JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsmiljøloven

Et av forslagene fra Fougner-utvalget vil regjeringa ikke videreføre

Fredag la regjeringen fram sine siste lovforslag som er en oppfølging av Fougner-utvalgets utredning.
Har sykkelbudet kun én oppdragsgiver, men er registrert som selvstendig oppdragstaker, skal budet vurderes som ansatt.

Har sykkelbudet kun én oppdragsgiver, men er registrert som selvstendig oppdragstaker, skal budet vurderes som ansatt.

Erlend Angelo

torgny@lomedia.no

Fougner-utvalget la fram sin utredning i juni i fjor. I utvalget utgjorde arbeidstakerne og de nøytrale medlemmene, flertallet i de fleste spørsmål. Arbeidsgiversida var i mindretall.

Utvalget kom med flere forslag til endringer i arbeidsmiljøloven. Noen av forslagene har allerede blitt til norsk lov.

Av 15 forslag har regjeringa fulgt opp 13.

Arbeidsmiljøloven

Fredagens stortingsproposisjon er den siste runden med forslag som bygger på utvalget.

De fleste flertallsforslagene blir fulgt opp, men på et par punkt følger ikke regjeringa utvalget. Et av dem gjelder domstolenes rett til gjennomskjæring.

Flertallet i utvalget foreslår at domstolene som norm skal vurdere om formålet med disposisjoner eller avtaler er å omgå arbeidsmiljøloven.

Et typisk spørsmål som domstolen vil vurdere, er om en selvstendig oppdragstaker i realiteten er ansatt, og skal betraktes som en vanlig arbeidstaker.

Piloter og sykkelbud

Et eksempel er et sykkelbud. Har budet kun én oppdragsgiver, men er registrert som selvstendig oppdragstaker, bør budet vurderes som ansatt.

Et annet eksempel er piloter i Ryanair som blir pålagt å registrere eget firma for å kunne fly for flyselskapet.

Hvis en slik sak kom til domstolen, ville domstolen vurdere vedkommende som en vanlig arbeidstaker.

Ikke behov

Arbeidsgiversida har ment at det ikke er behov for en slik presisering av muligheten for gjennomskjæring. Domstolen kan gjøre denne vurderingen allerede uten at det blir presisert i arbeidsmiljøloven.

Departementet er delvis enig med arbeidsgiveren i denne vurderingen. De mener at det er behov for mer utredning, før en kan komme med et lovforslag.

Utvalget ville at domstolen skulle gjøre en slik vurdering i alle spørsmål. Når departementet skal utrede dette, vil de begrense til spørsmålet om ansettelser.

– Vi skulle ønske at regjeringen hadde foreslått å ta inn i loven bestemmelser om gjennomskjæring, sier LO-sekretær Trude Tinnlund. Hun var medlem av Fougner-utvalget.

Tinnlund understreker at de er svært fornøyd med at regjeringen har lyttet til flertallet i Fougner-utvalget i de fleste spørsmålene.

Litt skuffende

Dette synes ikke LOs jurister er bra.

På sin Facebook-side skriver LO-advokatene at «det er litt skuffende er (…) at departementet i denne omgang ikke foreslår en generell lovregel om omgåelse, slik flertallet i lovutvalget gikk inn for. Men også på dette punkt peker proposisjonen fremover. Det fremgår at departementet har igangsatt et eget utredningsarbeid for å vurdere behovet for og konsekvensene av lovfesting av en slik generell arbeidsrettslig omgåelsesnorm.»

Leder av LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen, har også tidligere tatt til orde for å innføre en regel om omgåelse.

I fagtidsskriftet Juristen i mars 2020 skrev han at «I skatteretten er det nylig vedtatt en egen lovbestemmelse mot omgåelse og en egen lovregel mot omgåelse bør også innføres i arbeidsmiljøloven.»

Se bort fra transaksjonen

Regelen i skatteloven som Sønstelie Johansen viser til er: «En omgåelse foreligger når det er foretatt en disposisjon eller flere sammenhengende disposisjoner som tilsier at hovedformålet var å oppnå en skattefordel.»

Hvis det foreligger en omgåelse, kan Skatteetaten se bort fra transaksjonen når de beregner skatten.

Glipper på oppløpssida

Også Rødts stortingsrepresentant, Mímir Kristjánsson er veldig skuffet og overrasket over at regjeringa ikke følger Fougner-utvalgets forslag om å stoppe omgåelser av loven, ved å gi domstolene en såkalt gjennomskjæringsnorm.

Kristjánsson presiserer at det er mye bra i forslaget fra regjeringa, men er ikke fornøyd med at regjeringa ikke foreslår en norm for gjennomskjæring.

– Her glipper regjeringa på oppløpssiden. Den bestemmelsen ville gitt domstolene et veldig viktig verktøy til å effektivt slå ned på omgåelser av regelverket. Her forventer vi at regjeringen lytter til en samlet arbeidstakerside og får dette også på plass, sier han til FriFagbevegelse.

Annonse
Annonse