Jan-Erik Skumlien på Gjøvik er en av mange pensjonister som er nødvendig for at blant annet skolebussene skal gå.
Morten Hansen
Uten pensjonistene står bussen
– Nå er kriteriet at en har grått hår. Det er synd at det har blitt sånn.
morten.hansen@lomedia.no
Jan-Erik Skumlien starter opp bussen.
72-åringen både bekrefter og avkrefter funnene i en ny rapport om bussjåførene fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI); Han er pensjonist, men han jobber ikke deltid.
– Jeg synes ikke noe om å bare jobbe litt. Jeg vil jobbe fulltid. Å skifte til uniform, barbere seg og gjøre seg klar, bare for å jobbe to-tre timer – er jeg ikke interessert i, sier Skumlien.
Der skiller han seg fra sine kollegaer og funnene i rapporten «Hvem skal kjøre bussen?».
For rundt én tredjedel av bussjåførene i Distrikts-Norge jobber deltid. Dette er høyere enn blant sjåførene i byene, og generelt i yrkeslivet. Spesielt høyt er det med tanke på at sjåføryrket er et mannsdominert yrke.
Og mens bruken av deltid har blitt mindre i resten av arbeidslivet de siste årene, har den økt blant sjåførene.
Årsaken er enkel: I distriktene er privatbilismen vanligere og rutetilbudet dårligere. Det er, ifølge rapporten, i all hovedsak skolebussene som kjøres. Da er det ikke behov for bussjåførene på formiddagen.
– Hadde vært kroken på døra
Men i motsetning til Skumlien er sjåførene positive til deltid. Den er ikke ufrivillig. De som jobber deltid er generelt mer fornøyd og mindre stresset økonomisk.
Også det har en årsak. Bussbransjen er åpen og inkluderende. Deltidsstillingene fylles opp av pensjonister og delvis uføre. Arbeidstakere som ikke kan eller vil jobbe fulltid, men som jobber litt for å spe på pensjonen.
Det fører til forgubbing av bussjåføryrket. Gjennomsnittsalderen for de deltidsansatte sjåførene er 62 år.
– Før lå lista litt høyt for å bli bussjåfør, men nå tror jeg lista er sparket vekk. Nå er kriteriet at en har grått hår. Det er synd at det har blitt sånn, sier Skumlien.
Han påpeker at det gjør bussbransjen sårbar. Busselskapene og de reisende er avhengig av pensjonister som har lyst til å jobbe ekstra.
– Hvis det hadde kommet en lov som forbydde sjåfører over 60 år å kjøre buss hadde det vært kroken på døra for selskapene, konstaterer Skumlien.
Han er glad det er plass for pensjonister som ham, men tror flere eldre sjåfører og mer deltid forverrer rekrutteringen til bussbransjen. Og han får støtte fra AFI-rapporten. De mener det forsterker rekrutteringsproblemene bransjen allerede har. På sikt kan det føre til mangel på sjåfører, som igjen fører til kapasitetsproblemer, ekstra belastning på de ansatte og på sikt høyere sykefravær.
Må gjøre noe med lønna
Skumlien mener svaret på problemet er enkelt, men tror det er vanskelig å gjennomføre. Det må gjøres noe med lønna.
– De fleste som tar førerkort velger å kjøre lastebil. Det gjør de ikke bare fordi det tøft og morsomt å bo i bilen hele arbeidsuka. Hadde lønna vært bedre, hadde flere valgt bussjåføryrket.
I tillegg må det gjøres noe med delskiftet, mener han. Det er de timene mellom morgen- og ettermiddagskjøringen hvor sjåførene ikke jobber.
– Å jobbe 10–12 timer, med flere timer fri midt på dagen, lar seg ikke kombinere med et vanlig liv. Hadde det vært et solid tillegg for delskiftene hadde det kanskje blitt slutt på deltiden også. Da hadde det vært for dyrt å holde på med små prosentstillinger. Dessverre tror jeg ikke det kommer til å skje. Det blir for dyrt både for selskapene og for de som bestiller anbudene, konstaterer Skumlien.
Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy, er glad de har en uavhengig rapport som belyser bruken av deltid i bussbransjen.
– Bakgrunnen for at vi bestilte rapporten er at vi over flere år har sett en uheldig utvikling i bruken av deltidsstillinger når oppdragsgivere legger kjøring ut på anbud. Dette gjelder ikke minst i distriktene, der skolekjøring utgjør mye av produksjonen, sier Lundeby.
Konklusjonen i rapporten er ikke uventet.
– Den bekrefter at en økende andel av deltidsstillinger gjør det vanskeligere å rekruttere til yrket. Dette må vi alle ta på alvor, sier Lundeby.
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Brian Cliff Olguin
Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg
Debatt
Alf Ragnar Olsen
Full støtte til kampen for tariffavtale på Tesla i Sverige
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim