JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bring etablerer seg i Polen:

Dale vil ikke blande seg inn i Postens etablering i Øst-Europa

Bring-sjåfører i Slovakia og Polen kan tjene ned i 12.000 kroner i måneden. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil ikke refse selskapet for dette.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil ikke blande seg inn i Brings etablering i Øst-Europa.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil ikke blande seg inn i Brings etablering i Øst-Europa.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

– Dette er internasjonale transporter som ikke er regulert etter norske lønns- og arbeidsvilkår. Disse transportene skal ikke primært foregå i Norge, svarte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) på direkte spørsmål fra stortingsrepresentant Bengt Fasteraune (Sp) under trontaledebatten i Stortinget.

p

12–15 tusen i måneden

Bring-sjåfører ansatt i Slovakia og Polen har en månedslønn på 25.000 kroner. Halve lønna er imidlertid diettgodtgjørelse, ifølge Bengt Fasteraune, samferdselspolitiker fra Senterpartiet på Stortinget.

Det betyr at lønna i realiteten er på 12.000 til 15.000 kroner i måneden,

I trontaledebatten ville han vite hva statsråden mener om at sjåfører som kjører i Norge og som har etablert seg rett utenfor det skandinaviske markedet, har et slikt lønnsnivå.

– Sjåførene kjører til Skandinavia på polske lønninger. Fra før har Bring Trucking 300 lastebiler som kjører fra Slovakia til blant annet Norge. På slike internasjonale transporter har sjåførene mye lavere lønninger enn det som er vanlig i Norge. Vi hører historier om sjåfører som må bo og spise i lastebilene. Med slike lønns- og arbeidsvilkår er det umulig for norske sjåfører å konkurrere, sa Bengt Fasteraune.

Det var her statsråd Dale mente at det er «nyanser i dette som Senterpartiet naturligvis gladelig overser for å prøve å gjøre dette til en politisk debatt det ikke er grunnlag for».

Det fikk Bengt Fasteraune til å reagere:

– Statsråden sa i sitt innlegg at han var opptatt av nye lønnsomme arbeidsplasser. Jeg leser – underforstått – nye norske, lønnsomme arbeidsplasser. Mener statsråden det er Posten Norges oppgave å bruke dårlige lønns- og arbeidsvilkår for å konkurrere ut andre norske transportører?

– Svaret på det er nei. Det er ikke oppgaven til Posten Norge å gjøre det. Men det er oppgaven til Posten Norge å opptre som et kommersielt selskap med de tjenestene som Stortinget har fastsatt at Bring skal være med å konkurrere om i markedet. Det gjør at selskapet selv har gjort vurderinger. For at de skal være konkurransedyktige også på en del transporter har de valgt å etablere seg utenfor Norge, sa Jon Georg Dale.

– Fornuftig politikk

– Jeg mener det er fornuftig eierskapspolitikk ikke å blande seg inn i alle disse vurderingene som selskapet selv gjør. Vår felles oppgave er å sørge for konkurransevilkår som gjør at flest mulig velger å etablere seg i Norge, og at vi holder oss til det avtalemessige regelverket som gjelder, også for sjåfører. Og at vi klarer å slå ned på det som for eksempel er ulovlig kabotasjekjøring i Norge, svarte Jon Georg Dale.

– Er det slik at transportselskapet primært opererer i Norge, må lønns- og arbeidsvilkår som gjelder i Norge følges, poengterte han.

– Vi eier et selskap som konkurrerer i et marked og som mener at de må være konkurransedyktige på internasjonal transport. Derfor har de valgt en slik etablering, sier Jon Georg Dale.

p

Fra før har Bjørnar Moxnes (R) og Øystein Langholm Hansen (Ap) spurt næringsminister Torbjørn Røe Isaksen om Brings etablering i Øst-Europa.

– Det er ikke egentlig det at de etablerer seg i utlandet i seg selv som jeg reagerer på, men formålet med etableringen. Formålet er å redusere lønnsutgiftene og gi dårligere lønns- og arbeidsvilkår for en bransje som allerede er under hardt press. Spørsmålet er om det er en oppgave for en statlig bedrift å bidra til en negativ lønnsspiral, sier Øystein Langholm Hansen til FriFagbevegelse.

Også Bjørnar Moxnes (R) vil vite hva statsråden mener om denne etableringen.

– Ved å opprette en ny avdeling i Polen med polsk lønnsnivå bidrar Bring til å presse ned lønninger i transportbransjen, utkonkurrere norske transportarbeidere og transportselskaper, samt motarbeide statlige mål om at økt andel av godstrafikken skal tas på bane og sjø, mener Bjørnar Moxnes.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse