JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Nina Hanssen

Forsker: – Smart med ny ansvarsfordeling i jernbanen

Forsker Frode Longva ved Transportøkonomisk institutt synes det er på høy tid at ansvarsforholdet mellom NSB og Jernbaneverket blir sett på med nye øyne.



12.12.2013
12:00
12.12.2013 11:08

anne.siri.rena@lomedia.no

Longva sier NSB-sjef Geir Isaksen legger opp til en kraftig omstrukturering med sitt utspill om å dele jernbanesektoren inn i to aksjeselskap, og konkurranseutsette sportjenestene.

– Mens den politiske debatten til nå stort sett har dreid seg om hvor mye penger vi skal bruke på jernbanen i Norge, åpner Isaksen opp for en debatt om hvordan vi kan få mest mulig ut av pengene vi bruker. Dagens ansvarsdeling mellom NSB og Jernbaneverket er trolig ikke optimal når vi ser på forholdet mellom tjenesteproduksjonen og eierskapet til stasjonsområder og infrastrukturen rundt, mener Longva.

Han er leder for avdeling for mobilitet og organisering ved Transportøkonomisk institutt.

– Det er nødvendigvis ikke hensiktsmessig at operatøren eier deler av stasjonsområdet, som i dag. Kanskje hadde det vært enklere for begge parter om NSB drifter tjenestetilbudet, mens andre tar ansvar for det som ikke direkte produseres, sier Longva.

Han mener uansett det vil ta mange år før passasjerene vil merke noe til endringer i den norske jernbanestrukturen.

Mer konkurranse

Jernbanesjefens forslag åpner også i langt større grad opp for konkurranse, både i tråd med hva regjeringa ønsker og med den politikken som føres fra Brussel.

– Dette vil kreve en større administrasjon på kjøpssiden for å håndtere anbudsrundene. I følge forslaget vil også det nye selskapet kunne spille en større rolle i å samordne hvor det er fornuftig henholdsvis å bruke jernbane og buss. Ut fra forslaget vil NSB bli et mer spisset selskap som produserer tjenestene på skinner, men også med buss der de mener det er best.

* Les også: NSBs konsernsjef vil dele jernbanen

– Er det riktig at det er lønnsomhet som skal få styre denne sektoren?

– Da er vi inne på hva som skal være formålet med kollektivtransport og med jernbanen spesifikt. Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse. Dette er noe politikerne bør uttale seg om, fortsetter Longva.

Forskeren understreker at dagens NSB er i en unik posisjon, der selskapet sitter med store eiendeler i jernbanen samtidig som de eier Nettbuss. Isaksens forslag må sees i lys av det, mener Longva.

Østlandet øverst

Longva sier forslaget fra NSB-sjefen innebærer en tydelig prioritering av de mest befolkningstette områdene i landet. Dette er også i tråd med deler av Nasjonal transportplan, som sier at flere skal reise kollektivt i årene som kommer.

– Dette vil i så fall bidra til at investeringene blir gjort rundt de største byene i Norge og på Østlandet, noe som igjen kan bety nedprioritering av andre områder. Rent samfunnsøkonomisk er det smartest å investere penger der folk flest reiser.

– Men om dette er ønsket politikk, eller om jernbanen skal spille en betydelig rolle også på lengre reiser, er en annen sak, fortsetter Longva.

– Ser det ut til at passasjerene må finne seg i å kjøre mer buss istedenfor tog i framtida?

– NSB-sjefen er som sagt tydelig på at han ønsker å styrke togtilbudet rundt de store byene. Kanskje vil det føre til at flere av jobbpendlerne tar tog, mens det blir vanskeligere å ta tog på de lengre strekningene, fortsetter Longva.

Ulikt løst i utlandet

Ute i Europa har det vært foretatt mange ulike omlegginger i jernbanesektoren. Lignende modeller som det Geir Isaksen i NSB nå tar til orde for, har ikke Longva, men han sier det finnes eksempler fra utlandet der konkurranse om sportilgangen har hatt positiv effekt på kostnader og tilbud.

