NJFs landsmøtet
Hvem skal inn i forbundsledelsen til NJF?
På Jernbaneforbundets landsmøte i slutten av oktober skal forbundets ledelse velges. Tre tillitsvalgte er ønsket til to ledige plasser.
Tre tillitsvalgte skal kjempe om to ledige plasser i NJFs ledelse. Fra venstre: Mariann Ravnanger Nilsen, Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø og Arild Kjempekjenn.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
Før landsmøtet starter, er det klart at forbundsleder Jane B. Sæthre og forbundssekretær Audun Sør-Reime trer ut av ledelsen på grunn av alder.
Begge er 66 år og har i inneværende periode hatt dispensasjon fra forbundets aldersgrense på 64 år.
Dermed må en ny NJF-leder på plass. Valgkomiteens leder, Janina Hortman, lar det skinne tydelig gjennom at nestleder Torfinn Håverstad foreslås til opprykk.
– Det blir nok ingen diskusjon om hvem som skal ta over som leder, sier Hortman.
Flere nestledere
Derimot vil valgkomiteen bruke tid på nestledervervet. Skal det være en eller to?
– Det er flere grunner til å gå for to. Forbundet har etter hvert fått mange tariffavtaler å holde styr på. Med to nestledere får forbundslederen litt flere å spille på når det stormer som mest. I tillegg vil det ikke legge like store føringer på kommende landsmøter. Med én nestleder legger man føringer på hvem som skal bli neste forbundsleder, sier Hortman.
Tre tillitsvalgte, to ledige plasser
Sæthre har bakgrunn fra godssektoren på jernbanen, mens Sør-Reime er konduktør. At konduktørene ønsker en ny representant fra deres store gruppe, ligger i kortene.
Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø, leder av Oslo Distrikt Konduktørforening, er foreslått som konduktørenes representant.
Eli I. Baadstøe-Ostrø (51)
Født på Rødtvet i Oslo, oppvokst i Hakadal og bor i Aurskog. Ble ansatt i NSB som konduktør i 2009, og var innom vernetjenesten før hun i 2021 ble leder i Oslo Distrikts Konduktørforening (ODKF).
Hun har vært engasjert i lokalpolitikk, og hatt ulike verv for Arbeiderpartiet. Blant annet en periode i formannskap og en periode i kommunestyret.
– Jeg meldte meg ut av Arbeiderpartiet i forrige periode, og satt som uavhengig representant. Det var jernbanepolitikken som fikk «begeret til å renne over», og jeg kunne ikke lenger stå inne for politikken og styresett i Arbeiderpartiet sentralt. I dag er jeg ikke medlem av noe politisk parti.
Baadstøe-Ostrøs hjertesak er blant annet kvinners rettigheter og muligheter, som stadig blir mindre i deler av verden.
Hun karakteriserer seg selv som ryddig og har stor arbeidskapasitet, noe hun tar med seg inn i forbundsledelsen hvis hun blir valgt.
– Jeg ser på det som riktig og viktig at jeg kan bidra for at arbeidslivet og hverdagen blir best mulig. Jeg kan kanskje fremstå som rolig, men det betyr ikke at jeg er uengasjert. Og så blir jeg aldri ferdig med å lære. Med ydmykhet og respekt får man mye som andre vil dele med deg, sier Baadstøe-Ostrø.
I tillegg er Arild Kjempekjenn, distriktssekretær for LO Stat, og Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargo landsrådet i NJF på listen til valgkomiteen.
Mariann Ravnanger Nilsen (43)
Kommer fra Loddefjord i Bergen. Startet å jobbe ved godsterminalen i Bergen i 2009, samtidig som hun studerte. Begynte ved Kundesenteret i Oslo i 2012, tillitsvalgt i lokalforeningen siden 2014 og hovedtillitsvalgt og landsrådsleder siden 2019.
Nilsens hjertesaker er miljøvern, og i den forbindelse gods på bane og rammebetingelser for jernbanen.
– Vi må få fram de gode og lure løsningene. I tillegg er aktivisme og fagbevegelsen naturlig nok en hjertesak. At vi kan flytte fjell når vi går sammen. Hele historien og kraften som ligger i fagbevegelsen er en evig kilde til respekt og begeistring, sier Nilsen.
Hvis hun blir valgt vil hun ta med seg mye entusiasme og en passende mengde raseri inn i forbundsledelsen. Nilsen lover at hun vil sikre videreføring av gods- og terminalperspektivet inn i forbundsledelsen.
– Jeg ønsker å bidra til at NJF og forbundsledelsen fortsetter å jobbe politisk med gode rammebetingelser til hele jernbanefamilien, selv om hjertet banker ekstra hardt for gods. Vi mister en stor og sterk stemme når Jane går av. Det arbeidet hun og forbundsledelsen har lagt ned for gods på bane er formidabelt, sier Nilsen
Kjempekjenn er foreslått av buss-landsrådet. Men bare to av disse tre vil bli valgt.
Arild Kjempekjenn (54)
Kommer fra Arendal og bor i Elverum. Har siden 1992 hatt diverse tillitsverv i fagbevegelsen. Blant annet leder for LOs lokalorganisasjon i Arendal og omegn og flere verv lokalt i NEKF (det som nå er EL & IT). Han var ansatt i fire år som faglig ungdomssekretær i LO.
Begynte som bussjåfør i Nettbuss i 2003. Har vært klubbtillitsvalgt, hovedtillitsvalgt, nestleder i Bilpersonalets Forening i Norsk Jernbaneforbund og forbundsstyremedlem i NJF. Har siden 2015 vært distriktssekretær i LO Stat, Innlandet og Oslo og Akershus.
Kjempekjenns hjertesaker er rammevilkår og sikkerhet for medlemmene.
– Vi må sikre at alle har en lønn å leve av og at arbeidet er forenelig med et godt familie- og sosialt liv. Dette gjelder ikke bare bussen, men alle sektoren vår, og da spesielt de som er konkurranse- og anbudsutsatt, sier Kjempekjenn.
Han understreker at å være en del av forbundsledelse er et stort ansvar, som også krever evne til å samarbeide godt på tvers av sektorene.
– Jeg har fått gode tilbakemeldinger de siste årene, som sier at jeg er inkluderende og samlende. Dette er egenskaper jeg ønsker å ta med meg videre. Skal vi bli best sammen må vi spille hverandre gode, sier Kjempekjenn.
– Vi foreslår å beholde samme antallet forbundssekretærer som i dag, sier Hortman.
Hun begrunner valget med usikkerhet rundt hva som skjer når Spekter-området i LO Stat blir overført til LO sentralt.
– Vi vet at mange funksjoner vi har behov for, forsvinner når LO Stat blir endret. Hvis vi øker antallet forbundssekretærer, vil vi binde lønnsmidler som eventuelt kan brukes til nødvendig kompetanse på forbundskontoret. Det ønsker vi ikke å gjøre, sier Hortman.
Hun konstaterer at det er tre veldig gode kandidater til to ledige plasser.
– Det er et luksusproblem som vi i valgkomiteen skal finne ut av fram til landsmøtet. Jeg er sikker på at vi der vil legge fram en god liste, sier Hortmann.
Irritasjon blant tillitsvalgte
Bussjåførene er den største yrkesgruppen i Jernbaneforbundet og vil i kraft av sin størrelse nærmest kunne kreve en plass.
Samtidig vet NJF-magasinet at det er irritasjon blant flere tillitsvalgte i forbundet over måten Kjempekjenns kandidatur har blitt lansert på.
På landsmøtet for tre år siden var Ola Erik Steien Brattset lansert som mulig kandidat til forbundsstyret. Som et kompromiss, og for å gi Brattset mer erfaring, fikk han en trainee-stilling ved forbundskontoret. Mange anså at det lå i kortene at han ville bli buss-kandidat til politisk ledelse ved kommende landsmøte. Slik blir det ikke.
– Et valg kan ikke komme med et bundet mandat. Buss-landsrådet har gjort en totalvurdering, og vi mener Arild er den beste kandidaten. Han sitter på mye kunnskap – ikke bare om buss – men om sektorene i NJF. Han har enkelt sagt den beste CV-en, sier Finn Arne Solberg, leder av NJF Buss.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.