JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Lyriker og artist Jan Erik Vold har vært en engasjert forsvarer av toget og trikken gjennom flere tiår.

Lyriker og artist Jan Erik Vold har vært en engasjert forsvarer av toget og trikken gjennom flere tiår.

Sissel M. Rasmussen

Bister togpoet

– Jeg ble tvunget til å slutte å ta toget i 2005, sier Jan Erik Vold. Da valgte nemlig NSB å feire 100 årsjubileet for løsrivelsen fra Sverige – og sitt eget 150 årsjubileum – med å legge ned togforbindelsen til Stockholm.



17.01.2014
12:00

may.berg@lomedia.no

Har du hørt –

Hva da?

Har du hørt de har sagd av –

Sagd av hva da?

Har du hørt du har sagd av jernbaneskinna –

Hvilken jernbaneskinne?

Har du hørt de har sagd av jernbaneskinna ved Magnor?

Jernbaneskinna ved Magnor?

Ja visst!

Tøys. Jeg tok toget til Sverige i går, den var der da.

I går ja.

Det ovenstående er et utdrag av diktsekvensen «NSB i flammer» som Jan Erik Vold skrev i den anledning. Ikke bare var 2005 hundreårsjubileet for unionsoppløsningen; det var også året da NSB feiret sitt eget 150 årsjubileum. Jan Erik Vold døpte det til «Svadaåret» og spilte inn hele diktsekvensen på plata «Vold synger svadaåret inn».

– Så feiret man jubileet med å legge ned den 133 år gamle daglige togforbindelsen til nabolandets hovedstad. Samme året åpnet vi en ny bilbro over Svinesund. Alle vet jo at toget taper. Politikerne kan si hva de vil, men det som gjelder, er at Norge er en kløpper til å bruke olje og å forurense, sier Jan Erik Vold.

Vår store og folkekjære poet har bodd i Stockholm siden 1977. Det betyr at han har fartet mye fram og tilbake mellom Norge og Sverige. Utlendigheten har ikke vært til hinder for at han har engasjert seg kraftig i politiske enkeltsaker her hjemme gjennom årene. Jernbanen har vært en av hjertesakene hans, Oslotrikken en annen. Hjertet banker også for skøytesporten, og han gikk heftig ut mot rivinga av Bislett Stadion for noen år siden.

For vrient med tog

Reisene mellom Stockholm og Oslo går ikke med tog lenger. Jan Erik Vold flyr, mellom Arlanda og Gardermoen. Det har blitt for vrient med tog. Og det går for sakte.

– Det skal ikke gå 30 prosent saktere å reise med tog nå enn for ti år siden. Når det gjør det, så skjønner alle at norsk jernbane er en kultur under avvikling. Det er ikke de reisendes ønske som regnes, det er togadministrasjonen, som vil ha frem «pene tall».

Han synes SJ og NSB gjør det for vanskelig for folk. Noen dager må reisende mellom Stockholm og Oslo gå av i Karlstad og fortsette med korresponderende tog. Er toget fra Stockholm mer enn et kvarter forsinket, så er det korresponderende toget gått, og man må vente et par timer på neste tog. Over på norsk side av grensa, hender det ikke sjelden at Stockholmstoget må lusekjøre bak et lokaltog fram til Oslo.

– I lengden finner man seg ikke i slikt. Derfor tar jeg, og mange andre, flyet. Hadde det vært vilje til å holde trafikktallene oppe, så hadde det jo vært gjort annerledes. At det går 20 fly i døgnet mellom Oslo og Stockholm hver vei gjør det hele enda mer bemerkelsesverdig. Det viser at transportgrunnlaget er meget stort. Det er feil å nedprioritere toget, det er uøkonomisk og det er motarbeidelse av folkeviljen og alt statsministeren sier om global oppvarming!

Snakker varmt for høyhastighetstog

Ifølge Jan Erik Vold forfaller toget også i Sverige, i motsetning til hva som skjer lenger sør i Europa og i resten av verden, hvor stadig flere land tar i bruk høyhastighetstog. Hans egen oppskrift for å flytte trafikken fra fly til jernbane, er enkel: Ta 500 milliarder av oljefondet, og bygg høyhastighetsbaner Oslo--Stavanger, Oslo--Bergen, Oslo--Trondheim, Oslo--Stockholm, Oslo--København. Og forby flytrafikk på avstander mindre enn 50 mil den dag det finnes høyhastighetstog som alternativ.

– Ikke engang Hallgeir Langeland er enig med deg i å forby flytrafikk?

– Det er ingen som er enig med meg. Men jeg tenker langsiktig. Klimaspørsmålet blir ikke tatt på alvor. Når havet først begynner å stige så det monner, er det for seint.

– De siste årene har bevilgningene til jernbanen økt betydelig, også i år. Mener du at det fortsatt satses for lite?

– Mitt forslag er som sagt 500 milliarder, som en engangsinvestering til høyhastighetstog, som kunne virkeliggjøres i løpet av en syvårsperiode. Ekspertise og arbeidskraft fins på kontinentet. Denne investering er en engangsavgørelse, som ikke skal skape presedens for bruken av Oljefondet senere. Det er ingenting som tyder på at norske politikere skjønner alvoret i klimatrusselen, derfor skjønner de heller ikke behovet for elektrisk transport til å erstatte bensintransport, der dette kan gjøres mulig.

Jan Erik Vold ser på klimatrusselen på samme måte som hans far, Ragnar Vold, utenriksredaktør i Dagbladet, så på nazi-trusselen på 1930-tallet.

– Han ble ikke lyttet til. Men han fikk dessverre rett.

Tror ikke på nye splittelser

Jan Erik Vold har lest om NSB-sjefen som i kjølvannet regjeringsskiftet tar til orde for å erstatte NSB og Jernbaneverket med to nye selskaper som skal bli flinkere til å drive kommersiell jernbane.

* Se også: NSB vil splitte jernbanen

– Jeg tror ikke på nye sjefer som skal lage nye splittelser. Det vi savner er et enhetlig NSB, som vi hadde før i tida. Og at ansvaret sitter hos en entydig ledelse.

Han fester heller ikke lit til beregninger som viser at høyhastighetstog er samfunnsøkonomisk ulønnsomt. Det finnes alternative utredninger som viser det motsatte.

Han mener det er en nasjonal og global oppgave å stanse flytrafikkens ekspansjon.

– Blårussen har tatt over landet, og sosialdemokratiet svikter sin oppgave i å stoppe dem.

Elsker å kjøre tog

Han minnes med glede samtalene med konduktør Torsten Seiersten, «Valdresekspressen» som han ble kalt på skøytebanen på 50-tallet, for han bodde på Fagernes, den gang han var en av verdens beste langdistanseløpere. NSB-ledelsen har han mindre aktelse for.

– Da de la ned nattoget fra og til Stockholm, som alltid gikk med fulle kupeer, skjønte jeg at NSB ikke var på de reisendes side.

Men Jan Erik Vold elsker jo å kjøre tog.

– Fram til ungene var 10-15 år gamle, tok vi ofte tog til Oslo for å gå på ski i helgene. Det er mer snø i Nordmarka enn rundt Stockholm, og i Norge lærte ungene vanlig skiløping, ikke slalåm som folk i Sverige gjerne foretrekker. Da tok vi nattoget. Så stablet vi oss fem personer inn i en sovevogn. Jeg lå øverst med den nest-minste, mor nederst med den minste og den største lå for seg sjæl i mellomkøya, og vi kom koselig fram til Oslo. Og det samme tilbake, minnes han.

Togene til Gøteborg og Oslo fra Stockholm kjørte med felles lokomotiv de første tjue milene fram til Hallberg. Men da svenskene åpnet hurtigtog til Gøteborg som gikk på tre timer, forsvant behovet for nattog dit. Det var da de la ned Gøteborg-nattoget, at NSB så sitt snitt til å legge ned Oslo-nattoget. Dette var på 1990-tallet. Ti år senere la de ned hele linjen. Skjønt de ble tvunget til å gjenåpne den, etter folkets protester. Men toget i 2013 bruker flere timer mer enn toget i 2003.

Vold blir fortsatt indignert når han forteller om en debatt med en tidligere NSB-sjef, som vi ikke skal navngi her:

– Han sa hvis Vold absolutt vil kjøre nattog, så går det utmerkede nattog til Bodø.

Jan Erik Vold:

Født 18. oktober 1939 i Oslo

Samboer med lingvist og Kina-ekspert Christina Hellman, to barn.

Bor i Stockholm.

En av vår tids fremste poeter. Debuterte i 1965. Han har nådd ut til et bredere publikum enn noen annen lyriker i sin generasjon, med diktsamlinger som Mor Godhjertas glade versjon. Ja og Kykelipi.

Vold har også gitt ut jazz-/lyrikkplater i samarbeid med ulike musikere gjennom flere tiår.

Vold ble utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Oslo i 2000, han fikk Brageprisens hederspris i 1997, Gyldendalprisen i 2000 og i 2008 mottok han Norsk Forfattersentrums Wergelands Åre. Utnevnt til statsstipendiat i 1991.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.01.2014
12:00



Mest lest

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Permitterte Nathalie får ikkje dagpengar. No blir ho heimlaus

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

Håvard Sæbø

Janne og Marianne skrur biler hos Bertel O. Steen. Det hender fortsatt at kunden steiler

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte i Rema og Coop får ikke koronabonus: – Ekstremt urettferdig, sier tillitsvalgte Jorunn

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

Privat

Dommen om spisepauser: Kjersti (28) får en time mer fritid i uka og en ukelønn inn på kontoen

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Helge Rønning Birkelund

For første gang i historien skal Heimevern-soldater dra på jobben med uniformen på

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

Sissel M. Rasmussen

Streikende vektere ble provosert da kollegene i Parat inngikk avtale: – Det ble munnhuggeri

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

Emmie Olivia Kristiansen

Den astmasyke vekteren «Mina» ble hostet på av en som sa han var koronasmittet

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Hanna Skotheim

Etter fem års kamp mot barnevernet har mor fått sønnen hjem: – Han har fortalt at han trodde jeg var død

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Alle partiene på Stortinget stiller i nye pensjonsforhandlinger

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Paul S. Amundsen

Vekterne har et forslag til en løsning på streiken

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

Ole Martin Wold

Ved Leksvik Helsetun er kjøkkenet fritt for halvfabrikata og frossen kneipp

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

Colourbox.com

Atferdsproblemer hos barn og unge kan bunne i dårlig råd. Det blir ofte oversett, mener psykologen

Jan Bøhler

Jan Bøhler

Ylva Seiff Berge

Senterpartiet fosser fram i Oslo – kan få to på tinget

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Stig Øvreås

Trude og kollegene slipper å gå jula i møte som arbeidsløse: – Der ser du viktigheten av å være organisert

Roy Ervin Solstad

Fagbevegelsen må på pensum i norsk skole, mener Rødt


Flere saker