Advarer mot fagforeningsknusing
Privatiseringen av jernbanen kan føre til intern strid i LO, advarer NJF-lederen
Anbud på jernbanen og Go-Aheads inntog på Sørlandsbanen kan føre til konflikter innad i LO.
MÅ STÅ SAMMEN: Jane Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet, advarer mot intern strid i fagbevegelsen i forbindelse med privatiseringen av jernbanen.
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
– Jeg er redd vi vil se flere forsøk på fagforeningsknusing framover, sier Jane B. Sætre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Vinneren av anbudet på Sørlandsbanen, Go-Ahead, har skrevet intensjonsavtale med de tidligere NSB-eide selskapene Mantena og Trafikkservice – for henholdsvis vedlikehold og renhold av togene.
ABC Nyheter skriver i en sak at NSB på sin side har valgt svenske Euromaint til underleverandør på vedlikehold.
• NSB-ansatte er skuffet og overrasket over at Go-Ahead ble valgt til å kjøre tog på Sørlandsbanen
Må unngå interne konflikter
NJF organiserer ansatte både i NSB, Mantena og Trafikkservice. Hun viser til at engelsk fagbevegelse har vært i samme situasjon etter at Go-Ahead vant anbud på den engelske jernbanen.
– Der har anbudskonkurranser resultert i konflikter mellom fagforbund og yrkesgrupper. Det må vi unngå i Norge. Det er kun de ansatte som taper på dette. Våre motstandere ser gjerne at det blir en intern kamp mellom fagforeningene. Hvor vi fokuserer på å bite hodet av hverandre, framfor å se de store linjene, sier Sætre.
Hun har ikke noe problem med å forstå at ansatte i Mantena og Trafikkservice er skuffet over NSB.
– Det er svært beklagelig at NSB velger andre underleverandører - og ikke noe vi i forbundet støtter. Men jeg vil advare sterkt mot å dra ut enkeltelementer, og forsøk på å peke på hvilket selskap som på det nåværende tidspunkt er best i klassen, sier Sætre.
• Ansatte i Mantena og Trafikkservice ut i politisk streik for å sikre jobbene etter togprivatiseringen (mai 2018)
Vil vite mer
Forbundslederen er forberedt på svært tøffe kamper om tariffavtalene. Hun slår fast at det vil bli nedbemanninger og endrede arbeidsrutiner.
– Vi er veldig interessert i å få vite hva intensjonsavtalen med Mantena inneholder. Et selskap som baserer anbudet sitt på 500.000 flere reisende for å komme i mål, må kutte kostnader og redusere bemanning. Derfor har vi tatt kontakt med Go-Ahead for å få bekreftet at de vil gi de ansatte rett til virksomhetsoverdragelse. Vi har også invitert dem til vårt neste forbundsstyremøte, slik at de kan få muligheten til å informere oss om prosessen videre, og hvordan de skal håndtere overgangsperioden, sier Sæthre.
• Offentlig ansatte på anbud: – Det aller viktigste er å redde jobbene våre
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.