Privatiseringen av jernbanen
Jernbanereformen må revurderes etter krisen, mener NJF: – Folk må stole på at det går buss eller tog
Forbundsleder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund (NJF) sier koronapandemien viser hvor sårbar kollektivtrafikken er. Hun mener det må få følger for gjennomføringen av jernbanereformen.
Jernbanereformen har gjort jernbanen mer sårbar, mener Jane Sætre, leder i Norsk Jernbaneforbund.
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
– Det må være lov å dvele rundt de dramatiske konsekvensene av de ekstraordinære tiltakene fra myndighetene som vi er vitne til, sier Jane Sætre, forbundsleder i NJF.
Hun påpeker at det bare etter to uker ble varslet om at tog- og busselskapenes økonomi var i fare.
– Kollektivtrafikkselskapene har allerede fått en milliard kroner, og det er, ifølge dem selv, så vidt nok til å holde dem i gang til over påske. Da må man stille seg spørsmålet om forutsetningene til kollektivtrafikken er gode nok.
England renasjonaliserer
Forbundslederen mener det er på høy tid at regjeringen vurderer fornuften i jernbanereformen.
p
I England har koronaviruset ført til at myndighetene har renasjonalisert all jernbane. Foreløpig gjelder dette for seks måneder, for å unngå at jernbaneselskapene kollapser.
Sætre slår fast at dette viser hvor sårbar kollektivtrafikken er. Hun fastslår at denne sårbarheten ikke passer sammen med ønsket om at flest mulig skal reise kollektivt til og fra blant annet jobb.
– Skal folk kutte ned på bilbruken, må de stole på at det går tog og buss, sier Sætre.
Saken fortsetter under bildet.
ENGLAND RENASJONALISERER: I England renasjonaliseres jernbanen midlertidig på grunn av koronapandemien. Jane B. Sætre mener det viser at anbudsutsetting og privatisering svekker kollektivtrafikken.
Morten Hansen
Høyt tempo
Hun mener de siste månedene har vist at det er nødvendig å sette jernbanereformen på vent. Sætre oppfordrer regjeringen til å sette en fot i bakken og pause konkurranseutsettingen av de store togpakkene på Østlandet. Så langt er det ikke gitt noen signaler om at dette er vurdert.
p
– Det er lagt opp til en stram tidsplan som selvfølgelig ikke har tatt opp i seg en pandemi. Det kan ingen kritiseres for. Gjennomføringstempoet derimot overgår ethvert høyhastighetstog, noe vi ellers kan se langt etter i dette landet, sier Sætre.
Etterlyser evaluering
Jernbaneforbundets leder stiller spørsmål ved om regjeringen i det hele tatt har sett på sårbarheten til jernbanen, eller om de kun har som mål å gjennomføre anbudsutsettingen av offentlig kjøpt persontogtrafikk før et eventuelt regjeringsskifte i 2021.
– Fine ord om evaluering har ikke fått innhold. Ingen har tid til å dvele ved det vi har besluttet, sier Sætre.
Offentliges ansvar
Hun stiller spørsmål ved om det er klokt med anbudsutsetting av nye strekninger i en situasjon hvor staten vil få hele regninga uansett, og hvor de kommersielle utsiktene er høyst usikre.
p
– Hvis det offentlige mener det viktigste er å få flere til å reise kollektivt, hvorfor skal ikke de samme myndighetene ha et større ansvar for kollektivtrafikken? Når myndighetene bestemmer billettprisene, og antall avganger bestemmes av kapasiteten på statlig eid infrastruktur, hvorfor kan ikke de samme myndighetene ha det hele og fulle ansvaret? spør Sætre.
Sikrer beredskap
Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) er ikke enig i at jernbanereformen har gjort jernbanen mer sårbar under koronapandemien. Han mener regjeringen, med opprettelsen av Jernbanedirektoratet, tvert imot har opprettet en dyktig kjøper av jernbanetjenester.
– Det sørger for at vi har en god kontinuitet i togtilbudet, også i dagens situasjon, sier Aarset.
Nødvendige tilpasninger
Han poengterer at det er vedtatt beredskapshjemler i forbindelse med jernbanereformen, som skal sikre transportbehovet i krisesituasjoner når de alminnelige verktøyene ikke strekker til.
p
– Vi har ikke behøvd å bruke disse hjemlene fordi myndighetene, med hjelp av Stortinget, kan snu seg rundt og gjøre nødvendige tilpasninger i togtilbudet og vederlaget operatørene får gjennom tilpasninger i trafikkavtalene, sier Aarset.
Realistiske anslag
Han understreker at behovet for ekstrabevilgninger til persontogtilbudet har ingenting med jernbanereformen og anbudsutsettingen å gjøre.
– Det er helt riktig at operatørene på de anbudsutsatte togstrekningene har beregnet en sterk trafikkvekst som grunnlag for sine tilbud, men dette var realistiske anslag helt fram til covid-19-utbruddet førte til en ekstraordinær situasjon, sier Aarset.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.