Ny rekord for lokal mat og drikke: – Ikke bare et nisjeprodukt
Omsetningen av lokalmat og -drikke setter ny rekorder i 2025. Omsetningen øker til 13,55 milliarder kroner, opp 1,26 milliarder fra året før.
Norskprodusert ost fra Thorbjørnrud ysteri.
Erlend Angelo
Saken oppsummert
Økningen er totalt på 10,25 prosent fra 2024, viser ferske tall fra Stiftelsen Norsk Mat.
Omsetningen i dagligvare øker til 6,45 milliarder kroner, en vekst på 7,2 prosent.
Storhusholdningsmarkedet – som inkluderer hoteller, restauranter og kantiner – løfter i tillegg lokalmatomsetningen til 7,1 milliarder kroner, en økning på 13,3 prosent.
– Lokalmat vokser betydelig raskere enn matmarkedet generelt. Det viser at forbrukerne ønsker kvalitet, opprinnelse og norske råvarer, sier statssekretær Hanne-Berit Brekken (Ap) i Landbruks- og matdepartementet.
– Lokalmat og drikke er blitt en naturlig del av kantiner, skoler, sykehjem og offentlige virksomheter som nå i større grad tar inn disse produktene, sier Anne Mette Johnsen, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
Tallene viser også store regionale forskjeller. Troms og Innlandet skiller seg ut som de fylkene hvor lokalmat står sterkest per innbygger.
– I flere regioner er lokalmat nå blitt en større del av hverdagskosten – ikke bare et nisjeprodukt. Det styrker arbeidsplasser og norsk matkultur, sier Johnsen.
Nå: 0 stillingsannonser

