Spekter-oppgjørene:
Lønnsoppgjøret i Vy må til Riksmekleren. Her er kravene partene strides om
Medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) krever at nivået på bemanning og opplæring av konduktørene skal tariffestes. Det sier Vy nei til. Nå må partene til Riksmekleren for å bli enige.
Det aller første lønnsoppgjøret i Vy ender med en tur til Riksmekleren. Den 9. september skal partene møtes for å se om de klarer å bli enige om nivået på bemanning og opplæring av konduktørene.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
Dermed blir det en reprise av fjorårets tariffoppgjør. Heller ikke da klarte partene å bli enige om de samme temaene. Men to dager før de ansatte og arbeidsgiveren, i det som da het NSB, skulle møtes hos Riksmekleren, ble man enige om å sette ned et partssammensatt utvalg som skulle komme fram til en løsning. Den har ennå ikke kommet på bordet.
– Ingen av partene har endret syn. Det var som forventet, sier Øystein Gudbrands i LO Stat.
Krever det samme som i dag
NJF og Vy har hele sommeren på seg til å finpusse på argumentene. Meklingsfristen er satt til 9. september.
I dag er nivået på bemanning og opplæring av konduktørene spesifisert i form av en forskrift - togframføringsforskriften. NJF mener at når denne forskriften blir erstattet av EU-direktiver, kan dette føre til bemanning og opplæring blir svekket – og at dette kan gå ut over sikkerheten. Med tariffesting av disse spørsmålene, sikrer man nivået uavhengig av eventuelle svekkelser fra EU.
– Vi krever bare samme nivå på konduktørutdanning og bemanningsnormen som man har i dag, sier Gudbrands.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.