Arbeidsmiljøet i utdanningsetaten i Oslo skal kartlegges
Utdanningsetatens arbeidsmiljø kartlegges, i kjølvannet av samarbeidsproblemene mellom skolebyråden Inga Marte Thorkildsen (SV) og skoledirektør Astrid Søgnen.
Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) i Oslo.
Ole Palmstrøm (arkivfoto)
Bakgrunnen for kartleggingen er at påstander fra 2014 vedrørende kritikkverdige forhold i Utdanningsetaten fremdeles skal være gjeldende, ifølge VG. I 2014 varslet tre ansatte Oslo kommune og Arbeidstilsynet om Søgnens «trakasserende lederstil». Kort tid etter var saken avsluttet.
Etter påstander fra flere anonyme personer om at forholdene fremdeles er like uholdbare, iverksetter nå Oslos byråd for oppvekst og kunnskap en kartlegging av det psykososiale arbeidsmiljøet i etaten.
Søgnen sier hun ikke kjenner til innholdet i arbeidsmiljøkartleggingen og peker på at den iverksettes samtidig med en annen kommunal medarbeiderundersøkelse.
– Dette er en stor forskningsbasert undersøkelse. Vi har gode erfaringer med den, blant annet fordi vi får vite om medarbeiderne erfarer en tillitsbasert kultur og mestring i arbeidet. Resultatene skal ses i sammenheng, sier Søgnen til VG.
• Oslos varaordfører lærte elevene om demokrati. Nå kan «Helsfyrmodellen» bli modell for hele Norge
På vei ut?
Flere medier har de siste dagene skrevet om samarbeidsproblemene mellom skolebyråd Thorkildsen (SV) og Oslos skoledirektør. Ifølge Dagsavisen ble problemene etter hvert så store at Søgnen torsdag i forrige uke fikk beskjed om at hun ikke får fortsette som øverste sjef for osloskolen når hun fyller 67 år i november i år.
Dagen etter ba Søgnen om et møte med byrådsleder Raymond Johansen (Ap), ifølge avisen. Der skal Søgnen ha bedt byrådslederen omgjøre Thorkildsens beslutning. Dagsavisen skriver at Johansen fastholdt sin tillit til byråden og hennes avgjørelser. Samme kveld ble varselet fra flere anonyme personer i etatens ledergruppe sendt til kommunens anonyme varslingsmottak. Kritikken mot skolebyråden skal være påstander om at hun har oppført seg «krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende og ydmykende» overfor ansatte.
• Hvis flere tar yrkesfag kan vi motvirke sosial dumping, mener LO-sekretæren
Johansen: – Har tillit
Byrådsleder Raymond Johansen befinner seg på en klimakonferanse i San Francisco denne uken og har tidligere ikke kommentere saken. I en sms til NTB torsdag kveld skriver han at han har tillit til at byrådsavdelingen kan løse konflikten som har oppstått, og at han er kjent med at det over tid har vært utfordringer i styringsdialogen med Utdanningsetaten.
– Jeg har tillit til at dette håndteres på en god måte av byrådsavdelingen og fagbyråd Inga Marte Thorkildsen, skriver Johansen.
Dagsavisen: Oslos skolesjef tapte maktkamp før varselet
Skoledirektør Astrid Søgnen fikk i forrige uke vite at hun ikke får fortsette i jobben, ifølge Dagsavisen. Dagen etter kom varselet mot Inga Marte Thorkildsen.
Flere medier har de siste dagene skrevet om samarbeidsproblemene mellom skolebyråd Thorkildsen (SV) og Oslos skoledirektør.
Ifølge Dagsavisen ble problemene etter hvert så store at Søgnen på torsdag i forrige uke fikk beskjed om at hun ikke får fortsette som øverste sjef for osloskolen når hun fyller 67 år i november i år.
Dagen etter ba Søgnen om et møte med byrådsleder Raymond Johansen (Ap), ifølge avisen. Der skal Søgnen ha bedt byrådslederen omgjøre Thorkildsens beslutning. Dagsavisen skriver at Johansen fastholdt sin tillit til byråden og hennes avgjørelser. Samme kveld ble varselet fra flere anonyme personer i etatens ledergruppe sendt til kommunens anonyme varslingsmottak.
Videre skriver Dagsavisen at varselet ble behandlet mandag morgen i den anonyme varslingstjenesten, som av sikkerhetshensyn er plassert utenfor kommunens administrasjon. Da varselet nådde det kommunale varslingsmottaket på Rådhuset tirsdag, ble saken avslørt i Aftenposten.
Søgnen har ikke ønsket å kommentere Dagsavisens opplysninger. Raymond Johansen skriver i en SMS til avisen at han er kjent med at det er «utfordringer i styringsdialogen», og at han har tillit til at Thorkildsen løser utfordringene på en god måte.