Fribillett på tog:
Statsråden lovet Ingjerd (78) fribillett på tog, selv om hun ikke bruker app. Det har hun ikke fått
Pensjonister som har fribillett på toget, må bruke app. Om man ikke har denne muligheten, skulle Entur fikse det. Det har ikke skjedd.
Ingjerd Sveen(78) mener fribillett-rotet er en skandale.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Ingjerd Sveen er gift med en som har jobbet i Jernbaneverket i 50 år. En del av lønnsbetingelsene har vært fribillett for seg selv, kona og barn under 18 år. Fra sommeren skal denne fordelen beskattes. For å få registrert hvor mye skatt man eventuelt skal betale, må det benyttes en app for å registrere reisene.
Men Ingjerd Sveen har ingen smarttelefon.
p
Gjennom politiske kanaler fikk hun imidlertid beskjed av samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) at det skulle løse seg.
– Løsningen forutsetter at billetten blir bestilt gjennom kundesenteret til Entur i forkant av en reise, og at billetten blir hentet ut via aktivering av et reisekort i form av papirbillett på en automat eller at den blir sendt på epost. På enkelte større stasjoner kan dessuten billetten hentes ut via betjent billettsalg, skrev han idet opprinnelige svaret på saken som både Senterpartiet og Arbeiderpartiet har reist.
Det har Ingjerd forsøkt. Uten hell.
Fungerte ikke
Verken en manuell eller elektronisk løsning fungerte slik statsråden lovet. Dermed gikk togturen til Bergen hvor hun skulle besøke et barnebarn i vasken. Denne uka reiste hun fra Drammen til Oslo. Konduktørene lot henne reise gratis. Med bevis for at saken er blitt mat for politikerne.
p
– Først prøvde jeg, som før, å bestille plassbilletter til Bergen via EnTur. Der har de alle opplysninger om oss, og vet at vi har «sølv-billett». Men nei, de hadde fått beskjed om at alt skulle gå via appen. Altså ble det ingen tur til Haukeland sykehus som planlagt, forteller Ingjerd Sveen til FriFagbevegelse.
Sønnen, som for øvrig er It-sjef av yrke, skulle hjelpe henne med appen. Han holdt på i flere timer, forgjeves, med telefoner til både kundeservice og fribillett-kontoret. Til slutt måtte man innrømme at systemet ikke «funker» og at saken skal sendes til teknisk avdeling.
Sveen mener dette er en skandale.
– Vi burde få bruke de billettkortene vi har. De kan leses av i konduktørenes datamaskin, akkurat slik det har vært ganske lenge. Når skattleggingen begynner, kan de jo registrere bruken og gi oss kvittering for «kjøpet», slik at man kan følge med på hvor mye man bruker billetten, mener hun.
Hvem skal kontrollere?
Ifølge forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, jobbes det med løsninger både med apper og for at pensjonister skal kunne håndtere dette uten apper.
Uansett vil denne saken havne i retten på en eller annen måte.
– Er det juridisk lovlig å registrere private reiser på denne måten? Og kan noen sette en strek for en ordning som har vært en del av lønnsbetingelsene i alle år? Dette skaper i alle fall hodebry for mange personer, sier Jane B. Sæthre til FriFagbevegelse.
p
– Uansett vil dette bringe smuler inn i statskassa. Det er ikke høytlønnede personer som blir straffet på denne måten i alle fall. Det er helt korrekt at dette foreløpig ikke fungerer som forventet. Spørsmålet er jo også hvem som skal kontrollere dette. Dette er en komplisert fordelsbeskatning som blir veldig dyrt og administrere og følge opp, mener Jane B. Sæthre.
Skal være løst
Leder for lønn, betingelser og avtaleverk i Bane NOR, Kåre Smith, opplyser til FriFagbevegelse at man er kjent med at det har vært utfordringer rundt app-løsningen, men har fått meldinger om at det nå skal være løst. Utover det har han ingen kommentarer til artikkelen.
Entur jobber nå med å løse saken for Ingjerd Sveen. Personalbilletten må fortsatt være på en app. Entur har løsningene, men det er tidligere arbeidsgiver som eventuelt må gjøre et unntak fra sin bestemmelse om at billetten må løses ut gjennom app.
Tilbake til ministeren
Nå havner saken på bordet til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) – igjen.
Stortingsrepresentant Lise Christoffersen (Ap) har spurt samferdselsministeren om når den nye manuelle løsningen for personalbilletter for jernbaneansatte og jernbanepensjonister skal være på plass.