Spørsmål og svar
Dette må du vite om personvern i ditt arbeidsforhold
Som arbeidstaker er det lurt å være klar over hvilke typer opplysninger din arbeidsgiver kan ha tilgang til og at det blir lagret.
Vet du hva arbeidsgiver har rett til å lagre? Denne artikkelen vil gi deg svar.
Colourbox.com
Saken oppsummert
Saksbehandler for Jussformidlingen
Spørsmål: Se for deg at arbeidsgiver har en personalmappe om deg der det står at du var rusmisbruker eller at arbeidsgiver skriver i personalmappen din at du driver med litt sjansespill i fritiden.
Du spør hvorfor og han svarer at han mener dette er informasjon som er kjekt å ha med i personalmappen. Har han lov til å lagre denne informasjon om deg?
Svar: Fra det øyeblikket du søker på en jobb, begynner din arbeidsgiver å samle inn og behandle dine personopplysninger.
I løpet av arbeidsforholdet ditt vil arbeidsgiveren din ha tilgang til varierte opplysninger om deg, som kan strekke seg fra grunnleggende fakta som fødselsnummer, adresse og navn, til mer personlige og spesifikke detaljer.
For eksempel kan slike mer spesifikke opplysninger gjelde konflikt som har skjedd mellom deg og en kollega, eller en skriftlig advarsel du har fått fra din arbeidsgiver.
Det er viktig å være klar over at disse opplysningene ikke bare blir samlet inn, men også lagret.
Loven krever at arbeidsgiver må ha et klart formål med å samle informasjonen, og at opplysningene skal være relevante og nødvendige for jobben din.
Det vil for eksempel være nødvendig for din arbeidsgiver å lagre opplysninger om hvordan du utfører arbeidsoppgavene dine, fordi arbeidsgiveren trenger det for videre oppfølging eller til fremtidige referanser.
Personlige helseopplysninger som ikke har noe med jobben å gjøre kan derimot ikke lagres.
Informasjon som din arbeidsgiver har om deg kan ikke lagres for alltid. Som hovedregel skal opplysningene om deg kun lagres så lenge det er nødvendig for formålene de er innhentet for.
Som utgangspunkt skal alle opplysninger slettes, men i noen tilfeller kan opplysningene selv lagres etter arbeidsforholdet er avsluttet avhengig av grunnen informasjonen er lagret for.
Det er også viktig å være klar over at din arbeidsgiver vil ha mindre behov for å lagre informasjonen om deg, jo lengre tid som går.
Når det først skal lagres informasjon om deg, er det viktig at det som står er riktig. Som arbeidstaker kan du kreve at informasjon som ikke stemmer, må slettes eller korrigeres.
Dette sikrer at all informasjon om deg alltid er oppdatert, korrekt, og relevant!
Oppsummert bør du særlig være klar over dette:
1. Ikke alle opplysninger din arbeidsgiver får tilgang til skal lagres
2. Din arbeidsgiver må ha sletterutiner for dine personopplysninger
3. Du kan kreve at uriktige eller unødvendige opplysninger slettes eller korrigeres.
Dersom du mener din arbeidsgiver har brutt regler for personvern, bør du ta kontakt med Datatilsynet.
Du kan også ta kontakt med Jussformidlingen dersom du har spørsmål.


Nå: 0 stillingsannonser