Svart arbeid
Dette må du passe på når du skal skifte dekk
Å skifte dekk hos et bilverksted som bryter lover og regler, kan få flere konsekvenser.
Ikke la dekkskiftevirksomheter sko seg på deg og din bil, lyder oppfordringen fra Arbeidstilsynet.
Kasper Holgersen
aslak@lomedia.no
Når temperaturen synker, er det viktig å være forberedt på veien. Sommerdekkene må være byttet innen 1. november bortsett fra i Nordland, Troms og Finnmark. Der er fristen 16. oktober.
På denne tiden av året, når frosten kommer og det er risiko for speilblanke veier flere steder, må du være oppmerksom og tenke smart, ifølge Arbeidstilsynet.
Selv om den seriøse delen av bilbransjen har ting på stell, finnes det flere useriøse aktører. Ikke la dekkskiftevirksomheter sko seg på deg og din bil, lyder oppfordringen fra Arbeidstilsynet.
Dette må du gjøre
Alle som tilbyr å bytte ut sommerdekkene dine med vinterdekk, skal ha en godkjenning.
– I bransjen med bilpleie og bilverksteder er det en del useriøse aktører som tjener penger på ikke å oppfylle kravene i lovverket, sier avdelingsdirektør Torgeir Moholt i Arbeidstilsynet.
Han oppfordrer alle bilister til å se etter følgende når de skal skifte dekk:
• Du må betale med kort og be om kvittering
• Du må sjekke om prisen for arbeidet er for lav
• Du må undersøke om virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet eller Statens vegvesen
Det er viktig at du som forbruker velger seriøse aktører, sier Moholt, og legger til at Arbeidstilsynet fant brudd i nesten 80 prosent av tilsynene de har gjort siden våren 2023.
– Jeg må understreke at vi kontrollerer den delen av bransjen der vi mener det er størst sjanse for å finne lovbrudd. Treffprosenten viser at vi vurderer riktig, sier han.
Aktuelt: Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Brudd på regler
I og med at skifte av dekk foregår i en begrenset periode, er det også en økt risiko for at det foregår mye arbeidslivskriminalitet.
Historiene om bedrifter der ansatte, uten verken arbeids- eller oppholdstillatelse, har gått på luselønn, og det verken har blitt betalt moms, skatt eller arbeidsgiveravgift har dukket opp med jevne mellomrom i årevis.
Moholt sier at mange utenlandske arbeidstakere uten formell kompetanse, står i fare for å bli utnyttet. Arbeidstilsynet avdekker ofte brudd på regler om registrering av arbeidstid, overtid, arbeidsavtaler, verneutstyr og opplæring i bruk av kjemikalier.
– Det er også mange virksomheter som ikke har godkjenning. Da vurderer vi alltid å gi overtredelsesgebyr, påpeker avdelingsdirektøren.
Det kan gå galt
Å skifte dekk hos noen som bryter lover og regler, kan ha flere konsekvenser, både for deg som forbruker og for ansatte i virksomheten.
– Det er selvsagt en risiko ved å la useriøse virksomheter skifte dekk på bilen din, sier Moholt.
– Arbeidet kan være mangelfullt utført, det kan medføre en alvorlig risiko på veien, og du har ingen garanti dersom noe går galt, føyer han til.
Useriøse aktører tjener på å bryte med lover og regler, for eksempel ved ikke å betale inn skatt eller å la være å betale for overtidsarbeid.
– Hvis du kjøper tjenester fra useriøse aktører, risikerer du å bidra til at arbeidsgiver tjener penger på arbeidstakernes bekostning. Det slår tilbake både på oss som forbrukere og samfunn, og det gjør det vanskeligere for seriøse aktører i markedet, sier Torgeir Moholt.
Oppfordring fra fagbevegelsen
Oskar Lindøe i Fellesforbundet avdeling 1 oppfordrer bilister til å velge virksomheter med tariffavtale.
– Når det er ordnede lønns- og arbeidsvilkår, er det en garanti for at arbeidernes rettigheter blir tatt seriøst, sier han til FriFagbevegelse.
Lindøe er leder for en avdeling som organiserer medlemmer i bilbransjen i Oslo og Akershus. Han skulle helst ha sett at Arbeidstilsynet ga, og ikke bare vurderte, overtredelsesgebyrer.
– Det er ikke tilstrekkelig å gi useriøse aktører en advarsel. Gebyrene må svi. De som driver ulovlig, er med på å presse ut seriøse aktører, påpeker han.
Ifølge Lindøe finnes det en oversikt over bilbedrifter med tariffavtale. Disse finner du her.
Jobber for seriøsitet
Fellesforbundet har siden 2016, blant annet i samarbeid med Norges Bilbransjeforbund, jobbet for å få en mer seriøs bilbransje. 1. juli 2022 kunne de også innkassere en seier.
Fra denne datoen har alle bedrifter som driver med bilpleie, dekkskift og dekklagring, måttet ha en godkjenning fra myndighetene. Det er den samme ordningen som renholdsbransjen har.
Fremdeles venter Fellesforbundet på en allmenngjort lønn i bransjen. Allmenngjøring innebærer at det er ulovlig å betale noen i bransjen mindre enn lønna som er fastsatt i tariffavtalen.
– Dekkskift og bilpleie er den viktigste grunnen til å få en allmenngjort tariffavtale i denne bransjen, mener Lindøe.
– Hvis du kjøper tjenester fra useriøse aktører, risikerer du å bidra til at arbeidsgiver tjener penger på arbeidstakernes bekostning, sier Moholt i Arbeidstilsynet.