Lønn og avtaler
Slik blir prosessen som deler LO Stat
LO Stat må endre planene for å gjennomføre flyttingen av Spekter-avtalene, slik LO har vedtatt.
Egil André Aas jobber nå med å legge til rette for prosessen som skal flytte Spekter-forhandlingene over til LO sentralt.
Jan-Erik Østlie
anders@lomedia.no
I september vedtok LO at tariffansvaret for Spekter skal flyttes fra LO Stat til LO fra 1. januar 2026. Dette utgjør noe over halvparten av medlemmene LO Stat har ansvar for i dag.
Allerede i november har LO Stat representantskapsmøte, som tilsvarer et landsmøte og er det høyeste organet.
Justerer planer
Ettersom det skal skje store endringer allerede et drøyt år etter, har LO Stat lagt om planene. Representantskapsmøtet deles nå i to.
November 2024: Vedtekter og valg av tillitsvalgte behandles.
Høsten 2025: Overgangen for Spekter-delen vedtas, og representantskapsmøtet, med fordeling av delegater ut fra medlemmer i staten, vedtar den nye organisasjonen for LO Stat.
Det nye LO Stat skal ha ansvaret for det statlige tariffområdet framover.
LO Stat-leder Egil André Aas legger ikke skjul på at det er mye som må på plass i tiden framover.
– Nå har vi lagt grunnlaget for en overgangsfase før Spekter skal skilles ut. Vi har også begynt å rigge et grunnlag for en prosjektgruppe som skal ivareta overgangen til LO. Dette må skje på siden av at vi skal drifte som vanlig i LO Stat i 2025, sier han.
Aas ser for seg at LO skal ta styringen på hvordan Spekter-oppgjørene skal organiseres der, mens forbundene som skal fortsette i LO Stat må styre hvordan den nye organisasjonen skal bli.
– Det er opp til forbundene å bestemme. Min ambisjon er å legge til rette for en prosess der alle blir involvert på en fornuftig måte, slik at fellesskapet finner de beste løsningene for hvordan dette skal lande, sier han.
Skal finne løsninger
Aas har tidligere vært åpen på at han ikke syns den vedtatte løsningen er svaret på utfordringene medlemmene i staten og Spekter står overfor. Men nå gjelder det å lage den beste løsningen ut fra vedtaket som er fattet av sekretariatet i LO.
– Målet må være at vi kommer bedre ut enn i dag. Det er viktig ikke å forskuttere hva LO Stat skal være og hvilke oppgaver det skal ha. Og så skal det gå rundt økonomisk, påpeker han.
Valgene av ledelse og andre sekretærer i LO Stat skjer i høst. De vil bli valgt for en fireårsperiode.
– Det er viktig for å gi de tillitsvalgte forutsigbarhet, men også sikre at vi beholder den kompetansen vi trenger for å gjøre jobben i 2025 og videre. Dette handler ikke bare om de valgte, men også de ansatte. Alle må ivaretas, og jeg er helt trygg på at LO vil gjøre det for dem de får ansvar for. Vi er tross alt fagbevegelsen, noe annet ville være helt vanvittig, sier Aas.
Ny ledelse
Selv går Aas av for aldersgrensen i høst, og vil være med på prosessen ut 2024. Han har ikke vurdert å fortsette som følge av denne prosessen.
– Det er naturlig at det kommer inn nye koster, tanker og kanskje nye meninger. Det er heller ikke bra å sitte for lenge, men det er klart at en ny leder kommer midt oppe i denne prosessen, sier han.
De som kan velges til verv i det nye LO Stat, må komme fra et forbund som har medlemmer ansatt i staten.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.