JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togrenholderne er klare for lønnsoppgjøret

De som fjerner grafitti, vasker togene og sørger for å gjøre det trivelig for passasjerene er godt forberedt. Stort sett er de fornøyd med lønna, men med turnus som krever jobbing annenhver helg, ser de gjerne at disse ulempetilleggene øker.
NATTARBEID: Johnny Hermansen (til venstre) og Frank Brusveen fjerner grafitti og tagging fra togene på Østlandet.

NATTARBEID: Johnny Hermansen (til venstre) og Frank Brusveen fjerner grafitti og tagging fra togene på Østlandet.

Kristian Brustad

oystein.braathen@lomedia.no

Kollegene Johnny Hermansen og Frank Brusveen har vært ansatt i NSB i henholdsvis 25 og 21 år.

– Vi har hatt brukbare oppgjør tidligere, mener de to.

Fra 2001 heter arbeidsgiveren NSB Trafikkservice AS, datterselskap med én oppdragsgiver. Usikkerheten framover er konkurranseutsetting av togrenholdet.

– Trafikkservice har kontrakt ut 2015. Hva som skjer etter det vet vi ikke, forteller Hermansen.

Døgnrytmen

De siste syv-åtte årene har de to kun jobbet natt, det vil si 14 netter i måneden. Fra basen på Filipstad i Oslo reiser de med fullt utstyrt bil så langt som til Lillehammer, Skien og Arendal for å fjerne spraymaling og tagging på persontog og godslokomotiver.

– Vi jobber mest i Oslo-området og klarer stort sett jobbene på ett skift, selv om det blir en og annen langtur, forteller Brusveen.

Da er det en fordel å være aktiv om natta for å slippe alt som heter bilkø. Ellers har døgnrytmen sine sider. Hermansen sliter litt med å ta seg inn igjen.

– Jeg legger meg til vanlig tid første frikveld etter en jobbperiode og har ikke problemer med det, forteller Brusveen.

Derfor mener de det er helt nødvendig med tillegg for å jobbe når de fleste andre har fri. De to kollegene er enige om at ledernes betingelser provoserer.

– Bonus oppå alt annet blir feil, de bør klare seg med lønna. Det blir litt skeiv fordeling.

Helg og natt

Forventningene til årets oppgjør er at det blir omtrent som tidligere år, med økt kjøpekraft.

– Større helgetillegg har vært et krav i mange år, uten at det har hjulpet noe særlig. Det utgjør lite sammenliknet med prosenten for å jobbe natt, mener Hermansen.

Tillegget mellom kl. 20 og 06 er 45 prosent på timelønn. I helgene er det faste påslaget 25 kroner per time.

Travel base

Filipstad er et område med 20 spor ikke langt fra Vestbanen og kort avstand til Skøyen og hovedforbindelsen øst-vest. Da NSB flyttet renholdsoppgaver hit, var det til tomme lokaler. Nå er de 14 faste og en god del vikarer. I tillegg til de to på natta er det én fast på dagtid som fjerner grafitti.

– Alt var nedlagt da vi kom i 1998. Senere har Mantena fått en avdeling her, så nå er det stor aktivitet. Med så sentral beliggenhet er det veldig praktisk, sier Johnny Hermansen.

NSB Trafikkservice AS

Etablert 1. oktober 2001.

Overtok renhold på persontog for NSB-konsernet fra 1.1.2002.

NSB eier 55 prosent, ISS 45 prosent.

Hovedkontor i Oslo.

Har ansatte på 12 steder.

Cirka 140 medlemmer i NJF.

165 årsverk.

Inntekt på 122 millioner kroner i 2012.

Har vunnet anbudskonkurranse.

Kontrakt med NSB ut 2015.

Bonus oppå alt annet blir feil. Lederne bør klare seg med lønna.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

NSB Trafikkservice AS

Etablert 1. oktober 2001.

Overtok renhold på persontog for NSB-konsernet fra 1.1.2002.

NSB eier 55 prosent, ISS 45 prosent.

Hovedkontor i Oslo.

Har ansatte på 12 steder.

Cirka 140 medlemmer i NJF.

165 årsverk.

Inntekt på 122 millioner kroner i 2012.

Har vunnet anbudskonkurranse.

Kontrakt med NSB ut 2015.