JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
- Norge må bruke reservasjonsretten dersom EU vedtar en liberalisering av kabotasjereglene, men regjeringen sier ikke om de vil bruke denne retten i sin erklæring, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

- Norge må bruke reservasjonsretten dersom EU vedtar en liberalisering av kabotasjereglene, men regjeringen sier ikke om de vil bruke denne retten i sin erklæring, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad

Transport-lederen om ny regjeringsplattform:

– Dette må være den første regjeringserklæringen noensinne som fremhever retten til å være uorganisert

Regjeringseklæringen til Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre gir noen gode samferdselspolitiske signaler, men er samtidig et angrep på det organiserte arbeidslivet.



16.01.2018
14:35
16.01.2018 14:35

res@lomedia.no

Det sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen, etter å ha gått igjennom dokumentet de tre regjeringspartiene la fram på søndag.

Den nye regjeringen åpner for lengre arbeidsdager og at færre ansatte skal få betalt for overtid

Første noensinne

Johnsen mener at hele erklæringa bærer preg av kompromisser og at regjeringa på svært mange områder ikke strekker seg lenger enn å si at de vil vurdere tiltak.

– Dokumentet er fullt av selvsagte ting, og det er lite konkret. Ifølge LO står det "vurdere" 92 ganger i den 84 sider lange teksten, sier han.

NTF-lederen mener regjeringsplattformen angriper trepartssamarbeidet mellom partene i arbeidslivet og staten.

– Regjeringen vil ta fra partene i arbeidslivet muligheter til innflytelse blant annet gjennom å lovfeste drøftingsplikten. Det har partene vist at de kan gjøre bedre enn når det legges til Stortinget gjennom lover og forskrifter. Samtidig vil fagforeningsfradraget på skatten bli redusert siden nivået skal videreføres på 2017-nivå, men det verste er at dette må være den første regjeringserklæringen noensinne som fremhever retten til å være uorganisert. Å styrke det organiserte arbeidslivet tones veldig ned når de fremhever sånne ting, sier Johnsen.

Han er heller ikke videre glad for det han leser som et mål om å øke privatiseringen i omsorgssektoren, og at regjeringen vil jobbe aktivt for frihandel og "sikre EØS-avtalen som en bærebjelke for norske arbeidsplasser og verdiskapning."

– Dette er tydelig høyrepolitikk, påpeker han.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

– Ubegripelig

Likevel er det ikke alt han er misfornøyd med. Særlig i kapittelet om samferdsel finner han signaler han liker.

– Det er bra at regjeringen vil jobbe aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket. Det tror jeg det er stor støtte for på Stortinget, men utfordringen kommer dersom EU vedtar det som ligger i forslaget nå. Da må vi jobbe for at Norge bruker reservasjonsretten. Om regjeringen vil bruke reservasjonsretten framkommer jo ikke av erklæringen. Der står det bare at man skal "jobbe aktivt mot", ikke at de skal avvise en liberalisering, poengterer han.

Johnsen mener både dette og flere andre punkter vitner om uenighet mellom de tre partiene i hvor tøft de skal utfordre EØS-avtalen.

– Det er ingen av dem som er mot EØS-avtalen, men når de bare skal vurdere tiltak, så leser jeg det som uenighet om hvor harde tiltak de mener bør iverksettes, sier han.

Ifølge Johnsen gjelder det både tiltak for å hindre at førere av kjøretøy unnlater å stoppe for kontroll av Statens Vegvesen og at regjeringen vil sikre at utenlandske vogntog forplikter seg til å betale bompenger og andre avgifter.

– Det er nesten ubegripelig for meg at de ikke klarer å få til dette. Det er en selvfølge at de skal betale på lik linje med norske selskaper.

Det må kunne gå an å lage en ordning som sikrer at det blir betalt, og at selskap som ikke gjør opp for seg blir utestengt, sier NTF-lederen.

Han legger til at han er glad for at regjeringen vil styrke samarbeidet mellom de ulike statlige organene som kontrollerer transportnæringa.

– Vi er glad for dette signalet, men helst skulle vi hatt fellesorgan som transportpolitiet de har i Tyskland. Vi har derimot sett at samarbeidet har blitt mye tettere mellom de ulike organene i Norge de siste årene, og kompetansen er hevet betraktelig, sier han.

Dette sier den nye regjeringen om arbeidslivs- og skattepolitikken. Opposisjonen spår økte forskjeller

Misliker Uber-åpning

Alt er likevel ikke bare fryd og gammen i samferdselskapittelet i erklæringen heller. En av de tingene Johnsen savner, er vilje til å satse på rassikring av veier.

– Det er bare flaks at det ikke har omkommet flere på norske veier på grunn av ras. Klimaendringene gjør rasfaren enda større, så her må det gjøres mye, poengterer han.

Han er også svært lite glad for at regjeringen åpner for mer liberalisering av ekspressbusspolitikken og bruk av delingsøkonomi innen persontransport.

– Når det gjelder delingsøkonomi i persontransporten er det nærliggende å tenke på Uber. Det er vi veldig lite begeistret for. Dessuten mener vi at å liberalisere ekspressbussene er feil vei å gå. I erklæringen virker det som det viktigste er at de ikke får støtte, men for mange i distriktene er ekspressbusser et svært viktig kollektivtilbud som burde fått mer støtte, ikke mindre, sier Johnsen.

Han er derimot mer åpen for forslaget om å legge til rette for pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i kollektivtrafikken.

– Det tror jeg kommer, men når man ser ut på været i dag, så er jeg ikke sikker på om teknologien er kommet langt nok ennå, smiler han.

Han liker også at regjeringen vil bruke penger på en mer effektiv kollektivtransport i byområdene.

– Det viser at det ligger penger der, så den kampen skal vi ta hver gang statsbudsjettet skal behandles, lover Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Eggum: – I år skal du få bedre råd

LO-lederen mener regjeringens erklæring er lite konkret

Streiken som varte i 1134 dager

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.01.2018
14:35
16.01.2018 14:35



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Kritikken hagler mot tidligere Høyre-ordførers 22. juli-utspill

Arkivfoto

Arkivfoto

Sissel M. Rasmussen

Sykehusklovner kan tape millioner på rødgrønn regelendring

Tormod Ytrehus

Kabinansatte har både opplevd permitteringer og smittefare. Nå ser det litt lysere ut, ifølge forbundsleder

Gyldendal

Fastfood – fy faan!

Aschehoug

Begjær til besvær


Flere saker