JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt digitaliseringsdirektorat bekymrer tillitsvalgt i Brønnøysundregistrene

Difi og Altinn skal samles i et nytt digitaliseringsdirektorat. NTL-tillitsvalgt Kjetil Mathisen er bekymret.
OMVELTNING: Leder Kjetil Mathisen i NTL Brønnøysundregistrene registrerer at regjeringen kaster om på digitaliseringsarbeidet i staten. Han er bekymret for konsekvensene.

OMVELTNING: Leder Kjetil Mathisen i NTL Brønnøysundregistrene registrerer at regjeringen kaster om på digitaliseringsarbeidet i staten. Han er bekymret for konsekvensene.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

Kjetil Mathisen fra NTL Brønnøysundregistrene måtte skrive om innlegget han hadde forberedt til NTL-konferansen, der han egentlig skulle fortelle om erfaringene med IT-utviklingen ved Brønnøysundregistrene.

I dag morges hadde nemlig den nye digitaliseringsministeren et allmøte med Altinn-avdelingen i Brønnøysund, og statssekretær Paul Chaffey et allmøte i Difi. Mens han står på talerstolen på Sørmarka, har DFØ et allmøte med de ansatte.

Planene ble kjent fredag, og innebærer at Altinn-avdelingen skilles ut fra Brønnøysundsregistrene og slås sammen med Difi (Direktoratet for IKT og forvaltning) i det nye direktoratet fra 1. januar 2020.

Difis avdelinger for ledelse, utredning og analyse blir imidlertid ikke med. Disse skal i stedet legges til Direktoratet for økonomistyring (DFØ).

Regjeringen oppretter et nytt digitaliseringsdirektorat

Usikker på konsekvensene

Her går det raskt i svingene, så Mathisen er usikker på hvordan den nye oppsplittingen vil påvirke arbeidsplassene.

Regjeringen opplyser at det ikke skal bli noen endringer i hvor kontorene er lokalisert. I dag ligger de i Brønnøysund, Leikanger og Oslo.

I dag består Brønnøysundregistrene av bortimot 20 store og små register, de mest kjente Regnskapsregisteret, Enhetsregisteret, Løsøreregisteret og Foretaksregisteret. I tillegg har de i dag forvaltningsansvaret for Altinn.

Kjetil Mathisen forteller at helt siden starten har de utviklet og driftet egne saksbehandlingssystemer, så til nå har de hatt kontrollen.

– Vi holder nå på med utvikling av et nytt saksbehandlingssystem for alle våre registre, forteller Mathisen.

Han understreker at fagforeningene er representert i prosjektets styringsgruppe, samt i delprosjekt innføring.

Kompetanseheving

– Vår kjepphest over tid har vært en strategisk kompetanseutvikling, slik at ansatte som mister oppgaver som følge av nytt system og andre endringer, skal få en kompetanseheving til å kunne være med videre, sier han.

I dag har i alle fall Altinn etter hvert blitt en stabil plattform for utveksling av data mellom i hovedsak næringslivet og offentlig etater. Altinn har om lag 3,5 millioner unike brukere.

I 2013 bestemt av stortinget at en skulle ha en egen digital postkasse for innbyggerne. Da kom det to tilbydere av digital postkasse for innbyggere; Digipost og E-boks. Ansvaret for digitaliseringsarbeidet ligger hos Difi.

– Min mening er at Difi etter å ha jobbet med dette over år, ikke har klart å lykkes i dette arbeidet på samme måte som Brønnøysundregistrene og Altinn har lyktes med digitaliseringsarbeidet for næringslivet. Det kan være en av årsakene til at regjeringen nå gjør et forsøk på å få fart på digitaliseringsarbeidet for innbyggerne gjennom å slå sammen Difis del og Altinn, tror han.

Mister synergieffekter

Men Mathisen mener regjeringen ikke har sett på hvorfor Altinn i sin tid ble lagt under Brønnøysundregistrene.

– Synergiene mellom Altinn og den øvrige virksomheten i Brønnøysundregistrene er betydelig, men dette ser ikke ut til å være viktig for regjeringen, sier han og er bekymret for framtiden.

– Selv om vi i 30 år har hatt kontroll på IT-utviklingen på registersiden, har ABE-reformen gjort at vi ikke får tilsatt nødvendige ressurser ved IT-avdelingen vår. Derfor har IT-avdelingen fått hjelp fra konsulentselskapet Gartner til å utarbeide en sourcingstrategi. Her anbefales det, ikke overraskende fra et konsulentselskap, en betydelig outsourcing. Sammen med ledelsen i IT-avdelingen har de kommet frem til at de i løpet av 5-6 år bør ligge på rundt 20-25 prosent innleie av konsulentbistand, og på litt lengre sikt komme på snittet i offentlig sektor som er på rundt 45 prosent, sier han.

– ABE-reformen raserer

Mathisen mener ABE-reformen raserer offentlig sektor, og han vil ha med seg virksomhetslederne i staten på å ta tak i dette.

– Ellers vil vi stå i fare for å miste den kontrollen vi måtte ha, advarer han.

Fagforbundet vil ha kontrollen med offentlige data tilbake i etatene - og inviterer NTL til felles initiativ

Annonse
Annonse