JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Nina Hanssen

Forsker: – Smart med ny ansvarsfordeling i jernbanen

Forsker Frode Longva ved Transportøkonomisk institutt synes det er på høy tid at ansvarsforholdet mellom NSB og Jernbaneverket blir sett på med nye øyne.



12.12.2013
12:00
12.12.2013 11:08

anne.siri.rena@lomedia.no

Longva sier NSB-sjef Geir Isaksen legger opp til en kraftig omstrukturering med sitt utspill om å dele jernbanesektoren inn i to aksjeselskap, og konkurranseutsette sportjenestene.

– Mens den politiske debatten til nå stort sett har dreid seg om hvor mye penger vi skal bruke på jernbanen i Norge, åpner Isaksen opp for en debatt om hvordan vi kan få mest mulig ut av pengene vi bruker. Dagens ansvarsdeling mellom NSB og Jernbaneverket er trolig ikke optimal når vi ser på forholdet mellom tjenesteproduksjonen og eierskapet til stasjonsområder og infrastrukturen rundt, mener Longva.

Han er leder for avdeling for mobilitet og organisering ved Transportøkonomisk institutt.

– Det er nødvendigvis ikke hensiktsmessig at operatøren eier deler av stasjonsområdet, som i dag. Kanskje hadde det vært enklere for begge parter om NSB drifter tjenestetilbudet, mens andre tar ansvar for det som ikke direkte produseres, sier Longva.

Han mener uansett det vil ta mange år før passasjerene vil merke noe til endringer i den norske jernbanestrukturen.

Mer konkurranse

Jernbanesjefens forslag åpner også i langt større grad opp for konkurranse, både i tråd med hva regjeringa ønsker og med den politikken som føres fra Brussel.

– Dette vil kreve en større administrasjon på kjøpssiden for å håndtere anbudsrundene. I følge forslaget vil også det nye selskapet kunne spille en større rolle i å samordne hvor det er fornuftig henholdsvis å bruke jernbane og buss. Ut fra forslaget vil NSB bli et mer spisset selskap som produserer tjenestene på skinner, men også med buss der de mener det er best.

* Les også: NSBs konsernsjef vil dele jernbanen

– Er det riktig at det er lønnsomhet som skal få styre denne sektoren?

– Da er vi inne på hva som skal være formålet med kollektivtransport og med jernbanen spesifikt. Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse. Dette er noe politikerne bør uttale seg om, fortsetter Longva.

Forskeren understreker at dagens NSB er i en unik posisjon, der selskapet sitter med store eiendeler i jernbanen samtidig som de eier Nettbuss. Isaksens forslag må sees i lys av det, mener Longva.

Østlandet øverst

Longva sier forslaget fra NSB-sjefen innebærer en tydelig prioritering av de mest befolkningstette områdene i landet. Dette er også i tråd med deler av Nasjonal transportplan, som sier at flere skal reise kollektivt i årene som kommer.

– Dette vil i så fall bidra til at investeringene blir gjort rundt de største byene i Norge og på Østlandet, noe som igjen kan bety nedprioritering av andre områder. Rent samfunnsøkonomisk er det smartest å investere penger der folk flest reiser.

– Men om dette er ønsket politikk, eller om jernbanen skal spille en betydelig rolle også på lengre reiser, er en annen sak, fortsetter Longva.

– Ser det ut til at passasjerene må finne seg i å kjøre mer buss istedenfor tog i framtida?

– NSB-sjefen er som sagt tydelig på at han ønsker å styrke togtilbudet rundt de store byene. Kanskje vil det føre til at flere av jobbpendlerne tar tog, mens det blir vanskeligere å ta tog på de lengre strekningene, fortsetter Longva.

Ulikt løst i utlandet

Ute i Europa har det vært foretatt mange ulike omlegginger i jernbanesektoren. Lignende modeller som det Geir Isaksen i NSB nå tar til orde for, har ikke Longva, men han sier det finnes eksempler fra utlandet der konkurranse om sportilgangen har hatt positiv effekt på kostnader og tilbud.

– De dårlige eksemplene er ofte knyttet til privatiseringen av infrastrukturholdet i Storbritannia, som de senere renasjonaliserte. Men det er ingenting i det Isaksen sier som går i de retninger, sier Frode Longva, og fortsetter:

– NSB-sjefens forslag er omfattende, og det er vanskelig å si hva som konkret kommer ut av det. Uansett er det nok lite trolig at han får gjennomslag for alt, først og fremst fordi det er politisk vanskelig.

Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.12.2013
12:00
12.12.2013 11:08



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk forsikringsselskapet konkurs


Flere saker