JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utålmodige etter grønn omstilling av luftfarten

Luftfarten vil bli fossilfri innen 2050. De ansatte er utålmodige, men regjeringens representant mener det er aktørene i bransjen som må lede an.
DEBATT: Det er mange som har meninger om den grønne omstillingen av luftfarten, og noen av disse møttes til debatt på LOs Luftfartskonferanse.

DEBATT: Det er mange som har meninger om den grønne omstillingen av luftfarten, og noen av disse møttes til debatt på LOs Luftfartskonferanse.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

 

LOs Luftfartskonferanse samler aktørene i bransjen for å diskutere temaene som opptar de mange medlemmene LO har både i lufta og på bakken.

Temaene for årets konferanse var beredskap, sikkerhet og grønn bærekraftig omstilling i bransjen. Luftfartsbransjen har et mål om å være fossilfri innen 2050. Både NHO-lederen og LO-lederen har ved flere ganger uttalt at de mener tempoet i flybransjens grønne skifte må økes.

– Nå jobbes det på spreng både på flyplassene og i lufta for å få ned utslippene. Visste dere forresten at jeg har testet ut et elfly for noen år siden, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik lettere lattermildt da hun åpnet konferansen.

To dager etter flyturen stanset motoren med Avinor-sjefen bak spakene. Han styrte flyet trygt i vannet uten at noen ble skadet, kunne hun forsikre om.

– Jeg berømmer Avinor for å være tidlig ute og teste ut teknologi og sette dette på agendaen. Selv om ikke elflyet jeg fløy med er tilbake i lufta ennå, så vet jeg at hele bransjen nå jobber iherdig for å omstille bransjen og redusere klimaavtrykket.

Hessen Følsvik har store forventninger til at regjeringen følger opp.

Hun minnet om at norsk luftfart har alltid vært preget av en sterk sikkerhetskultur der den norske modellen har stått i førersetet og er en bærebjelke. Og hun er glad for at det skjer mye positivt i bransjen. På en storskjerm bak LO-lederen svever bilder av en ung Hessen Følsvik som kabinansatt og andre bilder fra tiden i flybransjen.

– Bildene er tatt for «hundre år siden», men som dere vet er det spesielt for meg å være her da jeg selv har bakgrunn denne bransjen, sa hun litt lattermildt før hun kom inn på utfordringene som bransjen er inne i.

HISTORIE: LO-leder Peggy Hessen Følsvik, da og nå. Hun har bakgrunn som kabinansatt.

HISTORIE: LO-leder Peggy Hessen Følsvik, da og nå. Hun har bakgrunn som kabinansatt.

Nina Hanssen

Jobbes på spreng

– Nå jobbes det på spreng både på flyplassene og i lufta for å få ned utslippene, men her må alle krefter dra i samme retning og regjeringen må sørge for å følge opp sin egen luftfartsstrategi, sa hun, før hun selv måtte forlate konferansen.

– Jeg må rekke et fly. Til Tyskland, sa hun og overlot ledelsen til Sissel M. Skoghaug som er LOs første nestleder og som også leder luftfartfelleskapet i fagbevegelsen.

Også hun har store forventninger til Luftfartstrategien og utfordret statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Samferdselsdepartementet til å forklare hvordan den nye nasjonale luftfartsstrategien skal følges opp for å sørge for en sikker luftfart i Norge, som er bærekraftig både finansielt, geografisk, sosialt og klimamessig.

Bentzen berømmet både LO og bransjen for å være pådrivere for det grønne skiftet og var glad for at det investeres i nye energieffektive fly og at aktører i bransjen er pådrivere for å utvikle og ta i bruk null- og lavutslippsløsninger.

– Det er krevende å se hvordan staten kan bidra samtidig som internasjonal bransje og mange kommersielle aktører driver på. Jeg tror vi må ha virkemidler som stimulerer kutt og vi må ha omsetningskrav for bruk av ny teknologi og drivstoff. I tillegg må vi sørge for støtteordninger for å utvikle denne nye teknologien. Når jeg sammenligner oss med andre land i Europa så ser jeg at Norge er mer avhengig av luftfart enn andre land. Flyet er ofte bussen i de nordligste fylkene der jeg opprinnelig kommer fra, sier han.

GRØNN OMSTILLING: Statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Samferdselsdepartementet sier regjeringen skal legge til rette for grønn omstilling i luftfarten.

GRØNN OMSTILLING: Statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Samferdselsdepartementet sier regjeringen skal legge til rette for grønn omstilling i luftfarten.

Nina Hanssen

Stoler på markedet

Men på spørsmålet om hvordan luftfarten skal greie den grønne omstillingen, kommer svaret overraskende på salen.

