Jernbanebudsjettet
Kamp om skinnene: Godstog er mer miljøvennlig enn persontog med få personer, sier CargoNet-sjefen
CargoNet-sjefen mener politikerne handler stikk i strid med det de har vedtatt. – Fortsetter de å prioritere persontog vil vi aldri klare å oppnå målet om mer gods fra veiene til jernbanen, fastslår Erik Røhne.
Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet mener CargoNet-sjefen mener politikerne er i ferd med å handle stikk i strid med det de har vedtatt. – Fortsetter de å prioritere persontog vil vi aldri klare å oppnå målet om mer gods fra veiene til jernbanen, fastslår han.
CargoNet
morten.hansen@lomedia.no
I statsbudsjettet foreslår Regjeringen mer penger til jernbanen, nye investeringer og flere avganger for persontog. Det imponerer ikke Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet – Norges største transportselskap på jernbanen.
Han ser lite til tiltakene som skal få mer av godset bort fra veiene og over på jernbanen. Han er ikke fornøyd med ett, to eller tre nye krysningsspor:
– Vi som frakter gods må få mer kapasitet på togskinnene, ruter som samsvarer med det kundene ønsker og raskere ruter. Det får vi ikke, sier Røhne.
p
Han poengterer at det er en utfordring for godsselskapene at det presses mer persontrafikk inn på en allerede presset jernbane.
For mye persontrafikk
Regjeringen foreslår blant annet flere avganger på strekningene nord og sør for Trondheim, blant annet mellom Trondheim og Stjørdal. Det vil gå hardt ut over godstrafikken som går på Nordlandsbanen og Dovrebanen – de strekningene som i CargoNet mener har størst mulighet til å vokse. Istedenfor flere og raskere avganger, vil resultatet for transportselskapet bli det motsatte.
– Infrastrukturen er fullt utnyttet mange steder. Det er rett og slett for få dobbeltspor, for få krysningsspor, for korte krysningsspor. Og ikke minst for mye prioritering av persontrafikken, sier Røhne.
Han mener persontrafikken blir prioritert foran miljø og samfunnsøkonomi. Det er en utvikling som er stikk i strid med det Stortinget har vedtatt.
p
– Det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å kjøre et godstog, enn å kjøre et persontog med få personer. Spesielt hvis man tar med miljøaspektet, slår Røhne fast.
Lave ambisjoner for gods
I tillegg til det han mener i praksis er prioritering bort fra gods, er han generelt bekymret for at etterslepet på vedlikeholdet av jernbanen øker. Tempoet på forbedringer og vedlikehold av skinnegangen er for lavt, sier han.
Tidligere i år ble det klart at godsselskapene på jernbanen får et midlertidig tilskudd i år og de to neste årene, for å kompensere for den svekkede konkurransekraften mot vei-godset. Tanken var at tilskuddet skulle vare fram til infrastrukturen ble forbedret.
p
– Med den takten vi nå ser i statsbudsjettet, har vi ingen tro på at vi i løpet av to-tre år har en infrastruktur som gjør oss i stand til å være konkurransedyktige mot vei. Den politiske ambisjonen om å overføre gods til bane vil ikke bli oppnådd, sier Røhne.
Han leter i statsbudsjettet for å finne vilje til å gjøre gods lønnsomt, men finner det ikke.
– Ambisjonene er for små og tiltakene kommer for sent, konstaterer Røhne.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.