JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spekter-oppgjørene:

Lønnsoppgjøret i Vy må til Riksmekleren. Her er kravene partene strides om

Medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) krever at nivået på bemanning og opplæring av konduktørene skal tariffestes. Det sier Vy nei til. Nå må partene til Riksmekleren for å bli enige.
Det aller første lønnsoppgjøret i Vy ender med en tur til Riksmekleren. Den 9. september skal partene møtes for å se om de klarer å bli enige om nivået på bemanning og opplæring av konduktørene.

Det aller første lønnsoppgjøret i Vy ender med en tur til Riksmekleren. Den 9. september skal partene møtes for å se om de klarer å bli enige om nivået på bemanning og opplæring av konduktørene.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Dermed blir det en reprise av fjorårets tariffoppgjør. Heller ikke da klarte partene å bli enige om de samme temaene. Men to dager før de ansatte og arbeidsgiveren, i det som da het NSB, skulle møtes hos Riksmekleren, ble man enige om å sette ned et partssammensatt utvalg som skulle komme fram til en løsning. Den har ennå ikke kommet på bordet.

– Ingen av partene har endret syn. Det var som forventet, sier Øystein Gudbrands i LO Stat.

Krever det samme som i dag

NJF og Vy har hele sommeren på seg til å finpusse på argumentene. Meklingsfristen er satt til 9. september.

I dag er nivået på bemanning og opplæring av konduktørene spesifisert i form av en forskrift - togframføringsforskriften. NJF mener at når denne forskriften blir erstattet av EU-direktiver, kan dette føre til bemanning og opplæring blir svekket – og at dette kan gå ut over sikkerheten. Med tariffesting av disse spørsmålene, sikrer man nivået uavhengig av eventuelle svekkelser fra EU.

– Vi krever bare samme nivå på konduktørutdanning og bemanningsnormen som man har i dag, sier Gudbrands.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse