JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra 0 til 100 medlemmer: – Oppskriften er enkel, mener Kjell i Bilpersonalets landsråd på Møre

Kjell Løndal har ingen bedre vervetips enn å krumme ryggen.
LEDERDUO: Kjell Løndal (t.h.) og Olaf Antonsen er henholdsvis leder og nestleder i Bilpersonalets landsråd avdeling Møre. Begge er enige om at verving er viktig, men de er ikke like enige om hvor enkelt det er.

LEDERDUO: Kjell Løndal (t.h.) og Olaf Antonsen er henholdsvis leder og nestleder i Bilpersonalets landsråd avdeling Møre. Begge er enige om at verving er viktig, men de er ikke like enige om hvor enkelt det er.

Morten Hansen

morten.hansen@loemdia.no

– Jeg var vel det første medlemmet i Norsk Jernbaneforbund i Nettbuss på Møre. Nå er vi rundt 100 medlemmer, smiler Kjell Løndal, leder av Bilpersonalets landsråd avdeling Møre.

Han har selv vervet brorparten av medlemmene og mener oppskriften er enkel.

– Man må alltid stå på, og gå på med krummet rygg, sier Løndal.

Han mener NJF har en stor fordel, selv om det er et lite forbund.

– Det at vi har LO Stat, er viktig for meg. Det at man har en større organisasjon i ryggen har betydning. En organisasjon som har tyngde, men som samtidig ikke er så stor og langt unna som selve LO, sier Løndal.

Hva skal til for å få Alexander (22) til å melde seg inn i LO?

Tredeling

I Nettbuss Møre er sjåførene fordelt på tre forbund. LO-forbundet Transportarbeiderforbundet, YS-forbundet YTF, og NJF. De tillitsvalgte mener det er udelt positivt at organisasjonsgraden er høy. Men Olaf Antonsen, nestleder Bilpersonalets forening på Møre, konstaterer at det også byr på problemer.

– Hvor man er organisert kan skape sterke følelser. Når vi er på pauserommet, kvier man seg lett for diskutere organisering. Spesielt når det gjelder temaer man er uenige om. Det er ikke rundt kaffeautomaten man verver flest medlemmer, sier Antonsen.

Han innrømmer at han selv ikke har vært flink til å verve. Det er det Løndal som har tatt seg av.

– Løndal har vel vervet 95 prosent av medlemmene. Han har snakketøyet i orden. Det har i og for seg jeg og, men verving er ikke noe jeg er ivrig på. En dårlig unnskyldning jeg har, er at de fleste sjåførene er ute og kjører. De er vanskelig å komme i kontakt med, sier Antonsen.

Kashif verver medlemmer mens Posten nedbemanner

Oppsøkende virksomhet

Han tror man må stå på litt ekstra for å få flere medlemmer. For både forbundet og den lokale foreningen er avhengig av medlemmer for å få gjennomslag.

– Jeg tror nok man må bruke litt av fritiden for å komme i kontakt med potensielle medlemmer. I alle fall på en arbeidsplass som dette – hvor de ansatte ikke er samlet så ofte. Å arrangere møter har jeg ikke så stor tro på. Det ser vi på medlemsmøtene, hvor bare om lag en fjerdedel deltar. Medlemskapet i fagforeningen er ikke det man vil bruke så mye tid på. Man må nok oppsøke folk når de er på vei til eller fra jobb, eller når man møter dem andre steder. For å få nye medlemmer er viktig. Selv om det er få som verver, er det en viktig jobb som må gjøres.

Rebekka (24) verver studentmedlemmer i hopetall. Se NTL'erens 5 vervetips

PÅ PAUSEROMMET: Olaf Antonsen (t.v.) og Tore Akerø, styremedlem lokalforeningen, slår ofte av en prat på pauserommet i Ålesund. Men å bruke møtestedet som en arena for verving, er sjeldent aktuelt.

PÅ PAUSEROMMET: Olaf Antonsen (t.v.) og Tore Akerø, styremedlem lokalforeningen, slår ofte av en prat på pauserommet i Ålesund. Men å bruke møtestedet som en arena for verving, er sjeldent aktuelt.

Morten Hansen

Her er LO-forbundene som mister flest medlemmer og som øker mest (juli 2018)

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse