JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsreformen:

Ap-politiker om detaljstyringen i Nav: – Jeg mener de burde få tillit til å utøve fagene sine

Hverdagen til Nav-ansatte detaljstyres. Dette og mer fikk Ap-politiker Masud Gharahkhani høre om da han besøke ansatte ved Nav Kontaktsenter Telemark.
LÆRERVILLIG: Masud Gharahkhani (t.h.) blir kjent med hvordan ansatte ved Nav Kontaktsenter jobber. Her er han med Morten Andersen og Lasse Ellingsen (i blått) på jobb.

LÆRERVILLIG: Masud Gharahkhani (t.h.) blir kjent med hvordan ansatte ved Nav Kontaktsenter jobber. Her er han med Morten Andersen og Lasse Ellingsen (i blått) på jobb.

Katharina Dale Håkonsen

katharina@lomedia.no

I går kunne du lese om hvordan Nav ned til minste detalj regulerer arbeidsdagen til Lasse Ellingsens (39) i Nav Kontaktsenter Telemark. Jobben hans består av å svare på nordmenns spørsmål til Nav. Arbeidsgiver loggfører hvor mange telefoner veilederen svarer på, hvor lenge hver samtale varer og ikke minst pausene mellom samtalene. I gjennomsnitt varer en pause i 57 sekunder.

p

– Ikke misforstå meg. Jeg trives godt i jobben min, men skulle ønske vi ble målt på kvalitet og ikke bare kvantitet, sier Ellingsen.

Ap-politiker: Fagfolk må få tillit

I forrige uke fikk Nav-kontoret i Skien besøk av en som ønsker å gjøre noe med sekundregistrering på jobben deres. Det er Ap-politiker Masud Gharahkhani (37).

– Dette er folk som kan jobben sin. Jeg mener de burde få tillit til å utøve fagene sine, sier Gharahkhani.

I november gikk Jonas Gahr Støre, leder i Arbeiderpartiet og statsministerkandidat i 2021, på talerstolen og sa at Arbeiderpartiet skal skape en tillitsreform i offentlig sektor.

Etter talen fikk Gharahkhani oppgaven med å lede arbeidet med å fylle reformen med innhold. Nå frir han til tillitsvalgte og offentlig ansatte. I vår har stortingsrepresentanten fra Ap lagt ut på landeveien for å bli enda bedre kjent med arbeidstagere.

– Den viktigste kunnskapsinnhentingen jeg gjør er når jeg treffer, lytter og lærer fra ansatte, sier Gharahkhani.

På Nav Kontaktsenter Telemark har Ap-politikeren truffet ledelsen, ansatte og plasstillitsvalgt. Han har vært flue på veggen en hel time og overhørt samtalene mellom en veileder og innringerne.

Ap vil samarbeide om tillitsreform

Opposisjonspolitikeren reagerer på at arbeidshverdagen loggføres ned til minste sekund.

– Inntrykket jeg sitter igjen med, er at de ansatte ønsker å bli målt på det som er relevant for brukertilfredsheten, men ikke på det som er irrelevant, sier han.

For å vite hva som er lurt å måle, etterspør Gharahkhani mer dialog og medvirkning.

p

– Jeg sitter igjen med en opplevelse at de ansatte får tredd ting ned over hodet, fra noen på toppen, som ikke vet hvor skoen trykker, sier han.

Gharahkhani oppfordrer de som har skoene på til å kontakt Arbeiderpartiet.

– Vi vil gjerne samarbeide, også med forbund utenfor LO-familien, om den nye tillitsreformen.

Ifølge Gharahkhani vil partiet allerede før sommeren presentere forslag til forbedringer, men at hele reformen først lanseres på landsmøtet til partiet i 2021.

Warning
Annonse
Annonse