– Her mener jeg at det er markedet må finne en løsning. Det er flyselskapene som skal drifte fly, her kan det offentlige støtte og bistå. Det finnes allerede teknologi som kan brukes som elektrisitet på korte distanser, hydrogen på mellomdistanser og SAF (Sustainable aviation fuel/bærekraftig luftfartsdrivstoff) på lange distanser. Vi skal tilrettelegge ny teknologi gjennom vårt eierskap i Avinor på infrastruktursiden, men det er fortsatt mange dilemmaer og politiske veivalg som må tas framover, innrømmer han.

Selv er han stolt over stortingsmelding 10, som han mener viser en klar helhetlig retning for luftfarten med bred støtte i Stortinget. Den kommer også innom arbeidsvilkårene for de som jobber i bransjen.

– Men jeg vil slå fast en gang for alle at det ikke på noen måte vil være akseptabelt at selskap bryter regler når de flyr i Norge. Det gjelder både skatteregler og trygderegler og de ansattes rettigheter, sa Berntzen.

Og la også til at regjeringen i budsjettet har tilført mer penger til Luftfartstilsynet for å føre mer tilsyn.

En ny vår med kortbanenettet

Han forstår at det kan tar tid å utvikle ny motorteknologi, nye typer drivstoff og få ned utslippene, men er enig i at dette er noe som bør prioriteres.

Resten av panelet som deltok i debatten om grønn omstilling var Avinors konserndirektør Abraham Foss, Zeros Ingvild Kilen Rørholt, fungerende forbundsleder Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund og Norwegians bærekraftsdirektør Anders Fagernes.

I debatten ble både pisk og gulrot delt ut. Forbundsleder Jo Bjørn Skatval hadde med seg en gulrot fra Frosta og ga den til Bent-Joachim Bentzen for å gi gode insentiver. Pisken ga han til Ingvild Andrea Kilen Rørholt i Zero for at hun skal passe på framdrift.

– Du kan gjøre som Hermine i Harry Potter, og bruke denne staven som en magisk tryllestav. Og litt av den magien trenger nok også resten av bransjen for å lykkes med ambisjonene om å kutte utslippene raskere, sa Skatval som vanligvis er pilot.

NTL stilte med stor delegasjon

Et av de forbundene som hadde mange deltakere på luftfartskonferansen var NTL. Her deltok både Kay Andre Berentsen, Gøran Røk Karlsen, Mike Antonsen, Ørjan Kvalvåg, Heidi Sørum, Pål Kjærstad og Renate Swensen. Swensen sier at det skulle bare mangle at de var så synlig her.

– Vi i NTL organiserer mange mennesker i Avinor og er både med brann- og redning på alle flyplasser og har en del medlemmer i administrasjon. Det betyr at veldig mye av det som foregår i luftfarten betyr mye og påvirker våre medlemmer der ute. På dagens konferanse snakker vi om bærekraft og klima og arbeidsplasser og sosial dumping. Alle disse temaene går jo i kjernen av hva NTL er opptatt av, sier hun.

Swensen legger til at det skjer mye og at det var spennende å høre debatten.

– Bransjen skriker etter drahjelp fra myndighetene og myndighetene står her i dag og sier at markedet skal føre an. Det synes jeg var litt spesielt. Jeg håper de forstår at de må ta mer ansvar for klima og bærekraft også i luftfarten framover, sier Swensen.

Andre nestleder Pål Kjærstad er på LOs Luftfartskonferanse for første gang.

– Jeg er glad NTL er en del av LO Luftfart og jeg lærer masse og knytter mange gode kontakter her, sier han.

Leder Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten er også glad for å delta her.

– Det er viktig at vi i NTL får fram våre bekymringer og våre viktigste innspill her så vi kan sørge for at våre medlemmer kan få kompetanse de trenger for å føle seg trygge, sier han.

UTÅLMODIGE: NTL Luftfarten var til stede på LOs Luftfartskonferanse, og forbundssekretær Renate Swensen (i midten) påpeker at bransjen skriker etter drahjelp fra myndighetene.

UTÅLMODIGE: NTL Luftfarten var til stede på LOs Luftfartskonferanse, og forbundssekretær Renate Swensen (i midten) påpeker at bransjen skriker etter drahjelp fra myndighetene.

André Kjernsli

LO Luftfart

Består av ti forbund med medlemmer som jobber med luftfart på ulikt vis.

Det er:

Norsk Flygerforbund

Norsk Kabinforening

Industri Energi

Fellesforbundet

Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)

HK Norge

NTL – Norsk Tjenestemannslag

Norsk Arbeidsmandsforbund

Fagforbundet

EL og IT Forbundet

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

LO Luftfart

Består av ti forbund med medlemmer som jobber med luftfart på ulikt vis.

Det er:

Norsk Flygerforbund

Norsk Kabinforening

Industri Energi

Fellesforbundet

Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)

HK Norge

NTL – Norsk Tjenestemannslag

Norsk Arbeidsmandsforbund

Fagforbundet

EL og IT Forbundet