Trafikken på flere togstrekninger er allerede privatisert på lange kontrakter, men regjeringen har lovet å si nei til dette framover.
Ole Palmstrøm
EUs jernbanepakke
Norge kan få unntak fra EU-kravene om anbud på togtrafikken, tror regjeringen
Nye EU-regler krever at Norge må benytte anbud på togtrafikken etter 2023, men regjeringen tror på stans i privatiseringen.
– Vi har gitt tydelig uttrykk overfor EU-kommisjonen om hva som er regjeringens syn på kravet til konkurranseutsetting, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.
Og fortsetter:
– Vi har fått konstruktiv tilbakemelding på at vi sammen kan se på rammene for unntaksbestemmelsene som ligger i regelverket også etter 2023, med tanke på hvordan dette kan anvendes for norske forhold.
Viser til tidsfrist
Den siste tiden har regjeringen fått mye kritikk for å ville splitte togtrafikken på Østlandet i to – mellom Vy og Flytoget. Dette skjer til tross for at regjeringen har lovet å stanse både «oppsplitting» og «konkurranseutsetting» av persontogtrafikken.
I denne diskusjonen har samferdselsministeren gjentatte ganger sagt at regjeringen har begrenset med tid, fordi den statlige direktetildelingen av togtrafikken må skje innen utgangen av 2023. Da trer nemlig nye EU-regler i kraft.
Betyr dette at regjeringen har gitt opp å unnslippe privatiseringskravene fra EU etter dette?
– Nei, men når kollektivtransportforordningen i en overgangsperiode gir oss mulighet til å direktetildele uten nærmere vilkår, så vil vi benytte oss av den muligheten, sier Nygård.
Oppsplitting av jernbanen: Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap
– Upløyd juridisk mark
Etter julaften 2023 blir ting litt mer komplisert. Da forsvinner et unntak fra EUs fjerde jernbanepakke, som Nygård nå vil bruke når han gir togtilbudet direkte til de statlige selskapene Vy og Flytoget.
Etter dette må all togtrafikk i hovedsak ut på anbud til private aktører, ifølge EU. Men Nygård understreker at det også finnes unntaksbestemmelser fra regelverket etter dette.
– Men dette er upløyd juridisk mark. Vi ønsker derfor å gi oss selv så god tid som mulig for å forberede direktetildeling også etter 2023.
Go Ahead-kontrakt til 2027
I Hurdalsplattformen slo regjeringen fast at de så raskt som mulig skulle gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke.
Det er denne dialogen Nygård nå sier at har ført til «konstruktiv tilbakemelding».
Under den forrige regjeringen ble store deler av togtrafikken privatisert, og dette løper på lange kontrakter.
Den første kontrakten går ut i 2027 og gjelder for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det er først da regjeringen eventuelt må kreve nye unntak fra bestemmelsen.
Før den tid er det et nytt stortingsvalg, og da kan jo de politiske ønskene endre seg.
Regjeringen vil utrede sammenslåing av Vy og Flytoget: – Vi biter ikke på en enkel løsning, svarer NJF-lederen
To løp
Parallelt med den mulige oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet mellom Vy og Flytoget, vurderer regjeringen å slå sammen disse to selskapene.
Nygård avviser at det kan være aktuelt å bare direktetildele trafikken på samme vis som i dag, og så eventuelt slå sammen/splitte opp de to statlige selskapene senere.
– Vårt mål er et best mulig jernbanetilbud for reisende på Østlandet. Regjeringen har derfor gitt Jernbanedirektoratet handlingsrom til å vurdere om vi gjennom to aktører kan oppnå det beste togtilbudet for de reisende – det er ikke et eget mål at de to avtalene skal deles mellom Vy og Flytoget, sier han.
Han kan foreløpig ikke gi noe tidspunkt på når utredningen av sammenslåingen mellom Vy og Flytoget er ferdig.
EUs jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
EUs jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Jan-Erik Østlie