JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Jernbanereformen har gjort jernbanen mer sårbar, mener Jane Sætre, leder i Norsk Jernbaneforbund.

Jernbanereformen har gjort jernbanen mer sårbar, mener Jane Sætre, leder i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

Privatiseringen av jernbanen

Jernbanereformen må revurderes etter krisen, mener NJF: – Folk må stole på at det går buss eller tog

Forbundsleder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund (NJF) sier koronapandemien viser hvor sårbar kollektivtrafikken er. Hun mener det må få følger for gjennomføringen av jernbanereformen.


06.05.2020
15:21
21.08.2023 17:00

morten.hansen@lomedia.no

– Det må være lov å dvele rundt de dramatiske konsekvensene av de ekstraordinære tiltakene fra myndighetene som vi er vitne til, sier Jane Sætre, forbundsleder i NJF.

Hun påpeker at det bare etter to uker ble varslet om at tog- og busselskapenes økonomi var i fare.

– Kollektivtrafikkselskapene har allerede fått en milliard kroner, og det er, ifølge dem selv, så vidt nok til å holde dem i gang til over påske. Da må man stille seg spørsmålet om forutsetningene til kollektivtrafikken er gode nok.

England renasjonaliserer

Forbundslederen mener det er på høy tid at regjeringen vurderer fornuften i jernbanereformen.

p

I England har koronaviruset ført til at myndighetene har renasjonalisert all jernbane. Foreløpig gjelder dette for seks måneder, for å unngå at jernbaneselskapene kollapser.

Sætre slår fast at dette viser hvor sårbar kollektivtrafikken er. Hun fastslår at denne sårbarheten ikke passer sammen med ønsket om at flest mulig skal reise kollektivt til og fra blant annet jobb.

– Skal folk kutte ned på bilbruken, må de stole på at det går tog og buss, sier Sætre.

Saken fortsetter under bildet.

ENGLAND RENASJONALISERER: I England renasjonaliseres jernbanen midlertidig på grunn av koronapandemien. Jane B. Sætre mener det viser at anbudsutsetting og privatisering svekker kollektivtrafikken.

ENGLAND RENASJONALISERER: I England renasjonaliseres jernbanen midlertidig på grunn av koronapandemien. Jane B. Sætre mener det viser at anbudsutsetting og privatisering svekker kollektivtrafikken.

Morten Hansen

Høyt tempo

Hun mener de siste månedene har vist at det er nødvendig å sette jernbanereformen på vent. Sætre oppfordrer regjeringen til å sette en fot i bakken og pause konkurranseutsettingen av de store togpakkene på Østlandet. Så langt er det ikke gitt noen signaler om at dette er vurdert.

p

– Det er lagt opp til en stram tidsplan som selvfølgelig ikke har tatt opp i seg en pandemi. Det kan ingen kritiseres for. Gjennomføringstempoet derimot overgår ethvert høyhastighetstog, noe vi ellers kan se langt etter i dette landet, sier Sætre.

Etterlyser evaluering

Jernbaneforbundets leder stiller spørsmål ved om regjeringen i det hele tatt har sett på sårbarheten til jernbanen, eller om de kun har som mål å gjennomføre anbudsutsettingen av offentlig kjøpt persontogtrafikk før et eventuelt regjeringsskifte i 2021.

– Fine ord om evaluering har ikke fått innhold. Ingen har tid til å dvele ved det vi har besluttet, sier Sætre.

Offentliges ansvar

Hun stiller spørsmål ved om det er klokt med anbudsutsetting av nye strekninger i en situasjon hvor staten vil få hele regninga uansett, og hvor de kommersielle utsiktene er høyst usikre.

p

– Hvis det offentlige mener det viktigste er å få flere til å reise kollektivt, hvorfor skal ikke de samme myndighetene ha et større ansvar for kollektivtrafikken? Når myndighetene bestemmer billettprisene, og antall avganger bestemmes av kapasiteten på statlig eid infrastruktur, hvorfor kan ikke de samme myndighetene ha det hele og fulle ansvaret? spør Sætre.

Sikrer beredskap

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) er ikke enig i at jernbanereformen har gjort jernbanen mer sårbar under koronapandemien. Han mener regjeringen, med opprettelsen av Jernbanedirektoratet, tvert imot har opprettet en dyktig kjøper av jernbanetjenester.

– Det sørger for at vi har en god kontinuitet i togtilbudet, også i dagens situasjon, sier Aarset.

Nødvendige tilpasninger

Han poengterer at det er vedtatt beredskapshjemler i forbindelse med jernbanereformen, som skal sikre transportbehovet i krisesituasjoner når de alminnelige verktøyene ikke strekker til.

p

– Vi har ikke behøvd å bruke disse hjemlene fordi myndighetene, med hjelp av Stortinget, kan snu seg rundt og gjøre nødvendige tilpasninger i togtilbudet og vederlaget operatørene får gjennom tilpasninger i trafikkavtalene, sier Aarset.

Realistiske anslag

Han understreker at behovet for ekstrabevilgninger til persontogtilbudet har ingenting med jernbanereformen og anbudsutsettingen å gjøre.

– Det er helt riktig at operatørene på de anbudsutsatte togstrekningene har beregnet en sterk trafikkvekst som grunnlag for sine tilbud, men dette var realistiske anslag helt fram til covid-19-utbruddet førte til en ekstraordinær situasjon, sier Aarset.

06.05.2020
15:21
21.08.2023 17:00



Mest lest

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

Anna Granqvist

Ny pensjon: Økes med nesten 30.000 kroner

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Erlend Tro Klette

Bedrifta går så det susar, men det vises ikkje på løna til Kjell og Joachim

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

Hvor lenge må jeg jobbe? Hva er sliterordningen? Her er ti spørsmål og svar om pensjonsendringene.

Hvor lenge må jeg jobbe? Hva er sliterordningen? Her er ti spørsmål og svar om pensjonsendringene.

Frank May / NTB

Pensjonen endres: Ti spørsmål og svar

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Politiet stoppet ulovlig søndagshandel

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

De streiket i nesten ett år. Nå får de tariffavtale og går opp i lønn

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen. Nå må staten ta ansvar

– NTL har ikke ønsket ei heving av aldersgrensene i staten, sier Kjersti Barsok.

– NTL har ikke ønsket ei heving av aldersgrensene i staten, sier Kjersti Barsok.

Eirik Dahl Viggen

Aldersgrensen for statsansatte heves. Slik reagerer NTL

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

Brian Cliff Olguin / Sissel M. Rasmussen

LO støtter pensjonistenes uføre-krav. Regjeringa vil ikke svare

Knut E. Sunde i Norsk Industri skal nå sørge for at lønningene ikke øker for mye.

Knut E. Sunde i Norsk Industri skal nå sørge for at lønningene ikke øker for mye.

Torgny Hasås

Industri-topp maner til nøkterne lønnskrav, selv om industrien tjener rekordmye

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Debatt

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Colourbox

Unødvendig og uklokt med økt pensjonsalder

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine


Flere saker