– De dårlige eksemplene er ofte knyttet til privatiseringen av infrastrukturholdet i Storbritannia, som de senere renasjonaliserte. Men det er ingenting i det Isaksen sier som går i de retninger, sier Frode Longva, og fortsetter:

– NSB-sjefens forslag er omfattende, og det er vanskelig å si hva som konkret kommer ut av det. Uansett er det nok lite trolig at han får gjennomslag for alt, først og fremst fordi det er politisk vanskelig.

Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse.

12.12.2013
12:00
12.12.2013 11:08



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene økte 1. mai. Se når de blir etterbetalt

– At du faller ut av trygdesystemet selv når du betaler skatt i Norge, tror jeg veldig få er klar over, sier Karin Vaagland. Nå vil hun bidra til at flere får vite om reglene som gjelder når man tar seg jobb i et annet land.

– At du faller ut av trygdesystemet selv når du betaler skatt i Norge, tror jeg veldig få er klar over, sier Karin Vaagland. Nå vil hun bidra til at flere får vite om reglene som gjelder når man tar seg jobb i et annet land.

Guro Gulstuen Nordhagen

Karin mistet medlemskapet i folketrygden – til tross for at hun betalte skatt i Norge

– Tallene lyver ikke, Heisplan har betydelig lavere lønnsutgifter enn de andre bedriftene vi har sammenlignet dem med, selv om Heisplan forsøker å si at det ikke er sannheten. Så kan man jo lure på hvorfor det er slik? sier Markus Hansen i HMF.

– Tallene lyver ikke, Heisplan har betydelig lavere lønnsutgifter enn de andre bedriftene vi har sammenlignet dem med, selv om Heisplan forsøker å si at det ikke er sannheten. Så kan man jo lure på hvorfor det er slik? sier Markus Hansen i HMF.

Leif Martin Kirknes (illustrasjonsfoto)

Heismontører har fått nok av konkurrent: – Tåler ikke dagens lys

Å anmelde lønnstyveri til politiet, er ikke til stor hjelp for våre brukere, mener prosjektrådgiver Natasza Katarzyna Bogacz i Caritas.

Å anmelde lønnstyveri til politiet, er ikke til stor hjelp for våre brukere, mener prosjektrådgiver Natasza Katarzyna Bogacz i Caritas.

Jan-Erik Østlie

Stadig flere får ikke lønna de har krav på: – Kapasiteten er sprengt

Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.

Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.

Sondre Dalaker/NRK

Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning

Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.

Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.

Eirik Dahl Viggen

Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav

FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.

FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.

Lena Sørensen

Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død

– Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk, forteller Farukh.

– Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk, forteller Farukh.

Ole Palmstrøm

Fra fengsel til politi: – Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk

Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.

Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.

Martin Guttormsen Slørdal

Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone

Kronikk

Privat

Slutt å snakke ned jobben min!

Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.

Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.

Håvard Sæbø

Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå

Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.

Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.

Tormod Ytrehus

Rehana i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte

Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.

Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.

Emil Salman/Haaretz

På full speed over okkupert land

Du har rett på tillegg for jobbing på 17. mai.

Du har rett på tillegg for jobbing på 17. mai.

Colourbox.com

17. mai er også en jobbdag. Dette har du krav på

Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.

Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.

Sissel M. Rasmussen

Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet

AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.

AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.

Eirik Dahl Viggen

Avlyttet fengselsbetjent får saken sin behandlet i Høyesterett

Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.

Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.

Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur

Nytt prisanslag ga regjeringen kalde føtter: Skipstunnelen er utsatt igjen

Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.

Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.

Sissel M. Rasmussen

Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner

Klubbleder på KIMEK, Rainer Ingebrigtsen er bekymret for framtida.

Klubbleder på KIMEK, Rainer Ingebrigtsen er bekymret for framtida.

Håvard Sæbø

Russer-nei betyr usikker framtid for verftsarbeidere

Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.

Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.

Roy Ervin Solstad

Det blir flere taxier – men de tjener mindre


Flere saker