på stedet for å vurdere situasjon, sier Norheim som koordinerer folk og maskiner på et av Europas mest værharde jernbanestrekninger.  

Aktuelt: Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

Jesper er beredt

En av de som er innkalt til å bli med for å reparere er Jesper Knutsen, som er tillitsvalgt i Banepersonalets forening i NJF. 

– Jeg er beredt. Nå er det alle mann til pumpene, sier han på telefon fra Drammen.

TØFFE FORHOLD: Jesper Knutsen skal få åpnet Bergensbanen igjen, men det er mye arbeid som gjenstår.

TØFFE FORHOLD: Jesper Knutsen skal få åpnet Bergensbanen igjen, men det er mye arbeid som gjenstår.

Jan-Erik Østlie

Selv er Knutsen svært erfaren med slike oppdrag. Han er utdannet banemontør, sveiser og lokfører, og i jobben i Bane Nor får han bruke all sin varierte kompetanse.

Han har hatt fri i dag, men fulgt med på utviklingen etter at uværet trådte til. I morgen derimot er han en av de som skal ut for å bistå der raset skjedde.

– Vi er jo forberedt på all slags vær og vind men denne gangen har ekstremværet overrasket oss, sier han mens han måker snø i egen oppgang i Hokksund.

Han klør etter å komme seg på vakt for å rydde Bergensbanen og vet at mange kolleger jobber beinhardt i disse dager. Snøkoordinator Norheim bekrefter det.

Mangel på folk

– Vi har grei bemanning til hverdags, men når det kommer slikt ekstremvær i et helt døgn, så er det ikke lett å få nok bemanning. Da trenger vi alle mann og folk med kompetanse, maskiner og riktig utstyr. Det er mye å koordinere samtidig og akkurat nå er det ikke optimalt. Med det samme vi har ryddet spor, så snør det igjen bak oss og når flere overbygg er borte blir vi ekstra sårbare, sier han. 

Selv har han det godt og varmt i sentralen inne på Finse stasjon, men skryter av alle kollegene som er ute i sporet nå.

– Folk stiller lojalt opp og jobber lange økter ute for å rydde og klargjøre til det er klart. Det er ekstremt, men jernbanefolk står på, sier han og tviler på om de blir ferdige med å rydde etter stålbygget som er knust på de neste to døgnene. 

Og selv om stålbygget skulle være mer robust enn tre-overbygg, så hjalp ikke det nå stormen slo til i går. Stålbygget ble reist etter at snøoverbygget på Hallingskeid brant ned i 2011.

Kjøreledningene og skinnene er også ødelagt av stormen så her trengs det mange arbeidstimer før toget kan kjøre over. Totalt har Bergensbanen 11 kilometer med snøoverbygg, og Flåmsbana har 1 kilometer, men etter gårsdagens herjinger er det færre.

Forberedt på alt

Jesper Knutsen, som er tillitsvalgt i Banepersonalets forening i NJF, har vært med på flere lignende operasjoner. Nå håper han at geologen gir grønt lys til at de kan komme opp og begynne å reparere så snart som mulig.

– Stormen ble litt verre enn vi og værmeldingene hadde forutsatt. Men vi er forberedt på alt. Det blir masse reparasjoner med både stålstendere, kjøreledninger og det meste på sporet. Men vi skal bistå, sier han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse