Sykelønn
Jernbaneforbundet frykter kutt i sykelønn etter brudd i IA-forhandlingene
– Naivt å tro dette ikke vil ramme våre medlemmer, sier jernbaneforbundets leder.
Arbeidsminister Tonje Brenna må konstatere at hun ikke fikk med seg alle partene i arbeidslivet på en ny IA-avtale.
Kasper Holgersen
morten@lomedia.no
Sykelønna er i spill etter at NHO og arbeidsgiverne i begynnelsen av desember sa nei til arbeidsminister Tonje Brennas forslaget om en ny avtale for Inkluderende arbeidsliv (IA).
Bakgrunn: Ingen ny avtale om sykelønn og inkluderende arbeidsliv
Mange av tariffavtalene til Norsk Jernbaneforbund sikrer full sykelønn, og blir i første omgang ikke rammet av eventuelle endringer i sykelønnsordningen. Forbundsleder Torfinn Håverstad er klar på at endringer i sykelønnsordningen vil få følger også for NJFs medlemmer.
– For det første er det ikke alle våre medlemmer som har en tariffavtale som gir full dekning. For det andre er det naivt å tro at dette ikke vil bli en del av tarifforhandlingene hvis Stortinget gjør endringer. Vi må være forberedt på at alt er i spill, sier Håverstad.
Et sykdomstegn
Bianca Fedje, nestleder i Norsk Jernbaneforbund, mener det er et sykdomstegn i seg selv at et sykefravær som tilsynelatende er rekordhøy blir møtt med brudd i forhandlingene og fravær av IA avtale.
– Ja, sykefraværet er høyt. Men hvordan ville det sett ut uten IA-avtalen. Vi kan ikke slutte med tiltak, fordi ting ikke er bra eller «bra nok». En slutter ikke å pusse tennene fordi en har fått et hull, sier Fedje.
Rammer syke folk
Hun mener sykelønnsdebatten preges av at den foregår blant folk som har tilgang til hjemmekontor og fleksitid.
– Uteblir sykepengene så går kanskje sykefraværet ned, på bekostning av at syke folk går på jobb. Vil vi det, spør Fedje.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.