JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Streik kan ramme busspassasjerer og malmtransport

Transporten mellom Kiruna og Narvik vil bli sterkt rammet av en eventuell streik. Det samme gjelder busspassasjerene.
STREIKEFARE: Sist gang bussjåførene i NJF streiket var i 2020. Nå har forbundet tatt ut 297 sjåfører til streik i tilfelle det ikke blir enighet i bussbransjeoppgjøret.

STREIKEFARE: Sist gang bussjåførene i NJF streiket var i 2020. Nå har forbundet tatt ut 297 sjåfører til streik i tilfelle det ikke blir enighet i bussbransjeoppgjøret.

Morten Hansen

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

Norsk Jernbaneforbund (NJF) tar ut til sammen 297 bussjåfører i Vy og 32 medlemmer i LKAB i Narvik streik, hvis meklingen i frontfaget mellom LO og NHO ikke går i havn.

– Vi håper selvsagt å unngå streik, men vi er nødt til å ta kampen for rettferdig lønnsvekst. Mange av våre medlemmer kjenner på kroppen at alt blir dyrere. Vi forventer økt kjøpekraft i årets lønnsoppgjør, sier Torfinn Håverstad, forbundsleder i NJF.

Mulig streik fra onsdag

Det er Vy Buss i Trøndelag og i Møre og Romsdal som blir rammet av NJFs streikeuttak.

I tillegg til NJF har Fellesforbundet og Fagforbundet streikeuttak i Vy Buss. Til sammen 855 medlemmer vil bli tatt i streik dersom meklingen ikke fører fram.

Arbeidsgiverorganisasjonen NHO og arbeidstakerorganisasjonen LO klarte ikke å bli enige om årets lønnstillegg.

Mandag 31. mars møtes de hos riksmekler Mats Ruland for å få bistand.

Fristen for å bli enige, er 1. april klokka 24.

Blir det ikke enighet står nesten 23.000 LO-medlemmer i flere fagforbund er klare for å streike for høyere lønn fra onsdag morgen 2. april.

I tillegg er rundt 2000 medlemmer i YS også tatt ut.

Bussbransjeavtalen

Alle bussjåfører følger Bussbransjeavtalen. Den forhandles mellom LO og NHO og LO Stat og Spekter.  

– NJF forventer at arbeidsgiverne holder sine tidligere løfter om å utjevne lønnsforskjeller mellom bussjåfører og ansatte i industrien. Vi er nødt til å gjøre bussyrket mer attraktivt, og da er lønn en viktig del, sier Arild Kjempekjenn, forbundssekretær i NJF.

Bussbransjeavtalen

Bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, for å sikre lik lønn og rettigheter uavhengig av arbeidsgiver i bussbransjen.

Bussbransjeavtalen gjør at selskapene ikke kan konkurrere ved å dumpe lønns- og arbeidsvilkår ved anbud.

Bussbransjeavtalen forhandles mellom LO og NHO og mellom LO Stat og Spekter, på vegne av LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund. Forbundet Styrke og Handel og Kontor er også part i forhandlingene gjennom Funksjonæravtalen.

Yrkestrafikkforbundet (YTF) i YS, er også part i bussbransjeavtalen.

Totalt jobber rundt 18.000 ansatte i bussbransjen i Norge.

Ofotbanen 

Også malmtrafikken fra Kiruna i Sverige vil rammes dersom det blir streik i LKAB i Narvik.

– Vi står solidarisk med frontfaget. Våre medlemmer bidrar til verdiskapning for LKAB, og vi vil ha vår del av kaka, sier Petter Trønnes, forbundssekretær i NJF.

Norsk Lokomotivførerforbund og Forbundet Styrke tar også ut medlemmer i LKAB.

Frontfaget

Frontfaget ble lansert som modell i 1966, og har siden vært viktig for lønnsdannelsen i Norge.

Frontfaget betyr at konkurranseutsatt industri forhandler først i lønnsoppgjøret, og lønnstilleggene blir basert på lønnsomheten i industrien.

Resultatet fra Frontfaget danner normen for resten av lønnsoppgjøret i Norge.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse