Streik kan ramme busspassasjerer og malmtransport
Transporten mellom Kiruna og Narvik vil bli sterkt rammet av en eventuell streik. Det samme gjelder busspassasjerene.
STREIKEFARE: Sist gang bussjåførene i NJF streiket var i 2020. Nå har forbundet tatt ut 297 sjåfører til streik i tilfelle det ikke blir enighet i bussbransjeoppgjøret.
Morten Hansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Norsk Jernbaneforbund (NJF) tar ut til sammen 297 bussjåfører i Vy og 32 medlemmer i LKAB i Narvik streik, hvis meklingen i frontfaget mellom LO og NHO ikke går i havn.
– Vi håper selvsagt å unngå streik, men vi er nødt til å ta kampen for rettferdig lønnsvekst. Mange av våre medlemmer kjenner på kroppen at alt blir dyrere. Vi forventer økt kjøpekraft i årets lønnsoppgjør, sier Torfinn Håverstad, forbundsleder i NJF.
Mulig streik fra onsdag
Det er Vy Buss i Trøndelag og i Møre og Romsdal som blir rammet av NJFs streikeuttak.
I tillegg til NJF har Fellesforbundet og Fagforbundet streikeuttak i Vy Buss. Til sammen 855 medlemmer vil bli tatt i streik dersom meklingen ikke fører fram.
Arbeidsgiverorganisasjonen NHO og arbeidstakerorganisasjonen LO klarte ikke å bli enige om årets lønnstillegg.
Mandag 31. mars møtes de hos riksmekler Mats Ruland for å få bistand.
Fristen for å bli enige, er 1. april klokka 24.
Blir det ikke enighet står nesten 23.000 LO-medlemmer i flere fagforbund er klare for å streike for høyere lønn fra onsdag morgen 2. april.
I tillegg er rundt 2000 medlemmer i YS også tatt ut.
Bussbransjeavtalen
Alle bussjåfører følger Bussbransjeavtalen. Den forhandles mellom LO og NHO og LO Stat og Spekter.
– NJF forventer at arbeidsgiverne holder sine tidligere løfter om å utjevne lønnsforskjeller mellom bussjåfører og ansatte i industrien. Vi er nødt til å gjøre bussyrket mer attraktivt, og da er lønn en viktig del, sier Arild Kjempekjenn, forbundssekretær i NJF.
Bussbransjeavtalen
Bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, for å sikre lik lønn og rettigheter uavhengig av arbeidsgiver i bussbransjen.
Bussbransjeavtalen gjør at selskapene ikke kan konkurrere ved å dumpe lønns- og arbeidsvilkår ved anbud.
Bussbransjeavtalen forhandles mellom LO og NHO og mellom LO Stat og Spekter, på vegne av LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund. Forbundet Styrke og Handel og Kontor er også part i forhandlingene gjennom Funksjonæravtalen.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) i YS, er også part i bussbransjeavtalen.
Totalt jobber rundt 18.000 ansatte i bussbransjen i Norge.
Ofotbanen
Også malmtrafikken fra Kiruna i Sverige vil rammes dersom det blir streik i LKAB i Narvik.
– Vi står solidarisk med frontfaget. Våre medlemmer bidrar til verdiskapning for LKAB, og vi vil ha vår del av kaka, sier Petter Trønnes, forbundssekretær i NJF.
Norsk Lokomotivførerforbund og Forbundet Styrke tar også ut medlemmer i LKAB.
Frontfaget
Frontfaget ble lansert som modell i 1966, og har siden vært viktig for lønnsdannelsen i Norge.
Frontfaget betyr at konkurranseutsatt industri forhandler først i lønnsoppgjøret, og lønnstilleggene blir basert på lønnsomheten i industrien.
Resultatet fra Frontfaget danner normen for resten av lønnsoppgjøret i Norge.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.