Senterpartiet reagerer på at jernbaneansatte får stor skattesmell på fribilletten
Sigbjørn Gjelsvik stiller finansminister Siv Jensen til veggs om skattlegging av jernbaneansatte i Stortingets spørretime onsdag.
Urettferdig, mener Sigbjørn Gjelsvik om behandlingen av ansatte i Bane Nor og Baneservice.
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
Det gjør Sp-politikeren på bakgrunn av det han kaller en aldri så liten skattebombe.
– I statsbudsjettet fikk ansatte i jernbanen en real skattebombe i fanget fra statsråden. Fribilletten skulle nå skattlegges. Nå kommer nok en kalddusj, sier Sigbjørn Gjelsvik.
På grunn av regjeringens jernbanereform får nemlig tidligere NSB-ansatte i selskaper som Bane Nor og Baneservice beskjed om at de ikke får rabatten i skatteberegningen på 8000 kroner som andre ansatte får.
– De skattes plutselig svært hardt for en rettighet de har hatt i hele sitt yrkesliv. Vil statsråden rette opp i denne urimeligheten, spør Gjelsvik.
Ikke alle fikk tilbud om pendlerstøtte da Bane Nor-jobbene skulle flyttes
Svaret får han i Stortingets spørretime onsdag.
En veiledning
Halvåret etter at Stortinget vedtok at ansatte i transportsektoren måtte skatte av fribillettene sine, har Skatteetaten kommet med en veiledning. For ansatte i selskaper som Bane Nor og Baneservice er reglene blitt skjerpet i forhold til utgangspunktet.
– Ser man bort fra ironien i at skatteskjerpelsene kommer fra et Frp-styrt finansdepartement er dette helsvart, mener Rune Dahlen, leder av Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Skatten på fribilletten blir verre enn frykter, mener ansatte
Han er tillitsvalgt for de som jobber innen trafikkstyring, teknikk og administrasjon i Bane Nor.
I tillegg til spesifiseringene av de nye reglene, kom Skatteetaten med en overraskelse: Ansatte i selskaper som ikke driver med persontransport, men som har en ordning med fribillett, får ingen skatterabatt på 8000 kroner som alle andre.
Dette rammer ansatte i selskaper som vedlikeholder jernbanen og togmateriell, som blant annet Mantena, Bane Nor og Baneservice.
– Helt uakseptabelt
Det mener Sigbjørn Gjelsvik er fullstendig uakseptabelt.
– Dette føyer seg inn i mønster. Siv Jensen leter med lys og lupe etter stadig nye måter å skattlegge vanlige arbeidsfolk på. Vanlige folk opplever ikke bare press på lønns- og arbeidsvilkår. I tillegg har mange innenfor jernbanen stått i store og tunge omstillingsprosesser, sier Sigbjørn Gjelsvik til FriFagbevegelse.
– Det som hadde vært fornuftig ville vært å sende hele denne saken tilbake til regjeringen, slik Senterpartiet har foreslått. Hver eneste uke får vi høre om nye konsekvenser som rammer arbeidsfolk, poengterer han.
– Oppsplittingen av jernbanen er et ideologisk prosjekt. Når man først gjør dette, må man sikre at de ansatte beholder lønns- og arbeidsvilkår samt opparbeidede rettigheter. Det å ha en fribillett eller personalrabatt er et viktig bidrag for at det skal være mulig å få hverdagen og privatøkonomien til å gå opp. De har jo blant annet hatt ekstra kostnader knyttet til å bytte arbeidsplass og mange får langt lengre reisevei, mener Gjelsvik.
Omstillingsmidler
Ansatte bruker blant annet billetten til å transportere seg mellom oppmøtested og arbeidssted. I tillegg har denne billetten også vært brukt i forbindelse med omorganiseringer, påpeker også Rune Dahlen.
Blir togtilbudet bedre av oppsplitting?
– Vi har ansatte som tidligere jobbet i Oslo, men som nå jobber på Hamar. Siden vi har hatt billetten har det ikke vært behov for omstillingsmidler. Og på Nordlandsbanen er det veldig vanlig at trafikkstyrere bruker toget for å komme seg til forskjellige arbeidssteder etter omlagt tjeneste fra arbeidsgiver. Hva gjør man nå med disse ansatte, spør Dahlen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.