JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Trafikken på flere togstrekninger er allerede privatisert på lange kontrakter, men regjeringen har lovet å si nei til dette framover.

Trafikken på flere togstrekninger er allerede privatisert på lange kontrakter, men regjeringen har lovet å si nei til dette framover.

Ole Palmstrøm

EUs jernbanepakke

Norge kan få unntak fra EU-kravene om anbud på togtrafikken, tror regjeringen

Nye EU-regler krever at Norge må benytte anbud på togtrafikken etter 2023, men regjeringen tror på stans i privatiseringen.



22.09.2022
08:38
22.09.2022 10:27

– Vi har gitt tydelig uttrykk overfor EU-kommisjonen om hva som er regjeringens syn på kravet til konkurranseutsetting, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.

Og fortsetter:

– Vi har fått konstruktiv tilbakemelding på at vi sammen kan se på rammene for unntaksbestemmelsene som ligger i regelverket også etter 2023, med tanke på hvordan dette kan anvendes for norske forhold.

Viser til tidsfrist

Den siste tiden har regjeringen fått mye kritikk for å ville splitte togtrafikken på Østlandet i to – mellom Vy og Flytoget. Dette skjer til tross for at regjeringen har lovet å stanse både «oppsplitting» og «konkurranseutsetting» av persontogtrafikken.

I denne diskusjonen har samferdselsministeren gjentatte ganger sagt at regjeringen har begrenset med tid, fordi den statlige direktetildelingen av togtrafikken må skje innen utgangen av 2023. Da trer nemlig nye EU-regler i kraft.

Betyr dette at regjeringen har gitt opp å unnslippe privatiseringskravene fra EU etter dette?

– Nei, men når kollektivtransportforordningen i en overgangsperiode gir oss mulighet til å direktetildele uten nærmere vilkår, så vil vi benytte oss av den muligheten, sier Nygård.

Oppsplitting av jernbanen: Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap

– Upløyd juridisk mark

Etter julaften 2023 blir ting litt mer komplisert. Da forsvinner et unntak fra EUs fjerde jernbanepakke, som Nygård nå vil bruke når han gir togtilbudet direkte til de statlige selskapene Vy og Flytoget.

Etter dette må all togtrafikk i hovedsak ut på anbud til private aktører, ifølge EU. Men Nygård understreker at det også finnes unntaksbestemmelser fra regelverket etter dette.

– Men dette er upløyd juridisk mark. Vi ønsker derfor å gi oss selv så god tid som mulig for å forberede direktetildeling også etter 2023.

Go Ahead-kontrakt til 2027

I Hurdalsplattformen slo regjeringen fast at de så raskt som mulig skulle gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke.

Det er denne dialogen Nygård nå sier at har ført til «konstruktiv tilbakemelding».

Under den forrige regjeringen ble store deler av togtrafikken privatisert, og dette løper på lange kontrakter.

Den første kontrakten går ut i 2027 og gjelder for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det er først da regjeringen eventuelt må kreve nye unntak fra bestemmelsen.

Før den tid er det et nytt stortingsvalg, og da kan jo de politiske ønskene endre seg.

Regjeringen vil utrede sammenslåing av Vy og Flytoget: – Vi biter ikke på en enkel løsning, svarer NJF-lederen

To løp

Parallelt med den mulige oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet mellom Vy og Flytoget, vurderer regjeringen å slå sammen disse to selskapene.

Nygård avviser at det kan være aktuelt å bare direktetildele trafikken på samme vis som i dag, og så eventuelt slå sammen/splitte opp de to statlige selskapene senere.

– Vårt mål er et best mulig jernbanetilbud for reisende på Østlandet. Regjeringen har derfor gitt Jernbanedirektoratet handlingsrom til å vurdere om vi gjennom to aktører kan oppnå det beste togtilbudet for de reisende – det er ikke et eget mål at de to avtalene skal deles mellom Vy og Flytoget, sier han.

Han kan foreløpig ikke gi noe tidspunkt på når utredningen av sammenslåingen mellom Vy og Flytoget er ferdig.

EUs jernbanepakke IV

Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.

• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.

• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.

• Vedtatt i EU 14. desember 2016.

22.09.2022
08:38
22.09.2022 10:27

EUs jernbanepakke IV

Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.

• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.

• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.

• Vedtatt i EU 14. desember 2016.




Mest lest

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

Katharina Dale Håkonsen

Kiwi-ansatte gruet seg til å håndtere panten. Så fant Roy en løsning

De som tjener over tre millioner kroner må betale 95.900 kroner mer i skatt neste år.

De som tjener over tre millioner kroner må betale 95.900 kroner mer i skatt neste år.

Martin Guttormsen Slørdal

Høytlønte må betale 95.000 kroner mer i skatt. Slik påvirker endringene deg

Ole Martin Wold

Nav strammet inn bruken av hjemmekontor. Da byttet Elise jobb

Lavere makspris på barnehage og dyrere snus er noe av det regjeringen vil få på plass neste år.

Lavere makspris på barnehage og dyrere snus er noe av det regjeringen vil få på plass neste år.

NTB-Annika Byrde/Erlend Aas/Gorm Kallestad

Slik påvirker statsbudsjettet lommeboken din

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

Kathrine Geard

Finn (75) snudde ryggen til kona et øyeblikk. Det ble starten på en enorm leteaksjon

Sissel M. Rasmussen

Olav Rune og kollegaene jobber i kulda for å unngå permitteringer

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

Tormod Ytrehus

– LO-leiinga høyrer ikkje på grasrota og tillitsvalde, men følger partipisken

Ingun Alette Mæhlum

Dilani (34) og familien har vært innestengt i kirka i åtte år

Kommentar

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Håvard Sæbø

«Tajik har grunn til å smile. Pensjon fra første krone er en suksess»

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

Hanna Skotheim

Hagen til rusavhengige i Oslo kan forsvinne

REISEKUTT: Statsansatte skal reise for 700 millioner kroner mindre neste år. Det bekymrer flere NTL-tillitsvalgte.

REISEKUTT: Statsansatte skal reise for 700 millioner kroner mindre neste år. Det bekymrer flere NTL-tillitsvalgte.

Katharina Dale Håkonsen

Kutt i reiser provoserer tillitsvalgte i staten: – Tar ikke hensyn til samfunnsoppdraget

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

Ole Palmstrøm

Dette forventer NTL av statsbudsjettet

Debatt

Laksebaronene er ikke redd for næringens fremtid, men for fremtiden til sine egne lommebøker, skriver Henrik Drivenes.

Laksebaronene er ikke redd for næringens fremtid, men for fremtiden til sine egne lommebøker, skriver Henrik Drivenes.

André Kjernsli

«Matkøene blir større, og listen over milliardærer blir lengre»

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Håvard Sæbø

Kampen mot sosial dumping: Her er regjeringens nye tiltak

NEDBEMANNING: – Vi er en utsatt bransje, der konkurrentene også sliter, sier Bendik Hansen, styreleder i Flyr kabinforening.

NEDBEMANNING: – Vi er en utsatt bransje, der konkurrentene også sliter, sier Bendik Hansen, styreleder i Flyr kabinforening.

Gulled Jibril

Flyr må permittere: – Vi tenker på våre kolleger som mottar varsler, sier tillitsvalgt

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Tonje Karenina Pettersen/NTL

Navnedebatten i NTL: Nye forslag på bordet

Kronikk

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

Lise Åserud / NTB

«Det er ikke rikfolk som betaler mest skatt i Norge»

Nå må vi tenke på hvordan de ansatte har det, mener Renathe Remes Øen.

Nå må vi tenke på hvordan de ansatte har det, mener Renathe Remes Øen.

Hanna Skotheim

Skandale i barnevernet: – De ansatte er i sjokk, sier hovedtillitsvalgt

NHO-sjef Ole Erik Almlid og LOs sjeføkonom Roger Bjørnstad

NHO-sjef Ole Erik Almlid og LOs sjeføkonom Roger Bjørnstad

Jan-Erik Østlie

Dette sier LO og NHO om Støre-regjeringens første budsjett


Flere saker