JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rekruttering

Roser bussjåføryrket: Jorunn (25), Heidi (23) og Yassin (18) nyter livet bak rattet

Ofte er det de negative sidene ved sjåføryrket som trekkes fram. De unge sjåførene mener det er mange grunner til å bli bussjåfør.
VARIERT: – Man møter mange koselige folk og får høre mange fine historier, sier Jorunn Rusten (t.v.). Både hun, Heidi Leira Brodshaug og Yassin Hichour mener bussjåføryrket er mye mer positivt enn mange kan få inntrykk av.

VARIERT: – Man møter mange koselige folk og får høre mange fine historier, sier Jorunn Rusten (t.v.). Både hun, Heidi Leira Brodshaug og Yassin Hichour mener bussjåføryrket er mye mer positivt enn mange kan få inntrykk av.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Rekrutteringsbehovet til kollektivtrafikken er stort. Hvert år trengs rundt 1000 nye bussjåfører. I september gjennomførte bransjen og opplæringskontorene i fylkene en turné for å få flere unge til å velge yrket.

– Selskapene må bli flinkere til å rekruttere gjennom lærlingplasser. Vi som jobber i buss, må bli flinkere til å framsnakke yrket, sier Morten Holm, foreningsleder i NJF Buss Innlandet.

Han er glad for alle som er med på å senke gjennomsnittsalderen.

Som for eksempel Yassin Hichour (18) som er inne i sitt første år som lærling, Jorunn Rusten (25) som er ferdig utdannet bussjåfør i januar, og Heidi Leira Brodshaug (23) som fikk fagbrevet for snart to år siden.

– Jeg stortrives, sier Hichour.

Han var tidlig klar over at det var transport han ville jobbe med.

– Det er variert, man ser vanvittig mye som skjer i trafikken hver dag, og så går «godset» av og på helt av seg selv, smiler Hichour.

De siste årene har det vært mye snakk om dårlige lønns- og arbeidsvilkår og manglende sjåførsikkerhet. Brodshaug konstaterer at det er en del av hverdagen.

– Jeg tenkte på det i begynnelsen. Men det går ikke i lengden. Man må nyte dagen selv om det er glatt, man er forsinket og noen tror bilen de kjører er bredere enn bussen. Man må ta det med ro – som alle i trafikken burde, slår Brodshaug fast.

Fagbrev: Bussjåfører får opp mot 27.000 ekstra i året med fagbrev: – De som tar det, er altfor få

Fint hjørnekontor

– For meg er arbeidshverdagen viktigere enn pengene – så lenge man tjener greit, sier Rusten.

Hun er utdannet resepsjonist, men ble lei av å være inne hele dagen. Som bussjåfør får hun kombinert litt av begge utdannelsene sine.

– Jeg liker å kjøre. Dette er en fin måte å kombinere kjøring med et serviceyrke på.

De tre unge sjåførene har ingen problemer med å anbefale yrket til andre.

– Så lenge man liker å møte folk, og ikke synes det er helt forferdelig å stå opp veldig tidlig, er det en fin jobb.

– Man får sett soloppgangen, da. Og noen solnedganger, legger Rusten til.

– Og så får man et veldig fint hjørnekontor, påpeker Brodshaug.

Må være frampå

Jim Nybø, daglig leder ved Opplæringskontoret for Bil- og Transportfag i Vestoppland, sier synlighet er viktig for å sikre rekrutteringen.

Jim Nybø

Jim Nybø

Morten Hansen

Bare i området han jobber i, vil det være en elevnedgang på 1900 personer de neste ti årene. Da må det jobbes hardt for å få de som skal inn på videregående, til å velge sjåføryrket, sier han.

Nybø fastslår at det ikke er nok å dele ut informasjonsbrosjyrer og tro at det skal sikre flere sjåfører. Nybø mener busselskapene må ut på skolene. Tidlig. Men det må være en plan bak rekrutteringsarbeidet.

– Ikke plasser skoleelevene i et sete bak sjåføren, men la dem få være aktive, understreker Nybø.

– Finn en sjåfør som er lett å prate med, og la de få se alt man gjør i faget; La dem få prøvesitte bussen, ta dem med i garasjen for lett vedlikehold og la dem komme inn og se arbeidet med trafikkstyringen, foreslår Nybø.

Kronikk: «Yrket vårt er fantastisk bra. Rammebetingelsene er imidlertid dårlige»

Flere må på banen

Tore Grøtberg, nestleder Vy Buss Gjøvik, at det har gått for lang tid med sjåfører med litt for høy snittalder.

– Men vi prøver, og på Gjøvik har vi til dels lyktes. Snittalderen er gått ned fra 56 år til 51, sier Grøtberg.

Tore Grøtberg

Tore Grøtberg

Morten Hansen

Han berømmer samarbeidet med de tillitsvalgte og opplæringskontorene, men tror flere må på banen hvis man ønsker fart i rekrutteringen.

– I vårt distrikt har det også vært tett samarbeid med Nav lokalt, som har vært svært vellykket.

I en bransje hvor alt er presset på tid og økonomi, må det legges til rette slik at det igjen blir attraktivt å være bussjåfør. Grøtte mener alle, fra oppdragsgiver til utøvende selskap, må engasjere seg.

– Hvis ikke vil vi kunne komme i en situasjon hvor vi ikke har personell til kjøre rutene.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse