JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye lokomotiv på Nordlandsbanen: – På høy tid

Det Skien-baserte jernbaneselskapet Grenland Rail kjøper fem lokomotiv. Fire av disse blir leid ut til Norske Tog og SJ Norge.
Lokomotivet Grenland Rail leier ut til Norske tog, som skal brukes på Nordlandsbanen, kan kjøres både elektrisk og med diesel.

Lokomotivet Grenland Rail leier ut til Norske tog, som skal brukes på Nordlandsbanen, kan kjøres både elektrisk og med diesel.

Mikeal Ogenvall, Grenland Rail

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

I slutten av oktober ble det klart Norske tog skal leie fire lokomotiv av Grenland Rail til bruk på Nordlandsbanen.

Lokomotivene er såkalte bimodale lokomotiv, som har både dieseldrift og kan kjøre elektrisk der det er kontaktledninger. 

Det første lokomotivet skal være klart til bruk kommende sommer. Per i dag eier jernbaneselskapet to lokomotiv av denne typen.

– Vi kjøper lokene av Stadler. For å få Stadler til å produsere lokene måtte vi bestille fem nye, sier daglig leder Heimon Winkelman.

– På høy tid

Hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbunds medlemmer i SJ Norge, Erle Arnesen, sier beskjeden om nye lokomotiv til Nordlandsbanen ble tatt imot med glede.

– Dette har både våre reisende og konduktører ventet på i lang tid og vi ser veldig fram til å kunne gjenoppta normal produksjon på Nordlandsbanen. Det har vært en krevende situasjon for alle ansatte i SJ, så nå håper vi at fremtiden byr på litt mer stabilitet, sier Arnesen.

Hun påpeker likevel at gleden ikke er euforisk.

– Det må og sier at det er på høy tid at denne nyheten kommer. Ventetiden har vært lang, understreker Arnesen.

Avtale med Forsvaret

Grenland Rail har om lag 100 ansatte i Norge og 30 i Sverige, og driver i hovedsak med godstransport i tillegg til maskiner og utstyr for sporvedlikehold. De eier om lag 38 egne lokomotiver og 65 vogner. 

Kjøpet vil gi en styrket beredskap. I dag er det få norskeide lokomotiv som kan kjøre på toglinjer uten elektrisk drift. 

Forsvaret har ikke eget togmateriell og er derfor avhengig av eksterne selskapet. I dag har Forsvaret avtale om tilgang og disponeringsrett med én godstransportaktør – nettopp Grenland Rail. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss