JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ambulanseflyene sto på bakken i helgen etter brudd i forhandlinger. Nå er de tilbake i full beredskap

Alle landets ambulansefly er i beredskap igjen, og det kommer de trolig til å være en stund framover.
Yngve Carlsen.

Yngve Carlsen.

Yngvil Mortensen

Det var ingen avvik å spore søndag morgen, og vaktlistene ved ambulanseflyenes baser tyder på at det heller ikke i dagene som kommer vil være svekket beredskap, opplyser kommunikasjonssjef Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten til NTB.

Flere ambulansefly har stått på bakken de siste dagene, noe som blir satt i sammenheng med at forhandlingene mellom Flygerforbundet og den nye ambulanseflyoperatøren Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) brøt sammen. Situasjonen toppet seg samme dag som forhandlingsbruddet fredag, da flygerne ved samtlige baser meldte seg uskikket til å fly.

Lørdag kveld var alle fly tilbake i beredskap, unntatt ett i Tromsø, der flygerne hadde meldt seg ikke skikket til å fly. Også i Tromsø er situasjonen normalisert søndag, ifølge Luftambulansetjenesten.

Dette er lønna i over 300 yrker

Langvarige forhandlinger

Forhandlingene har pågått i to måneder og resultert i et avtaleutkast som Flygerforbundet var villig til å akseptere, ifølge forbundsleder Yngve Carlsen. Da det fremforhandlede utkastet lå på bordet, valgte Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) likevel å bryte forhandlingene.

Avtaleutkastet stilte opp betingelsene for lønns- og arbeidsvilkår for flygerne og etablerte en kollektiv ordning som skulle gi en sikkerhet for at dagens ambulanseflygere får fortsette i jobben selv om tjenesten får ny operatør – hvis de ønsker det.

– Den nye operatøren vant anbudet på å drive tjenesten 300 millioner billigere i seks år. Vi vet at dette er muliggjort gjennom hovedsakelig å dumpe ansattes lønns- og arbeidsvilkår, sier Carlsen.

Representerer 103 flygere

Etter det NTB for opplyst, var ambulanseflygerne villige til å akseptere en svekket avtale i forhold til dagens vilkår for «å sikre en fortsatt kvalitativ god ambulanseflytjeneste». Flygerne opererer ambulansefly fra baser over hele landet; Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen.

Forhandlingene med BSAA omfatter 103 medlemmer i Flygerforbundet.

– Vi har vært villige til å strekke oss svært langt for å finne en løsning. Vi er derfor svært skuffet over at BSAA velger å bryte, sier Carlsen.

Bruddet medfører så stor usikkerhet for flygerne at Carlsen mener selve tjenesten blir rammet. Allerede nå er fly blitt satt på bakken, fordi det er tvil om flygere er «fit for flight». Carlsen mener situasjonen setter liv og helse på spill.

Frykter flygerflukt

Carlsen mener dessuten at usikkerheten som er skapt, vil føre til at flere flygere tar andre jobber, og at luftambulansetjenesten kan bli rammet av pilotmangel når den nye operatøren tar over 1. juli neste år. Flere av flygerne som har vært ansatt i dagens operatør Lufttransport, har allerede tatt seg jobber i Widerøe og Norwegian, påpeker Carlsen.

BSAA vant anbudet på de betingelsene som var stilt opp i utlysningen. Overtakelsen av luftambulansedriften er ikke en virksomhetsoverdragelse og er dermed ikke omfattet av de samme forpliktelsene overfor de ansatte, poengterer administrerende direktør Marius Hansen overfor NTB.

– Alle dagens flygere kan søke seg over. Vi forlenger også fristen, slik at de som ennå ikke har søkt, skal få mulighet til det, sier Hansen.

Ambulanseflyene mister piloter. Nå blir statsråden bedt om å ordne opp

Krise i helgen

Lørdag sto to av åtte ambulansefly sto på bakken – på andre døgnet – fordi flygerne som skulle hatt tjeneste, har meldt seg uskikket til å fly, altså «not fit for flight». Situasjonen var så alvorlig at Luftambulansetjenesten så seg nødt til å leie inn et fly fra Sverige for å få utført et viktig oppdrag, opplyser helseforetaket.

– I natt har vi stått helt uten ambulanseflyberedskap, og det er ikke akseptabelt. Flyene er særlig viktig når pasienter har behov for rask transport over store avstander, sier administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF.

Roper på statsråden

Det er helseforetakene og i ytterste konsekvens statsråden som er ansvarlig for at ambulanseberedskapen er god nok og innenfor forsvarlighetskravet. Carlsen ber Bent Høie bidra til en løsning, og får full ryggdekning fra LO sentralt.

– Her ligger ansvaret hos helseminister Bent Høie. Han kan ikke se på at en livsviktig tjeneste for Distrikts-Norge blir satt i spill. Situasjonen er fullstendig uholdbar, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik.

– Jeg ser alvorlig på at alle ambulanseflyene ble satt på bakken fredag kveld. Jeg er blitt informert om at flygerne følte seg uskikket til å fly fredag kveld, men at seks av åtte fly er i beredskap lørdag. Luftambulansetjenesten HF har satt i verk tiltak for at beredskapen skal være god, og de følger situasjonen tett utover dagen, sa helseminister Bent Høie til NTB før helgen.

Anbudsrunde

Det var Luftambulansetjenesten HF som utlyste anbudet og som er BSAAs kontraktsmotpart. I utlysningen var det et vilkår at overtakelsen ikke skulle anses som en virksomhetsoverdragelse. Dermed er ikke BSAA forpliktet til å ta med seg dagens piloter med lønns- og arbeidsvilkår.

– Det er en forsømmelse at det ikke er tatt med i vilkårene at pilotene skal følge med i en overtakelse. Hvis det er for sent å stanse prosessen, så kan jeg ikke skjønne at denne situasjonen kan løses på noen annen måte enn at helseforetaket bryter kontrakten, sier Kjersti Toppe i Senterpartiet.

Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen

Annonse
Annonse